Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Börjar tröttna på Fotosidan...

Produkter
(logga in för att koppla)
Kim10D skrev:


Därimot är det roligare att inte ständigt behöva byta ut sina bilder.

Sen tror jag intresset för att kommentera bilder som man vet är borta inom några dagar minskar intresset att kommentera bilder.

Men om du har 75 bilder totalt så måste du ju inte byta bild förrän tidgast efter 75 dgr.
 
Det stämmer ju så klart..om man byter ut dem kronologiskt men man har ju en del bilder som är väldigt uppskattade och får kommentarer långt efter de är inlagda som man helst inte vill byta ut i första taget..samtidigt som man har en del bilder som inte får kommentarer alls eller väldans få som man hellre tar bort.

Klart man kan tycka att det ska räcka med 75 bilder..men jag tycker iaf att det skulle vara roligare att ha betydligt fler.
 
Kim10D skrev:


Jag tror inte antalet kritikbilder har någon större betydelse för exponeringen per bild,
därimot givetvis antalet upplagda bilder per dag.
...

Trots att jag är övertygad om att antalet bilder per medlem och medlemskategori bör begränsas håller jag med om att antalet exponeringar per bild kan ökas genom att minska uppladdningsfrekvensen.

En nackdel med att strypa uppladdningsfrekvensen är väl att det är svårt att ladda upp sen serie bilder i ett svep. I o f s kan man använda utställningsalbumen.
 
Personligen tror jag inte att det är fotosidan det är fel på, utan bara vissa människor som inte vet vad vett och etikett är. Nu mot hösten kommer den "svenska avundsjukan" säkerligen mer fram eftersom de flesta skyr när löven dalar från träden och vet att vintern nalkas ;)

Men oavsett om man är proffsfotograf/amatör så skall man väl ändock få konstruktiva kommentarer? Men icket, det trampas på de som är erkända för att de är just erkända, och det trampas på de som håller på och lär sig för att de är "imbaciller i somligas ögon".

Ok, man kan inte kommentera allt, ibland behövs det inte, om jag ser en helt ok bild orkar jag sällan gå in och sätta en trea, men om man ser den där bilden, som skulle kunna bli en fyra, om denne bara... :) ja, ni förstår säkert vad jag menar. Men att klanka ned på folk oavsett på villken prispall de står på fotografins skala är fel. För vems skaparlust går inte i botten efter den där riktigt elaka och taskiga kommentaren som inte var ute efter just annat än att såra. Inte att hjälpa, utan bara för att stjälpa.

Nej gott folk, mer vitaminer till folket, och för böveln mer sömn och bra tv så att vi inte är så griniga.

Jag skyller allt på att trean slutade sända Drew Carey ;)

Slutligen vill jag säga, mer bildplatts åt folket! Särskillt nu när allt är så mörkt och trist så behöver vi nog alla se mer att glädjas/funderas/grämmas åt, så vi kan försöka att stötta och uppmuntra varandra!

Må gott!
//elin
 
Hej!

Jag kom på en idé angående hur man kan hindra "fejkade" användare från att registrera om sig om och om igen.

Vet inte om någon kommit med förslaget tidigare men om man måste uppge hela sitt personnummer vid registreringen borde det ju bli ganska mycket svårare att registrera om sig flera gånger?

Jag håller med om att många av de personer som man skulle vilja "blockera" är sådana utan riktigt namn, utan uppladdade bilder osv... Såna man lätt kan anta vara "fejkade" medlemmar.

Jag personligen blir mycket irriterad över dessa oseriösa kommentarer som troligtvis bara skrivs för att väcka irritation. Jag förstår vad Terje skriver, nog finns det plats på FS även för honom, man blir aldrig färdiglärd.
 
Jag vet inte vad man ska säga men antingen så står jag kvar på samma plats där jag stod för många år sen när jag började att fotografera eller så börjar jag bli gammal.

Du får ursäkta Terje men du var bättre förr nu börjar dina bilder likna Tuija lindström suddiga och oskarpa.(i vårt labb hade vi en papperskorg som vi kallede Tuija där hamnade sånt som var dålig kvalite)

Jag har köpt en dyr kamera + lins som jag kräver ska vara knivskarpa då ska bilderna vara skarpa sen kan det var vissa omständigheter som gör att man får göra avkall på det.

