Annons

Börjar tröttna på Fotosidan...

Produkter
(logga in för att koppla)
fjalstal skrev:
Kort sagt(så du inte kan missuppfatta, malin): Man faller fortare på nätet än i verkligheten oavsett hur duktig man är. 20000 användare kan låta mycket men dom som verkligen är aktiva är MYCKET färre än så, och då kommer och går trenderna fort.

För övrigt har Malin med sitt inlägg bevisat att skriva ironiskt med hjälpa smilisar inte fungerar nåt vidare :)

Men förresten, Malin, hur kan du veta vad jag tycker om jag inte vet vad Terje tycker? Jag tycker Terljs bilder i många fall är otroliga men ska jag behöva skriva på det sätt som trots allt de flesta gör för att visa det, då känns det bara fånigt.

Du har ju visat det med all tydlighet - om du själv läser dina sista rader. Men jag kan ju be om ursäkt om jag har fel såklart.
 
Senast ändrad:
Inte tror jag på att oändligt stor beundran är ditt alternativ iaf - men jag kan ju ha fel...

:)))))))))))))))))) (räcker det med dessa?)
 
Jag tycker att den här debatten har gått i stå nu! Var är Terje själv? Har inte det mesta sagts vid det här laget. Många har skrivit väldigt bra inlägg och en stund riktigt sprudlade kreativiteten när det gäller hur man skulle kunna göra fs bättre. Inte illa att så många tyckte till och tänkte till. Hoppas nu att det som har upplevts som mindre bra kan bli bättre. Men nog är väl detta med Terjes startinlägg färdigdebatterat vid det här laget, eller? Går det verkligen att komma så mycket längre?
 
När man granskar nya bilder som kommit in så är det ju alltid någon som sticker ut mer än andra. Jag skiter i vem som tagit bilden, utan trycker bara på bilden och skriver vad jag tycker.

Men sedan är det ju klart. En bild som fått kanske 15 kommentarer redan, där redan argumenten för och emot bilden är sagda. Då kanske man struntar i det, för det finns inte mycket mer att säga!

Varför krångla till allt?
 
Det är lite som alla dom som resencerar bilder,film och konserter.
ingen vågar säga något annat för då blir dom utstötta.
Kolla filmer bara 2-3 getingar tycker folk är bra ,utom dom som resencerar där ska det vara Ingmar bergman akira nånting dom får 5 getingar som ingen vill se.

Konserter har du sett någon skriva skit om Springsteen,Stones,U2 nä för det är ingen som vågar för då är man ingen förståsipåare.

Så tror jag det är i foto också ingen vågar säga att deras bilder suger för då står man utanför det är likadant på arbetsplatser för många Ja sägare som inte vågar sätta ner klacken och bromsa för då blir det stopp i karriären
 
The Ghost skrev:
Det är lite som alla dom som resencerar bilder,film och konserter.
ingen vågar säga något annat för då blir dom utstötta.
Kolla filmer bara 2-3 getingar tycker folk är bra ,utom dom som resencerar där ska det vara Ingmar bergman akira nånting dom får 5 getingar som ingen vill se.

Konserter har du sett någon skriva skit om Springsteen,Stones,U2 nä för det är ingen som vågar för då är man ingen förståsipåare.

Så tror jag det är i foto också ingen vågar säga att deras bilder suger för då står man utanför det är likadant på arbetsplatser för många Ja sägare som inte vågar sätta ner klacken och bromsa för då blir det stopp i karriären

Stefan: Menar du att det finns någon/några här på fotosidan som blivit utstötta? Med tanke på vad du skrivit, så kan jag inte tolka det på annat sätt. Men det är inget jag lagt märke till iaf. Kan ju ha tolkat dig fel.

Varför engagera sig om man i såfall tycker att någons bilder suger? Och vems bilder är det som suger i såfall?
 
Känner att det är dags att kliva in i diskussionen jag också.

Självklart får Terjes bilder mer uppmärksamhet eftersom han är känd. Men varför är han känd?
Jo just för att han gör mycket bra bilder.

Så vill ni också få mycket uppmärksamhet, gör ett gäng snygga bilder och lägg upp på fotosidan.

