Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Börjar tröttna på Fotosidan...

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är sant. Men å andra sidan tänker man nog inte till på samma sätt om man har hur mycket utrymme som helst. När man har begränsat så kanske man försöker ta bättre bilder att byta ut de man har här på fotosidan med.
 
>Kvotering har framför allt med inflödet att göra
>också!!

Jo, det förstår jag. Fast det hjälper exempelvis en friends-funktion till med, man får "sitt" urval...det som man vill kommentera (och därför också skriver bra kommentarer på...)

David, tekniskt sett har ni en skitbra sajt med snygg layout, snabb(!) respons och bra stabila funktioner. Överskådligheten är jättebra. Så de coola funktionerna har ni verkligen lyckats med... :)

-Christian
 
Kim10D skrev:
Absolut..jag menade inte att att man skulle få lägga in fler bilder per vecka heller.

(1) Hmm.. Men visst borde väl inflödet av kritikbilder öka iochmed det förslaget ni har?

(2) Om ingen kollar, så fattar inte jag varför man inte kan radera dem. Så jag tycker att ni motsäger er själva här.
 
Jonas, för mig har det ialla fall funkat som så att ju mer/fler bilder jag tar, desto bättre har jag blivit.

Jag tycker att "strypa" inflödet/uppladdningskvoten på sikt minskar intresset (för mig). Inte tvärtom.

Ang "städrobot": Jo, visst kan man ta bort bilder som ingen tittat på på säg 3 månader eller så. Men jag vet att man ofta lägger upp bokmärken på bilder som betytt mycket för en... Men det är som tråkigt är ju att "ta bort" bilder.

Äsch, vi har diskuterat det här förr - vi har olika syn på det bara. Men som sagt, jag tror ändå att det är något som "75-taggarna" tycker är trist! (=mindre flis)

-Christian
 
Vaddå Jonas, tycker du att jag ska läsa _hela_ ditt inlägg? :)

Såg att jag slarv-läste vad du skrev. Visst, urvalet blir så "striktare" om man har en lägre gräns.

Hmm... Tänk om man satte den på 10, vilka PANG-bilder man automatiskt skulle få? *grin*
-Christian
 
elmfeldt skrev:
(1) Hmm.. Men visst borde väl inflödet av kritikbilder öka iochmed det förslaget ni har?
Personligen så lägger jag upp alla bilder jag vill ha kritik på oavsätt kvot..men det kanske finns en risk för det, ja.

elmfeldt skrev:

(2) Om ingen kollar, så fattar inte jag varför man inte kan radera dem. Så jag tycker att ni motsäger er själva här.

Det är klart man kan radera dem då, men om det inte blir gjort så gör det väl inget heller.
 
Hallååå tjena mittbena... Tycker nog denna dråd börjar peta iväg en aning... Tror nog varken pris eller antal bilder gör Terje mindre sur på att han dizzas pga den anledningen att han är ett känt namn. Visst håller jag med om antalet bilder och ser till min glädje att David lättar i limmningen på 75 gränsen. Ser att flera hakar på iden om att bilder skall flyta fritt och att portfolien nog kanske inte är sådär superfräck längre.

Den grundläggande reglen ocm vi nu håller oss till det begreppet är att om man vill ha kommentarer så bör man nog lägga upp ett foto som intresserar eller skaffa sig "kompisar" här på fotosidan. Det har Terje gjort och om man ger många kommentarer samtidigt som man är en bra fotograf så är det ju självklart att många vill kommentera tillbaka.

Hursomhaver så är det innehållet i de negativa kommentarerna som man bör försöka förstå varför det uppkommer och göra någonting åt att det vänds till någonting positivt. Jag ville med mitt klipp och klistrande bara illustrera att någonting inte är som det skall bland våra medlemmar därav visade jag i detta forum vad som stod i dennes presentationstext.

Öka gärna inflödet av bilder men minska antalet som får komma på listan för bildkritik, där kan man ha en kvotering baserat på olika medlemsskap. Alltså fri uppladdning men bara ett antal/v som du får posta till kritikhögen. Det gör att du kan ladda upp bilder när du känner för det och sedan välja utav dessa vilka du vill ha kritik på. Givetvis kan man kommentera och kritisera bilder som inte postats men de får man ju leta efter själv. Kolla in Photo.net där jag tycker man löst det på ett bra sätt !!!

Nog om det så finns det ytterligare en nivå på photo.net och den statusen når man bara genom att medlemmar anmäler den medlemmen som man tycker tillför och hjälper andra, alltså ger det där lilla extra.

/Kristian som vill ha samma funktion som CWE så att jag slipper fastna engagerad här halva natta
 
Jag vill också vara med i diskussionen men vet inte om jag vågar! Jag slänger mig in..

Det är väl två saker som jag skulle vilja säga:

1. Det är för lite bild, det känns som att det mest kretsar kring tekniken. Det gör jag med. Jag behöver nog pushas att prata mer om bilder och mindre om teknik. Det kommenteras för lite känns det som, eller är det bara jag. Nu finns det iofs en stor möjlighet att det är så att mina bilder inte är bra, men jag tror att dom behöver kommentarer ändå. Kanske att medlemmar som kommenterar mycket kan få nåt plus i kanten, vad vet jag..