Men det finnaste med foto är att man får fotografera vad f*n som helst bara man är nöjd men räkna inte med att få 5 bara för att du är känd även Piccaso gjorde skit-tavlor.

P.S

Terje prova ta ett nytt nick så får du se om det blir ett annat betyg på bilderna.

Hursomhelst fortsätt att fotografera det du tycker är kul men jag önskade att du hittade tillbaks när bilder var skarpa det tycker jag gäller för alla.
 
Som vanligt på internet börjar det spåra ur efter ett tag...

Det är redaktionens sak att bedöma vad som ska regleras. Att göra som Terje och klaga hos oss användare tycker jag inte är nån bra idé då det flyttar en del av ansvaret över på oss som nyttjar fotosidan.se och dessutom kommer att dela de olika åsiktslägren ytterligare. Är man inte nöjd med en specifik person kontaktar man redaktionen så får dom reda ut det om man nu inte klarar att bemöta den man är missnöjd med direkt. Jag har sysslat med internet i över 8 år och det är bara att inse att "ansiktslösheten" gör att vissa användare, oavsett forum och intresse, inte klarar det. Själv tycker jag att Terje är för känslig. Jag har stor förståelse för det då jag själv inte lägger upp några bilder här just för att jag inte tar en del kritik så bra. Jag har en "viss" tendens att bli skitförbannad och skriva saker som jag sedan skäms för :)

Den där kommentaren som Terje inte var nöjd med tyckte jag då inte var särskilt upprörande. Okonstruktivt, men knappast nåt att bli så irriterad för. Jag har en del andra intressen där forumen är sjövilda i jämförelse med fotosidan.se. Skulle nån där klaga som Terje gör här skulle svaret nog bli att vara tyst och vända sig till moderator eller forumvärd, eller vad man nu har valt att kalla det.
 
Calle: tror du har missuppfattat mig grovt. Känslig för kritik har jag aldrig varit och kommer heller aldrig att bli det. Då skulle jag nog heller inte fortsätta att utveckla mitt bildspråk. Utan gjort "mainstream"-bilder som alla skulle varit nöjda med.

Jag tål kritik i riktigt stora doser, du är inte ensam med många års erfarenhet. Jag har fått ta emot mycket skit upp genom åren.

Mitt inlägg var riktat mot att jag vill försöka hålla en mer seriös ton på fotosidan. Humor, javisst! Ironi, javisst! Bra stämning, i synnerhet! Men seriös och respektfyllt.

Hur vi ska komma dit, ja där finns det säkert många lösningar...

Terje
 
Personligen tror jag det är omöjligt att dialogen bland så många användare som fotosidan.se har ska bli drägligt smärtfri. Dels är skriftspråket inget bra vertyg för att helt tydligt beskriva vad man menar. Eller snarare: folk tar sig för lite tid när dom skriver. Fast några är nog bara klumpiga eller till och med elaka. Det enda som nog skulle hjälpa mot vissa tokar vore kanske att gadda ihop sig 30-40 personer och åka hem till dom som inte är så trevliga och visa att man vet var dom bor :)

Skämt åt sido, om nåns arbete uppskattas av så många som ditt, Terje, så inbjuder man till sura kommentarer när man går utanför "ramarna" och ger folk en chans att hugga på nåt som avviker. Avundsjukan letar alltid efter nåt att slå till emot, och jag tro det är bättre att sköta såna här saker lite diskret och inte skrika för högt för att minimera skadan på sig själv. Kritikerna ser det bara som en svaghet att man försvarar sig allt för högljutt och riskerar att öppna upp blottor i försvaret.

Calle / Som nog har läst lite för mycket Macchiavelli :)
 
Problemet med beteende på nätet har varit aktuellt sedan den dagen det gick att köpa modem för en överkomlig summa...

