Makten
Aktiv medlem
Nu har jag inte påstått något sådan. Du däremot, har påstått att kameran är "inkompetent" för att den inte passar DIG.Men att bortse helt från att så många funktioner som idag betraktas som mainstream av de flesta helt saknas och sådant folk idag förväntar sig av ett modernt kamerahus och sedan påstå att man själv ändå inte använder dessa och att de därför är tämligen ointressanta är ju verkligen minst sagt en lite udda ståndpunkt och inte så lite självcentrerat.
Det är ju som att säga att allt jag behöver egentligen är en kamera obscura - ett nyckelhål i dörren typ - och att allt annat egentligen är onödigt eftersom man ju faktiskt kan vara nöjd med ett hål i dörren för att det åtminstone är gratis om vi nu utgår från att man verkligen har tillgång till en dörr.
Alla vill inte ha dessa funktioner och särskilt inte den storlek på kameran som tillverkarna har bestämt sig för.Alla de funktioner som finns i moderrna digitala systemkameror har vi fått därför att tillverkarna åtminstone trott att de ska uppskattas av oss användare och de försöker möta de önskemål användarna kommer upp med. Det har givit oss bildstabilisering, autofokus, auto ISO, auto whitebalance, live view med eller utan vik- eller ställbar display, dynamisk omfång upp till 14 steg, lågljusprestanda som förbättrats mycket starkt. (Leica M9 med sin gammalmodiga sensor har stöd endast upp till ISO 2500, vilket idag är näst intill ett skämt.), focus peaking samt tillgång till hundratals olika objektiv.
Vem bryr sig om vad Ken Rockwell säger? Han har utrustning för hundratusentals kronor och tar ändå mest rena skitbilder, samt har mycket motsägelsefulla åsikter om allt och inget, endast för att locka många läsare till hans sida. För övrigt fotar han ju dessutom mest med just en M9 om jag förstått det rätt.Jag citerar Ken Rockwells genomgång av M9:an specs:
"Finder LEICA M9 Review specs index top
0.68x.
Covers 28mm, 35mm, 50mm, 75mm, 90mm and 135mm lenses. Forget seeing 28mm and 35mm with glasses; use a diopter instead
The usual 28/90, 35/135 and 50/75 frame pairs, just like most other Leicas since the M4-P of 1980.
The magnification may be changed with screw-on viewfinder magnifiers 12 004 (1.25x), recommended for lenses 50mm and up, which changes the total finder magnification to 0.85x, and the 12 006 (1.4x), recommended for lenses 75mm and up, which results in 0.95x overall magnification. Each only shows the center of the finder.
93% coverage at infinity with 28mm lens reducing to 85% coverage at infinity with 135mm lens. 100% coverage at 1 meter (3 feet), just like the M7 and MP. If you get closer than 1 meter, you'll get less in your image than shown in your finder. There is no compensation for field-of-view variations with distance; only the Contax G system or an SLR does this.
There is the usual preview lever to select any pair of frame lines so that less experienced photographers can preview various lens effects without having to mount each lens first."
Varför måste alla vilja fota med tele? Anser du att Ferrari gör skitbilar också för att de inte kan köra i terräng?Canon och Nikon-folk brukar ju gnälla på Sonys objktivutbud fast det finns hundratals att tillgå av alla typer av brännvidder från 15 olika tillverkare, fasta som zoomar. I Sonys fall betraktas det som ett avgörande handikapp för acceptans av märket.
Här när det gäller Leica pratar vi om stöd i range findern för 28mm, 35mm, 50mm, 75mm, 90mm and 135mm. Är det allt? Upplys mig gärna om att jag läst fel eller missat något av vikt. Var är alla långa telen? Kan man inte skruva på någon nödlösningsadapter en gång?
Gör den inte? Det var märkligt, jag tycker det brukar framgå väldigt tydligt vad den har för nackdelar i de tester som finns.Det är ju just detta jag kan tycka vara lite märkligt att en kamera som släpps på marknaden år 2009 (ja Leica M9 är ju gammal i det avseendet också) och som försvaras av vissa som fotografiets heliga graal än idag, trots alla dessa tekniska tillkortakommanden och allvarliga brister på användningalternativ när det gäller funktioner såväl som objektivtillgång, inte vägs och mäts på tillnärmelsevis motsvarande sätt som alla andra tillverkares produkter.
Ken Rockwell är som sagt inte en person man ska ta på allvar. Han är en av internets stora pajasar i fotosammanhang.Jag ser ju att även Rockwell är förblindad i det han skriver:
"Quality
MADE IN GERMANY"
.... fast detta i stora stycken helt enkelt inte stämmer ens när det gäller en Leica. Men de tre orden förlåter allt - nästan. Även Rockwell är avslutningsvis lite vass:
"Weather sealing: none. If the Leica man needs photos from unpleasant locations, he has someone go there for him. "
Man betalar för att det inte finns någon konkurrens, bland annat. Samt för en snygg och välbyggd produkt som är rolig att använda och inte är en automatiserad plastmojäng som försöker göra allt åt dig.Man får som sagt inte ens ett vädertätat hus för över 50 000. Det brukar numera de flesta hus med en prislapp över 10 000 ha. Men visst, man kan väl leva utan det med.
Men jag undrar fortfarande vad det egentligen är man betalar för och hur det egentligen är möjligt idag 2012 att leverera så lite för så pass mycket betalning utan att folk vänder Leica ryggen när det gäller kamerahusen.
Fortfarande med hälften så stor sensor som ger usel skärpa i hörnen och färgfel för att de inte är konstruerade för utgångspupillen nära sensorplanet. Ricohs GXR-modul för M-objektiv är enda undantaget, men sensorstorleken är samma som hos de andra.Idag finns ju som både billigare och modernare alternativ, även om man använder Leica-objektiv.
Varför försöker du hela tiden tala om vad andra borde tycka?