En sak är säker...
...jag kan enbart gratulera Terje som är helt fenomenal på att skapa publicitet runt sin person. Jag vet inte hur många gånger hans namn nämns i denna tråd, eller hur många hyllningar han får, men det är många!
Konstnärer är känsliga själar som man måste vara försiktig med, brukar Jan Guillou skämta till det när han är på skojhumör. Och det ligger mycket i det. Som konstnär ställer man inte sällan ut sitt innersta, sina verkliga tankar och sin person för betraktelse. Något som skapar en nakenhet och utsatthet som finns i få andra yrken. Och om då någon stöter en lans av förakt rakt i ens konstnärliga hjärta är det inte konstigt att man reagerar. Det gör ont.
Personligen anser jag att stämningen här på fotosidan trots allt är väldigt seriös och hänsynstagande. Läser man tillexempel recensionerna i våra vanliga dagstidningar ser man ständigt kända artister och konstnärer smulas i bitar. Ta bara stackars, stackars Björn Ranelid som för närvarande gråter ut i Expressen eftersom han anklagats för att använda läppglans av Linda Skugge. En dam som äter fjolliga manliga författare till frukost. Och kommer ni ihåg Ulf Lundells utbrott när hans bok hånats av feministen Karolina Ramqvist. Ja den lilla flickan hade väl alldeles kissat ner sig.
Men det är inte bara i tidningarnas värld det sågas så flisorna yr. Kanske var det någon som såg Orvar Säfström lustmörda regissören Anders Nilsson och hans film "Den Tredje Vågen" i Filmkrönikan härom kvällen? I Sveriges Television, som har avsevärt större publik än fotosidan.se, sa unge Säfström att Herr Nilssom bara blir sämre och sämre och att filmens scener var dåligt konstruerade, röriga och oengagerande. Skulle vilja se en sådan recension på fotosidan - som får vara kvar!
Det finns fler exempel, eller ska jag skriva väldigt väldigt många fler exempel. Kontentan är att i dessa sammanhang är fotosidans konflikter lika upphetsande som Carl Bildts slipsar.
Vad vill jag då komma till med allt detta svammel? Jo att Terjes klagan säkert är fullt berättigad, känner han sig dåligt bemött så är det så. Hans känsla är naturligtvis äkta. Men mitt högst personliga svar till Terje är följande; välkommen till verkligheten! Du är en auktoritet här på fotosidan och den som får mest beröm och uppmärksamhet av alla. Något som du utan tvekan förtjänar. Men som det brukar heta, allt har sitt pris!
/Joakim - som blir glad om han får EN kommentar till sina bilder!