Jag håller med Calle i det han säger om mediets begränsningar. Det fungerar ytterst sällan med ironi där många är aktiva men inte känner varandra i verkliga livet. Det är så mycket av kommunikation som inte kommer med... Ironiska bildkommentarer anser jag alltså vara helt uppåt väggarna och snarast visa bristande respekt. Undantaget mellan personer som verkligen känner varandra men då är det bättre att använda mail. Sätts tonen av folk som är bekanta och inläggen bygger på underförstådd information stängs andra ute.

För egen del gör jag så när jag ser ett inlägg eller kommentar som jag tycker är "korkad" att jag tittar på personens profil och tar en funderare på om det är värt att reagera - ofta kommer jag till slutsatsen att det inte är det.....
 
janc skrev:
... ...Ironiska bildkommentarer anser jag alltså vara helt uppåt väggarna och snarast visa bristande respekt. Undantaget mellan personer som verkligen känner varandra men då är det bättre att använda mail. Sätts tonen av folk som är bekanta och inläggen bygger på underförstådd information stängs andra ute.

För egen del gör jag så när jag ser ett inlägg eller kommentar som jag tycker är "korkad" att jag tittar på personens profil och tar en funderare på om det är värt att reagera - ofta kommer jag till slutsatsen att det inte är det..... [/B]

Vill inte riktigt hålla med... Visst funkar det inte på alla men det viktiga är att de som är med i svängen fattar. Det kommer alltid finnas de som inte förstår. Likaså de som inte förstår en tekniskt riktig kommentar.

Ironi funkar i det skrivna mediet och jag kommer precis som tidigare att nyttja det på samma sätt som jag som person nyttjar ironi när jag pratar. Betoningar av ord så att de får olika betydelse fungerar ju knappast men det finns andra sätt att nyttja ironi i skrift!!!

Självklart är det ju en fördel om man känner till personen i fråga :!?

Skit samma och hursomhelst... Var tog diskussionen om huvudämnet vägen ???

/Kristian
 
Håller med dig Kristian när det gäller detta med ironi! Jag upplever det inte alls som svårt när det gäller att förstå sådana kommentarer. För mig räcker det oftast med att skrattsymbolen läggs till i slutet av kommentaren. Själv har jag fått mig många goa skratt tack vare den sortens kommentarer. Är väl också sällan någon bara skriver något som enbart är ironiskt? Oftast läggs en saklig kommentar till också. Måste allt vara så allvarligt? För de allra flesta av oss är ju detta enbart en hobby och inget annat.
Och jag tror att tråden tog slut någonstans på halva vägen Kristian. En ny rulle sattes i maskinen:)
 
fjalstal skrev:
......Avundsjukan letar alltid efter nåt att slå till emot, och jag tro det är bättre att sköta såna här saker lite diskret och inte skrika för högt för att minimera skadan på sig själv. Kritikerna ser det bara som en svaghet att man försvarar sig allt för högljutt och riskerar att öppna upp blottor i försvaret.
[/B]

Redan där är vi fel i resonemanget enligt mej ! Bara att man nämner ordet försvar tycker jag visar på att någonting med fotosidan inte funkar. Vi lägger ju upp bilder här för att visa på någonting vi är stolta över eller få tips. Avundsjuka och försvar tycker jag har en aldeles för negativ klang och visar på hur svårt det är att uppskatta någon annan eller dennes lyckanden.

Sätt ihop dessa två - så blir det +.

Tyvärr tror jag nu med ett hundratal timmar på fotosidan i bagaget att betyg och att man kan se vem som sätter betyg bäddar för "hämd" försvar samt avundsjuka. För mycket positiva kommentarer eller betyg blir samma sak. Vi är inte unika här på fotosidan utan avundsjukan finns på de flesta ställen på nätet precis som i samhället.

Men vad skall vi då göra åt det ???

Är vi inte alla här för att bli bättre som fotografer och för att titta på bra bilder , småle åt en del som man undrar vad tanken är bakom att de tog bilden samt att skriva av oss i forumen. Jag är iallafall här för att på mitt sätt försöka inspirera, inspireras , hjälpa till om jag kan samt pusha när jag kan. Trycka ner och förnedra kommer man inte lång med här i livet och dessutom blir man ju ingen förebild eller får sköna positiva e-mail av. Visst kan även jag bli ilsk och göra fel men jag brukar rätta till det !

