Nu droppar marknaden för systemkameror och det gör också priserna och det är helt enligt neoklassisk ekonomisk teori. Nu kan man köpa billiga FF för samma pengar min KM D7D kostade 2005. En entusiastkamera med en APS-C på 6 MP.
Så Jonas inspel är faktiskt helt i linje med det.
Är inte riktigt med på vad din replik syftar på.
Billiga kameror kommer nog alltid att finnas, oavsett sensorformat (speciellt äldre modeller som reas ut/prissänks). Men jag tror personligen att den "billighetsmarknaden" , även om FF/småbild, kommer att avta till förmån för relativt sätt dyra kameror och dyra objektiv med högre prismarginaler för tillverkarna.
Det är det som jag ville ha sagt.
Sedan, precis som Martin A. var inne på, så kan man inte se det hela så enkelspårigt som Jonas (och du?) verkar göra.
Vilket/vilka sensorformat som kommer att satsas på och finnas kvar beror till största delen på vilka specifika tillverkare vi pratar om.
Gällande
Sony/Minolta (som jag vet att du vurmar för), men även
Nikon (som jag har själv bland annat), och
Canon, så kommer småbild/FF helt klart att vara framtiden, precis som det till största delen varit dåtiden under 50+ åren.
Gällande
Fujifilm så är min bedömning att det är högst otroligt att de går in i småbildsformatet, utan kommer att fortsätta med huvudsakligen APS och med MF som komplement för de som vill ha yttersta bildkvalitet.
Hasselblad kommer nog att forsätta med sina två olika MF-format, som idag.
Panasonic tror jag kommer att fortsätta med både m43 och småbild/FF, men är där lite osäker på hur deras prioritet och utveckling mellan dessa format ser ut i framtiden.
Olympus kommer nog att forsätta med m43, precis som idag.
Leica kommer nog att som idag forsätta ha huvudfokus på småbild/FF, men kanske fortsätta med APS som komplement (TL och SL delar ju samma L-mountstandard).
Sigma kommer nog att satsa främst på småbild/FF på L-mount på alla sina nya kamerahus (men där är jag lite mer osäker).
Sony, Panasonic och Canon kommer nog även att fortsätta med 1" sensorer på sina entusiastkompakter (övriga kompakter med mindre sensorer tror jag försvinner gradvis från marknaden när alla "svensson" helt droppar kameror).
Så totalt sätt så tror jag att vi kommer, förutom våra kära mobiler, fortsätta ha kameror med allt från 1"-sensorer till MF-format.
Men vilka sensorformat som gäller i framtiden kommer som sagt att helt bero på vilka tillverkare vi talar om.
Gällande Sony(Minolta), Nikon och Canon, så tror jag däremot att du (och Jonas) har helt rätt; just dessa tre tillverkare tror jag kommer droppa APS (som alltid varit lite av ett kortare stickspår för de) och fortsätta endast med småbild/FF - där de alltid haft sitt huvudfokus.
Personligen så kan jag tänka mig att köpa ett spegellöst småbildssystem från Sony, Nikon eller Canon (de har alla sina olika fördelar och nackdelar), men jag skulle absolut aldrig investera i ett APS-system från de (deras ekosystem för optik har alltid varit värdelöst och kasst där).