Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backupkamera till Nikon D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinOlsson

Medlem
Hej!

Min backup kamera till min Nikon D300s har nu gett upp (D50) och jag behöver nu köpa en ny backup kamera. Skulle behöva råd för hur ni tänker kring det.

Jag anser att D300s är en väldigt bra kamera och trivs toppen med den. Kommer inte kunna lägga mig i någon prisklass över den kameran men behöver en backupkamera.

Backupkameran är också tänkt att vara den kameran som jag tar med mig "privat" dvs när jag är på resor och ska vara tålig och helst inte för stor. Samtidigt önskar jag att den ska ha samma batteri, kanske batterigreppet, osv som min D300s.

Jag fotograferar mestadels bröllop och det är därför jag vill ha en backupkamera med mig när jag är ute.

Vilken kamera skulle ni tipsa mig om att köpa?


/ Elin
 
Köp en begagnad D300 som är typ likadan som din D300s förutom att din (s) har filmfunktion. En begagnad D300 får du för ca 5000kr. Om du tycker det är för dyrt kanske en begagnad D90 kan vara ok, ligger på ca 3-3500kr begagnat. Köp på fotosidans köp/säljsida från någon som vart medlem länge och som har bilder upplagda osv så kan du känna dig rätt säker.
 
Hej!

Min backup kamera till min Nikon D300s har nu gett upp (D50) och jag behöver nu köpa en ny backup kamera. Skulle behöva råd för hur ni tänker kring det.

Jag anser att D300s är en väldigt bra kamera och trivs toppen med den. Kommer inte kunna lägga mig i någon prisklass över den kameran men behöver en backupkamera.

Backupkameran är också tänkt att vara den kameran som jag tar med mig "privat" dvs när jag är på resor och ska vara tålig och helst inte för stor. Samtidigt önskar jag att den ska ha samma batteri, kanske batterigreppet, osv som min D300s.

Jag fotograferar mestadels bröllop och det är därför jag vill ha en backupkamera med mig när jag är ute.

Vilken kamera skulle ni tipsa mig om att köpa?


/ Elin


Först skulle jag säja D7000
Lite lättare bra sensor med lite bättre egenskaper, samma blixtsystem, lite enklare AF
Dock ej samma batteri utan lite nyare
Är batteriprestandan bindande
Samma Batterigrepp då gäller endast D300 D300s och D700 Blir inte smidigare
har D90 samma batteri
D5100 tycker ju även många om http://www.fotosidan.se/cldoc/test-nikon-d5100.htm Vridbar skärm kan ju vara bra om du behöver fota över huvudet!


Personligen skulle jag överväga en D800 som huvudkamera.... men det omfattar ju inte frågan och jag tror inte du blir nöjd med den men nya lilla D3200 http://www.fotosidan.se/cldoc/24-megapixel-i-nikon-d3200.htm Tror jag passar dig som handen i handsken! Liten lätt smidig, lägg till Mobiladaptern WU-1a och du kan blogga direkt om någon kund önskar det... eller på dina resor
Micke
 
Först skulle jag säja D7000
Lite lättare bra sensor med lite bättre egenskaper, samma blixtsystem, lite enklare AF
Dock ej samma batteri utan lite nyare
Är batteriprestandan bindande
Samma Batterigrepp då gäller endast D300 D300s och D700 Blir inte smidigare
har D90 samma batteri
D5100 tycker ju även många om http://www.fotosidan.se/cldoc/test-nikon-d5100.htm Vridbar skärm kan ju vara bra om du behöver fota över huvudet!


Personligen skulle jag överväga en D800 som huvudkamera.... men det omfattar ju inte frågan och jag tror inte du blir nöjd med den men nya lilla D3200 http://www.fotosidan.se/cldoc/24-megapixel-i-nikon-d3200.htm Tror jag passar dig som handen i handsken! Liten lätt smidig, lägg till Mobiladaptern WU-1a och du kan blogga direkt om någon kund önskar det... eller på dina resor
Micke

Tillägg D3200 skall ju gå att fjärrstyras från smarttelefon och då kan den ju placeras exv på orgelläktaren och ta översiktsbilder eller närbilder från altarringen...
 