Jag tycker om hans bilder och kollar själv ofta på dem eftersom jag vet att det med stor sannolikhet är intressanta bilder. Därför får han mer uppmärksamhet av mig. Jag gillar inte alla Terjes bilder, det skulle vara väldigt konsting om jag gjorde det. Eftersom människor är olika. Har speciellt uppskattat den senaste tidens bilder där han har arbetat med rörelse.

Självklar så finns det plats för alla på fotosidan oavsett skicklighetsnivå eller inrikting.
Alla är olika och fotograferar också olika. Tänk på att göra den sortens bilder som ni vill och bry er inte allt för mycket i vad andra säger. Bara för att inte du gillar en bild så måste den inte vara dålig.
 
En sak jag tycker är lite konstig är att Terje tycks värdera all respons han får på fotosidan.se lika. Ingen av oss här känner alla, kanske inte ens nån alls, och vi vet ju inte ett dugg om de som skriver saker vi inte gillar. Man får ta saker med en nypa salt helt enkelt. Jag förväntar mig inte att alla ska hålla med om det jag skriver. Terje kanske inte menar det så, vad vet jag, men jag tycker hans ton i sina inlägg är rätt gnälligt.
 
Har haft bevakning av den här tråden eftersom jag skrev ett inlägg för en handfull sidor (eller två) sedan. Kanske är det för att jag inte känner till de inblandade personerna men diskussionen tycks mig mycket märklig då den handlar om vad en närvarande person kan tänkas känna och tycka istället för att vedebörande själv tar till orda.

Jag får en känsla av det som för några decenier sedan givck under benämningen "Kremlologi"....

Nåväl - diskussionen är fri men här tar jag bort min bevakning....
 
janc skrev:
Har haft bevakning av den här tråden eftersom jag skrev ett inlägg för en handfull sidor (eller två) sedan. Kanske är det för att jag inte känner till de inblandade personerna men diskussionen tycks mig mycket märklig då den handlar om vad en närvarande person kan tänkas känna och tycka istället för att vedebörande själv tar till orda.

Jag får en känsla av det som för några decenier sedan givck under benämningen "Kremlologi"....

Nåväl - diskussionen är fri men här tar jag bort min bevakning....

småler ;)
 
Att Terje är känd (inom fotokretsar?) har säkert många orsaker. En är att han är en duktig fotograf. Men det finns det många i det här landet.
Terje har också förmågan att förmedla sitt budskap. Jag har läst en bok (har han skrivit flera?) av Terje och tycker att det är hög nivå på hans författarskap.

Så att bara ladda upp bra bilder på fs skapar inget kändisskap.

Sedan upplever inte jag Terje som kändis i allmänhet utan i en ganska liten krets.
Naturintresserade männsiskor som är fotointresserade.. (men det kanske är en stor grupp? Allt är relativt!)

Till er som tröttnar på fs: skapa era egna trådar eller kommentera varandras bilder istället.
Valet är fritt.
FS blir vad vi gör den till.
Vi är inte bättre än så.
 
Alfons2 skrev:
Att Terje är känd (inom fotokretsar?) har säkert många orsaker. En är att han är en duktig fotograf. Men det finns det många i det här landet.
Terje har också förmågan att förmedla sitt budskap. Jag har läst en bok (har han skrivit flera?) av Terje och tycker att det är hög nivå på hans författarskap.

Så att bara ladda upp bra bilder på fs skapar inget kändisskap.

Sedan upplever inte jag Terje som kändis i allmänhet utan i en ganska liten krets.
Naturintresserade männsiskor som är fotointresserade.. (men det kanske är en stor grupp? Allt är relativt!)

Till er som tröttnar på fs: skapa era egna trådar eller kommentera varandras bilder istället.
Valet är fritt.
FS blir vad vi gör den till.
Vi är inte bättre än så.

Bra skrivet Thomas!

Ps Kanhända att en ny bok också är på G :)
Terje är på väg hem från Åland just nu...
 
Är det någon som vet hur man lägger en bevakning på redaktionens planeringshelg? Så man får ett mail när dom kommer med en fantastisk ny energikick till fotosidan?

Inget fel på de kära medlemmarnas engagemang, kan vi ialla fall konstatera. Det är glädjande.

-Christian (snart inte guldmedlem)
 
Förväntningar?

Kanske inte är relevant i tråden, åtminstone inte därför du öppnade den, men;
Kan det inte vara så att många har oerhörda förväntningar på dig, Terje?