/Kristian som gör allt för att koncentrera sig på det bra konstruktiva positiva och utmanar 19999 medlemmar att göra det samma
 
Kristian, jag antar gärna utmaningen :)
För att återknyta lite till det diskussionen startade med, så är det nog så att Terje har ett stort inflytande på folk här. Trots att han får sk-t från ett fåtal tar många intryck av hans alster. Eller är det en slump att det dykt upp mycket mer naturbilder med medveten rörelseoskärpa (både bra och mindre bra) den senaste tiden?
 
Själv läser jag inläggen med kunskap om att det faktiskt finns människor som inte kan förstå att andra kan tycka annorlunda, rent biologiskt. Själv har jag diagnosen DAMP med de problem med bl a impulsivitet det ger (inte minst här) :)
men bland de neuropsykriatiska diagnoserna finns också handikapp inom autismspektrat som gör att den drabbade inte kan förstå att andra har en annan synvinkel på saker. Internet har ju öppnat en helt ny värld för dessa människor som tidigare ofta har varit väldigt isolerade men samtidigt ger det konflikter. Jag har jobbat med personer med Aspergers syndrom och rätt ofta märker jag vilket håll det lutar åt när diskussioner spårar ur. Nu är kunskaperna om dessa handikapp inte så stor än så man kan inte kräva att nån ska ta hänsyn till det men jag tror ändå att det kan vara bra att ha i bakhuvudet.
 
Självklart !!!

Visst kan man inte förstå allt eller alla men jag tror att man kan lära sig att uppskatta och att vara positiv även i kritik.

Jag kan omöjligen sätta mej in i hur det är att leva med ett handikapp eller en "bokstavs"diagnos annat än att jag själv lider av röd-grön färgsvaghet som är ett handikapp för mej när det gäller färghantering på bilder. Det är inte en slump att jag gillar blått ex. Detta har cirkus 10% av oss med maskliknande bihang och jag har lärt mej att leva med det ! Vi har alla personligheter och kringliggande omständigheter som gör att vi reagerar olika i samma situation vare sig det är ett handikapp eller inte. Nu gillar jag inte ordet handikapp i sig. Summa summarum ville jag bara klargöra att det inte påverkar denna diskussion i sig.

Vissa människor är och förblir lagda åt det negativa hållet och det är inget som går att göra ngt åt men om man själv gör så gott man kan att lyfta någon istället för att sänka någon så tror jag man har igen det både som fotograf och människa !!!

Jag är själv dj-ligt impulsiv och blir rasande på en del grejor men försöker att jobba med det och gör mitt bästa för att föregå med gott exempel och man både kan och får göra fel !!!

Klyschan att behandla andra som du själv vill bli behandlad är faktiskt ganska så bra !

/Kristian (faan jag känner mej som en pastor när jag ser vad jag skivit :)
 
Ironi funkar dåligt i "verkliga livet" också.
Tyvärr fattar bara ett fåtal människor en sinne för humor och satir/ironi.Att förstå ironi handlar mycket om tonläge och kroppsspråk.....men man hoppas att smilies ska kunna hjälpa folk att förstå att man skämtar eller inte är så allvarlig menat ute.
 
Jag menar inte att dett alltid är fel med ironi på nätet, inser att mitt inlägg var väl kategoriskt.

Men att skriva ett inlägg eller kommentar som helt bygger på ironi, där ironin inte är helt uppenbar eller där förståelsen kräver att man känner till något som inte direkt framgår av sammanhanget tycker jag fungerar dåligt. Ironin bör också vara tydligt markerad i texten men kan vi förutsätta att alla medlemmar är bekant med "smileys" ? . Att skriva en ironisk bildkommentar till någon man inte vet något om tycker jag man ska undvika.
 
Är inte aktiv längre på Fotosidan... Gillar inte stämningen o tycker att kommenterandet är för lågt numera. Mina bilder behåller jag för mig själv!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.