Hej!

Min backup kamera till min Nikon D300s har nu gett upp (D50) och jag behöver nu köpa en ny backup kamera. Skulle behöva råd för hur ni tänker kring det.

Jag anser att D300s är en väldigt bra kamera och trivs toppen med den. Kommer inte kunna lägga mig i någon prisklass över den kameran men behöver en backupkamera.

Backupkameran är också tänkt att vara den kameran som jag tar med mig "privat" dvs när jag är på resor och ska vara tålig och helst inte för stor. Samtidigt önskar jag att den ska ha samma batteri, kanske batterigreppet, osv som min D300s.

Jag fotograferar mestadels bröllop och det är därför jag vill ha en backupkamera med mig när jag är ute.

Vilken kamera skulle ni tipsa mig om att köpa?


/ Elin
Jag tycket att du ska köpa en beg D90 eller D5000, bildkvaliten är likvärdig dock får du leve med en betydligt sämre autofocus (speciellt i dåligt ljus). Kör själv D300s/D700 och trivs otroligt bra med dessa kameror. Skulle du ramla på ett riktigt fint exemplar av D200 eller D300 till ett bra pris köp!
 
Tack för alla svar! De har råkat bli två forum men är väldigt tacksam om ni vill ge mig råd. Det är verkligen till nytta! Nu har jag däremot lite följdfrågor.

Jag har kommit fram till att det nu står mellan tre olika kameror, D3200, D5100 och D90. (resonerat och kommit fram till att en mindre kamera blir det bästa då jag vill kunna ta med den "privat" med)


Vilken av D3200, D5100 och D90 skulle ni säga är bäst för mig? Främst som backupkamera men också för att fotografera "privat".

D5100:
+ högst ISO (25600)
+ billigast (lägstapris 4798 kr pricerunner)

D3200:
+ minst och lättast av de tre kamerorna
+ enda av de tre som har bildstabilisering (?)
+ Flest megapixlar (24.2)

D90:
- Ej fotografera i Raw (?)
- Ingen mikrofon för ljudupptagning till film (?)
- störst och tyngst av de tre
- dyrast av de tre (lägstapris 5883 kr pricerunner)
 
Jag köpte det nytt och har varit (är) jättenöjd med det. Har även D7000 och ska nu byta ut D90:n till, tjaa, kanske efterföljaren till D300s, om det nu kommer någon.

Har inte funderat på pris men du kan väl mejla mig om intresse finnes.
 
Nu har jag fastnat i att kolla på D5100 och D3200, men de verkar så lika och kan inte riktigt se vad som skiljer dem åt mer än att D3200 är nyare. Ett beslut är nu nära men skulle behöva lite tips om vilken kamera som är bäst?

Har uteslutit D90 eftersom den är lite äldre kamera
 
Nu har jag fastnat i att kolla på D5100 och D3200, men de verkar så lika och kan inte riktigt se vad som skiljer dem åt mer än att D3200 är nyare. Ett beslut är nu nära men skulle behöva lite tips om vilken kamera som är bäst?

Har uteslutit D90 eftersom den är lite äldre kamera

3200 har ju en nyare sensor, så om D90 går bort för att den är äldre borde det ju göra att 5100 går bort för att den är äldre än 3100.. :)
 
Nu har jag fastnat i att kolla på D5100 och D3200, men de verkar så lika och kan inte riktigt se vad som skiljer dem åt mer än att D3200 är nyare. Ett beslut är nu nära men skulle behöva lite tips om vilken kamera som är bäst?

Har uteslutit D90 eftersom den är lite äldre kamera

Värt att tänka på, som jag kom på nu, är att dessa två endast tar AF-S-objektiv, så om du har några objektiv som saknar motor kan ju det vara en deal-breaker för de två enklare.
 
Ännu en fundering, fungerar min blixt SB-600 till bpde D5100 och D3200? Kan inte hitta någon info om vilka som passar..

Imorgon släpps D3200 och jag velar fortfarande men beslut ska tas så att det antingen blir inköp av D5100 eller D3200 imorgon
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.