En amatörfotograf kanske får bra betyg för en halvdan bild, medan du får ett uselt betyg för att folk sett ditt tifigare alster och förväntar sig något något speciellt?
 
En sak är säker...

...jag kan enbart gratulera Terje som är helt fenomenal på att skapa publicitet runt sin person. Jag vet inte hur många gånger hans namn nämns i denna tråd, eller hur många hyllningar han får, men det är många!

Konstnärer är känsliga själar som man måste vara försiktig med, brukar Jan Guillou skämta till det när han är på skojhumör. Och det ligger mycket i det. Som konstnär ställer man inte sällan ut sitt innersta, sina verkliga tankar och sin person för betraktelse. Något som skapar en nakenhet och utsatthet som finns i få andra yrken. Och om då någon stöter en lans av förakt rakt i ens konstnärliga hjärta är det inte konstigt att man reagerar. Det gör ont.

Personligen anser jag att stämningen här på fotosidan trots allt är väldigt seriös och hänsynstagande. Läser man tillexempel recensionerna i våra vanliga dagstidningar ser man ständigt kända artister och konstnärer smulas i bitar. Ta bara stackars, stackars Björn Ranelid som för närvarande gråter ut i Expressen eftersom han anklagats för att använda läppglans av Linda Skugge. En dam som äter fjolliga manliga författare till frukost. Och kommer ni ihåg Ulf Lundells utbrott när hans bok hånats av feministen Karolina Ramqvist. Ja den lilla flickan hade väl alldeles kissat ner sig.

Men det är inte bara i tidningarnas värld det sågas så flisorna yr. Kanske var det någon som såg Orvar Säfström lustmörda regissören Anders Nilsson och hans film "Den Tredje Vågen" i Filmkrönikan härom kvällen? I Sveriges Television, som har avsevärt större publik än fotosidan.se, sa unge Säfström att Herr Nilssom bara blir sämre och sämre och att filmens scener var dåligt konstruerade, röriga och oengagerande. Skulle vilja se en sådan recension på fotosidan - som får vara kvar!


Det finns fler exempel, eller ska jag skriva väldigt väldigt många fler exempel. Kontentan är att i dessa sammanhang är fotosidans konflikter lika upphetsande som Carl Bildts slipsar.

Vad vill jag då komma till med allt detta svammel? Jo att Terjes klagan säkert är fullt berättigad, känner han sig dåligt bemött så är det så. Hans känsla är naturligtvis äkta. Men mitt högst personliga svar till Terje är följande; välkommen till verkligheten! Du är en auktoritet här på fotosidan och den som får mest beröm och uppmärksamhet av alla. Något som du utan tvekan förtjänar. Men som det brukar heta, allt har sitt pris!

/Joakim - som blir glad om han får EN kommentar till sina bilder!
 
Senast ändrad:
Mycket litet sidospår. Som kanske kan vara nåt iaf.

Men det är inte bara i tidningarnas värld det sågas så flisorna yr. Kanske var det någon som såg Orvar Säfström lustmörda regissören Anders Nilsson och hans film "Den Tredje Vågen" i Filmkrönikan härom kvällen? I Sveriges Television, som har avsevärt större publik än fotosidan.se, sa unge Säfström att Herr Nilssom bara blir sämre och sämre och att filmens scener var dåligt konstruerade, röriga och oengagerande. Skulle vilja se en sådan recension på fotosidan - som får vara kvar!
Men det är också ökänt att kritiker brukar tycka tvärtom mot alla andra.

Sätter man en kulturbracka eller dylikt att recensera action film gör man ett fel, det felet görs både i tidningar och media av allt och alla till och från. Att förväntar sig en kulturell storhet från en action film är lite i överkant.

Nu kanske han inte gjorde det, men onekligen låter det så. Men jag har inte ännu hunnit se varken filmen eller filmkrönikan, utan bara behind the scenes.

Själv är jag stormförtjust i Johan Falk filmerna, och inte minst beck.

För att iaf göra ett försök att anknyta detta till foto så bör man kanske säga att lite av samma troll går det i olika stilar, klart det är bra att få en utomstående åsikt om verk av någon som inte är insnöad i samma genre, men det kan fortfarande bli väldigt annorlunda mot vad som förväntades.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.