2. Sen har vi då den intressanta "Terje diskussionen".. Verkligen för jäkligt om det är så att han blir påhoppad en massa! Jag är inte insatt så jag vet inte.. Men om vi lämnar Terje för en stund och istället hoppar på ett allmänt "kändis fenomen". Jag tror att en bild, tavla, låt etc, kan uppfattas som bättre om det finns ett erkänt namn bakom den!

skulle jag hiva ut en färghink på en målarduk och sen försöka sälja den så skulle jag förmodligen mest bli utskrattad. Skulle den istället stå undertecknad med "Da Vincie" (ursäkta stavningen!) så skulle någon bli rik. Visst har han byggt sin namn på en massa erkända verk, men ändå. Lite orättvist kan det nog bli. Kanske inte så mycket att göra åt?!

Nu blev det sent men jag fick kanske något av det jag ville sagt, förhoppningsvis.

/David
 
Jag tycker att Jannes förslag om man ska ges möjlighet att stänga av ett antal medlemmar från att kommentera sina bilder är lysande. Speciellt då om det innebär en ömsesidig avstängning. För Er som driver FS måste detta vara drömmen om Elin.

Jag har även deltagit i framtagandet av ett annat förslag om hur man ska få igång bildkommenterandet igen och tar förgivet att Ni även kommer att diskutera detta under Er kreativa helg.

När det gäller bildflödet är min fasta övertygelse att flödet av kritikbilder måste strypas och inte som vissa förespråkar utökas. Hur många bilder man kan ha i sin portfolio eller i sina utställningsalbum kvittar dock. Därför är det kanske där man ska lägga eventuellt högre kvoter men absolut inte bland kritikbilderna. Eftersom jag inte har någon portfolio är jag osäker på hur de fungerar men man borde väl kunna slussa kritikbilder till portfolion vartefter man laddar upp nya kritikbilder!?

Kvoten för kritikbilder bör begränsas till 3,5, 10 och tjugo för gratis-, brons-, silver respektive guldmedlemmar.
 
cwe skrev:
På den (bildinnehållsmässigt) eminenta fotosajten Usefilm har man en funktion med "vänner"-listan. Den listan gör att man enkelt får fram bilder och kommentarer från/till de som man har på listan. Det skapar lösa "subcommunitíes", vilket är ett mjukt sätt att ta hand om olika intresseinriktningar och schatteringar på sajten. (Vilket ju är naturligt när man är 20 000 st)

Den funktionen tycker jag - som jag skrev - verkar cool...

En annan variant på samma tema skulle kunna vara en funktion för att enkelt få fram de senaste n (valbart) bilderna från dem som kommenterat ens egna bilder under de senaste n (valbart) dagarna ?
 
Senast ändrad:
Vitsen med den funktion jag nämnde skulle alltså vara att underlätta att "kommentera tillbaka" om man vill det. Men det fattade ni säkert ;)
 
Joker skrev:

Kvoten för kritikbilder bör begränsas till 3,5, 10 och tjugo för gratis-, brons-, silver respektive guldmedlemmar.

Jag förstår givetvis motivet..men jag är helt övertygad om att många, väldigt många skulle tröttna på att betala och lägga upp bilder med en sån oerhört begränsad kvot.
 
Som vanligt när det gäller längre trådar har även denna totalt spårat ur. Nu sprutar folk ur sig idéer den enda bättre än den andra under Terjes "stick å brinn"-diskussion.
Som den moderator-wannabe jag är föreslår jag därför en flytt till ny rubrik.
Hej å tack leverpastej.
 
Senast ändrad:
Kim10D skrev:
Jag förstår givetvis motivet..men jag är helt övertygad om att många, väldigt många skulle tröttna på att betala och lägga upp bilder med en sån oerhört begränsad kvot.

Vilket jag också kan ha förståelse för. Men kan det inte räcka med ett mindra antal kritikbiler åt gången om man kan flytta bilderna till, och kanske ifrån, portfolion?
Med färre publicerade kritikbilder borde väl också exponeringen per bild öka vilket, enligt min uppfattning, är viktigare än antalet publicerade bilder.
I o f s resonerar jag utifrån ett portfoliolöst perspektiv.
 
Jag tror inte antalet kritikbilder har någon större betydelse för exponeringen per bild,
därimot givetvis antalet upplagda bilder per dag.

d.v.s om man byter ut bilderna hela tiden och lägger upp 5 bilder/veckan eller om man byter ut bilderna mer sällan (p.g.a av att kvoten är mycket större) och lägger upp 5 bilder/veckan tror jag inte har så stor betydelse.

Därimot är det roligare att inte ständigt behöva byta ut sina bilder.

Sen tror jag intresset för att kommentera bilder som man vet är borta inom några dagar minskar intresset att kommentera bilder.


Att flytta mellan kritik och portfolio ser jag inte poängen med..portfolion är ju en hemsida och har väl inget med kritikbilderna att göra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.