Annons

Börjar tröttna på Fotosidan...

Produkter
(logga in för att koppla)
Kunde inte hålla fingrarna borta men JA... Man kan ha fler än 75 bilder som man vill få kommentarer på !!!

Ett lite tips är att på photo.net där jag är medlem kan man skriva en enkel artikel där man kan bifoga sina bilder och på så sätt kanske nå en specifik målgrupp med en berättelse. Liknande funktion har vissa medlemmar här. Skillnaden är att alla har chansen att skapa flera artiklar och dessa är kopplad till mej som medlem.

På photo.net laddar man upp bilder och skriver lite om dem på samma sätt som här med den stora skillnanden att man sedan begär kritik på bilden i efterhand (betalande medlemmar får lägga fyra critique request /dag). Alltså kan man begära kritik på en bild som redan är uppladdad och väl där dyker den upp i inkomna kritikerbilder eller om man vill posta den till en speciell kritikercirkel. På så sätt kan man blanda både kritiker, utställnig, portfolio. Sedan skapas diverse listor med veckans bild, mest kommenterade, bäst snitt flest tittar på både album och bildnivå. Även bilder som du laddat upp och inte begärt kritik på kan kommenteras eller bara betygsättas (fotosidan är dock snyggare...)

För att stävja låtsasmedlemmar eller fredagssura kommentatörer som lägger upp ett låtsaskonto har ex foto.no en 48 timmar spärr innan man får ladda upp bilden. Men ta och testa de bra funktionerna på photo.net vettja !!! Den är ganska lik fotosidan i funktion men med lite fler únderlättande funktioner. Givetvis finns det surhuven där också men de brukar raderas efter ett tag. Gratis brukar vara föremål för missbruk tyvärr.

/Kristian som i all iver inte kan vara tydligare än såhär och som fortfarande tycker att fotosidan är bland det bästa som finns på nätet... Kan ni inte ta bort tidsstämplarna så frugan slipper skälla på mej när hon ser hur länge jag ugglar på nätterna, jag är biten och kommer nog så att förbli med vissa sinusformade humörsvängningar.

Jobbar på en kortare avslutningsfas ...
 
Senast ändrad:
David sa:
>Antalet bilder, jadu.. Ingenting är skrivet i
>sten, men jag förstår inte att man kan ha 250
>bilder som man samtidigt behöver kritik på. Är
>jag trångsynt!?

Nejdå, det finns nog olika utgångspunkter för de. En del vill städa emellanåt.

Men för ganska många aktiva tror jag att intresset för fotosidan sjunker när man slår i 75-taket. Jag har pratat med flera som suckar... Det blir inte alls lika kul att lägga upp nya bilder längre då, om man samtidigt ska "döda" en annan bra bild.

Så rent "intäktsmässigt" tror jag att ni förlorar flis på det. Jag har svårt att motivera mig till 500 spänn för 75 bilder (portföljen funkar inte psykologiskt för mig)... och jag har egentligen råd... Så ett litet "marknadstips" - dom andra har "släppt" på kranarna...

-Christian

PS. Kan ni också inför spärrar så man ger fan i att sitta i forumet när man borde göra presentation tills imorgon? :)
 
cwe skrev:

Men för ganska många aktiva tror jag att intresset för fotosidan sjunker när man slår i 75-taket. Jag har pratat med flera som suckar... Det blir inte alls lika kul att lägga upp nya bilder längre då, om man samtidigt ska "döda" en annan bra bild.

Ja, inte är det kul att ta bort bilder hela tiden inte..har tagit bort 100-tals för att kunna lägga upp nya...trist som 17.
 
Som daglig besökare/guldmedlem börjar jag nu fundera över om fotosidan verkligen är rätt ställe för mig.

Kan det verkligen vara meningen att man skall vara rädd för att kommentera en bild eller skriva i ett forum? Och att sedan få rädslan bekräftad när man ser vad andra medlemmar råkar ut för.

Trodde innan att fs var det ultimata stället för mig, en idebank, en kunskapskälla... Ett ställe där natur kunde gå hand i hand med nakenhet.

Men jag hade tydligen fel, för på fs där skall man tycka som bredda massan, och gör man inte det. Då blir man uthängd, trampad på och sen går man vidare som om människan inte existerat...

Jag behandlar människor med respekt, och kräver det samma. Jag litar på att redaktionen ser vad som händer, och att dom plockar bort dom som missbrukar.

Jag hotar inte med att lämna fs, jag betalar för dess suveränitet. Dess samlade kraft som bara blir större och större. Dess styrka i mångfald och dess gränser som tillåter mig som fotograf att skapa och sedan visa upp.

Vill jag betala för något som blir mer och mer utsorterande, där jag som medlem kan bli blockerad för att jag ger en 2:a istället för en 5:a. Sen att jag kan motivera 2:an och inte 5:an, det kvittar, för betyg det är Sveriges motto nummer ett....

Är jag ens välkommen här?

//m.
 
Kanske dags att strama upp siten.

Guld 500 kr/år 500 bilder oavsätt album
Silver 300 kr/år 300 bilder oavsätt album
Brons 100 kr/år 100 bilder oavsätt album
Ingen gratisnivå.
Och att man kan flytta bilderna mellan albumtyperna, eller i alla fall länka bilderna emellan.
Man kan ju t.ex ha en vacker portfölj, men kanske även vill ha kritik eller kommentarer på vissa av dom i alla fall för att förhöja portföljen ännu mer.

Mängden bilder är ju också material för oss andra att titta på, och lära av. Jag tycker man lär mer av det än den eventuella kritiken man får.

PS
Koola bilder Marcus :)
 
jfahlstrom skrev:
Kanske dags att strama upp siten.

Guld 500 kr/år 500 bilder oavsätt album
Silver 300 kr/år 300 bilder oavsätt album
Brons 100 kr/år 100 bilder oavsätt album
Ingen gratisnivå.
Och att man kan flytta bilderna mellan albumtyperna, eller i alla fall länka bilderna emellan.
Man kan ju t.ex ha en vacker portfölj, men kanske även vill ha kritik eller kommentarer på vissa av dom i alla fall för att förhöja portföljen ännu mer.

Mängden bilder är ju också material för oss andra att titta på, och lära av. Jag tycker man lär mer av det än den eventuella kritiken man får.

PS
Koola bilder Marcus :)

Tyckte det var lite väl....

Guld 500 kr/år 300 bilder oavsätt album
Silver 300 kr/år 200 bilder oavsätt album
Brons 200 kr/år 100 bilder oavsätt album

Gratisnivå, men den skall vara ett mycket enkelt medlemskap..


:)
 
Senast ändrad:
motförslag:

Guld 500 kr/år 200 bilder oavsätt album (+ portfolio 200 bilder..precis som nu)
Silver 300 kr/år 200 bilder oavsätt album
Brons 200 kr/år 100 bilder oavsätt album
 
Kim10D skrev:
motförslag:

Guld 500 kr/år 200 bilder oavsätt album (+ portfolio 200 bilder..precis som nu)
Silver 300 kr/år 200 bilder oavsätt album
Brons 200 kr/år 100 bilder oavsätt album

Det var ju nästan som mitt?


Fegar du angående gratismedlemskap?;)
 
Oj, vad satte jag igång nu då? :)

Det ekonomiska lämnar jag åt red, som jag ser det måste det helt enkelt "gå ihop"... Men jag är ganska säker på att det inte är lagringen som sådan som kostar.

För att ge David lite rätt - mina äldsta bilder på usefilm har jag nog inte tittat på på länge. Och ingen annan heller.

Det som är trist är att aktivt behöva "deleta" bilderna. :~( Har inget problem med om det går en städrobot och tar bort de av mina bilder som ingen tittar på...om det nu egentligen behövs rent tekniskt.

-Christian
 
Nu blir det snart anklagan om elitismtänkande! Har det på känn.. ;=)

Jag är i alla fall inte emot idén att plocka bort gratismedlemskapet helt och hållet. Man kan tycka att "plånboken inte ska få styra", men här handlar det ju inte om många kronor/månad för den som verkligen vill vara medlem.

Kims förslag är inte så dumt tycker jag. 200:- för lägsta medlemskapsnivå är för mig rimligt. En hundralapp är för lite. Kan även tänka mig 300:- för ett bronsmedlemsskap faktiskt.
 
Hmm. Ja, egentligen har kvoterna inget med utrymme att göra. Mindre problem för oss. Vår idé var snarare att:

* få rotation
* att tänka efter innan man "offrade" en plats i kvoten

allt för att få hög kvalitet. Är jag ute och turnerar?
 
elmfeldt skrev:
Hmm. Ja, egentligen har kvoterna inget med utrymme att göra. Mindre problem för oss. Vår idé var snarare att:

* få rotation
* att tänka efter innan man "offrade" en plats i kvoten

allt för att få hög kvalitet. Är jag ute och turnerar?

Jag tycker du har en poäng där.. Det tänkte jag inte på, att om man inte tar så mycket bilder men har mycket utrymme så kanske en bild får ligga i tre-fyra år utan att någon tittar på den.. Kan man inte lösa det med en "städmaskin" som någon sa?
 
jo, men vi tycker inte att det är kul att bygga städmaskiner.. Vi vill bygga coola funktioner. Därför vill vi precis, som IKEA, låt er göra grovjobbet..
 
Är det hela världen om det ligger en del bilder som ingen kollar på?

Självklart är det ingen mening att ha såna bilder kvar, men det stör väl inte heller direkt?

Det finns ju trots allt 1000-tals bilder nu från medlemmar som inte varit inloggade på år och vars bilder "ingen" kollar på...kan inte säga att det stör mig iaf.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.