Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bättre utrustnig GER bättre bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Och om vi ser krasst på det, så springer nybörjare numera ofta omkring med utrustning som kanske skulle ha gjort gårdagens mästare gröna av avund. Henri Cartier-Bresson hade inte någon särskilt avancerad kamera. Inte heller W Eugene Smith eller Yosuf Karsh. Men de tog bilder som står sig än idag, och som onekligen kan ses som bra bilder.
Detta är ett argument man hör ganska ofta, men som rakt igenom är falskt. HCB använde Leicakameror, som var snordyra och det mest avancerade för småbildsformatet som existerade på hans tid. Karsh använde storformatskameror, som är extremt svåra att använda på grund av alla inställningsmöjligheter och att man måste komponera med bilden uppochned samt spegelvänd. Detta endast för att kunna få ut bästa möjliga bildkvalitet genom stora bladfilmsnegativ. Vad Eugene Smith använde vet jag inte, men inte lär det ha varit någon "instegskamera" i alla fall, den saken är säker.

De allra flesta duktiga fotografer använder det bästa de har råd med och som passar deras sätt att fotografera. Att de sedan kan ta bra bilder med enkla kameror är en helt annan sak. Det gör inte de enkla bättre än de avancerade, om man nu inte är ute efter just enkelhet. Ge en M9 till en novis och det blir förmodligen bara svarta rutor för att linslocket kommer sitta på, trots att det är den "enklaste" digitalkameran som finns idag och det närmaste det som HCB använde.

Tillägg: Sen får du ursäkta, men det är lustigt hur ofta folk med åsikter om att utrustningen inte spelar någon roll, inte har några bilder själva att visa. Eller så visar det sig att de själva har apdyra prylar.
 
Bättre utrustning ger bättre bildkvalité men ger inte bättre bilder.
Man måste göra skillnad på bildkvalité och bildinnehåll. Fattar man inte det så ska man nog hålla på med något annat än foto.

Vissa saker kan man bara göra med bättre utrustning men det innebär inte att bildinnehållet är bättre.
Dyr utrustning skaffar man inte för att bildinnehållet ska bli bättre, endast för att bildkvalitén ska bli bättre.
Fotoutrustningen är bara verktyget till att göra bilder, den som är bakom kameran gör bilden och är den som styr över innehållet i bilden och det är det som gör att bilden blir bra eller dålig.

För en del är det skrämmande att upptäcka att bilden inte blev bättre för att man investerade i en massa dyr utrustning, det enda de såg var att bildkvalitén höjdes och då måste det hela tiden motivera sina inköp med att påstå att bättre och dyrare utrustning är lika med bättre bilder. Och det är dessa som skulle behöva ransaka sig själva och kanske gå någon fotokurs eller något som gör att de gör bättre bilder. Men den sanningen är nog för svår för en del att höra.

Jag investerar gärna i bättre och dyrare utrustning, men endast för att höja den tekniska bildkvalitén.
 
Sen får du ursäkta, men det är lustigt hur ofta folk med åsikter om att utrustningen inte spelar någon roll, inte har några bilder själva att visa. Eller så visar det sig att de själva har apdyra prylar.

Det här argumentet har jag hört till leda, och det har slängts i ansiktet på mig mer än en gång, ofta ifrån personer som har haft betydligt mer som de visar upp än de relativt sparsmakade exempel som jag har lagt upp. Jag tar det som en antydan om att jag inte skulle ha visat upp någonting, men om någonting är falskt här, så är det det antagandet. Men den som är intresserad får kanske snoka runt själv. Jag ser ingen orsak att visa exempel här.

Och jag har ibland använt apdyra prylar, men det jag själv så småningom valde var inte apdyrt, även om jag vid ett eller annat tillfälle har lagt mig till med det som jag trodde skulle vara bäst och som också kostade en hel del. Så båda argumenten är ohållbara. Den som har känslan för bilden och som övar upp förmågan att gestalta den, kommer att prestera en och annan bra bild, oavsett vilken utrustningen är. Det är också så att man i regel får lov att pussa en hel del grodor innan en förvandlas till prins. Allting som kommer ur kameran är inte mästerverk ens det är en mästare som håller i den, men antalet bra bilder har en tendens att öka när man lär sig hur man kan hantera grejerna för att resultatet ska bli det önskade.

Och när det gäller de apdyra prylarna, gäller samma som i det mesta andra i livet. Jag har aldrig haft råd med de apdyra grejerna, så i de fall jag har haft dem i nyporna har de endera varit någon annans, eller så har jag hittat dem till oförskämt bra pris begagnade. Resonemanget verkar gå ut på att man måste ha apdyra grejer för att få bra bilder, men det är fortfarande talang och kunskap som bildskapandet vilar på, och kameran är ett verktyg för att skapa bilden, men inte mycket mer. Och Karsh använde en Rolleiflex för det mest berömda porträttet. Man kan kanske se den som apdyr för den tiden, men i stort sett alla kameror av klass har varit dyra. Visst använde han storformat, det har jag också gjort. Han var en yrkesman i gebitet, och han använde de verktyg som fanns efter vad han ville ha ut av dem. Och det är precis vad jag saknar i det här resonemanget. Om ett visst verktyg tjänar dig bättre, och du har möjlighet att skaffa det, så använd det. Men bilderna skapas fortfarande av den som är bakom kameran.
 
Det här argumentet har jag hört till leda, och det har slängts i ansiktet på mig mer än en gång, ofta ifrån personer som har haft betydligt mer som de visar upp än de relativt sparsmakade exempel som jag har lagt upp. Jag tar det som en antydan om att jag inte skulle ha visat upp någonting, men om någonting är falskt här, så är det det antagandet. Men den som är intresserad får kanske snoka runt själv. Jag ser ingen orsak att visa exempel här.
Det är inget argument utan bara ett kort konstaterande. Det är ofta så att olika forummedlemmar som förmedlar att bildkvaliteten är underordnad, aldrig har laddat upp några egna bilder. Jag undrar mest varför.

Visst, det var kanske helt onödigt att skriva det. Ursäkta.

Den som har känslan för bilden och som övar upp förmågan att gestalta den, kommer att prestera en och annan bra bild, oavsett vilken utrustningen är.
Och ännu bättre kommer det med all sannolikhet bli om utrustningen är bra och fotografen kan hantera den.

Resonemanget verkar gå ut på att man måste ha apdyra grejer för att få bra bilder...
Jag ser ingen i denna tråd som ens antytt något sådant. Har du lust att citera?

Och Karsh använde en Rolleiflex för det mest berömda porträttet. Man kan kanske se den som apdyr för den tiden, men i stort sett alla kameror av klass har varit dyra. Visst använde han storformat, det har jag också gjort. Han var en yrkesman i gebitet, och han använde de verktyg som fanns efter vad han ville ha ut av dem.
Så det är bara fotografer som tjänar pengar på sina bilder som har moralisk "rätt" att köpa dyra prylar? Själv fotograferar jag bara för min egen skull och just därför kan jag motivera vilka prylar som helst.

Och det är precis vad jag saknar i det här resonemanget. Om ett visst verktyg tjänar dig bättre, och du har möjlighet att skaffa det, så använd det. Men bilderna skapas fortfarande av den som är bakom kameran.
Har någon påstått något annat?
 
Bättre utrustning ger bättre bildkvalité men ger inte bättre bilder.
Man måste göra skillnad på bildkvalité och bildinnehåll. Fattar man inte det så ska man nog hålla på med något annat än foto.

Då kanske jag skall sluta fota?

För mig består en bild av flera komponenter. Motivet, kompositionen, den tekniska kvalitén mm.

Om motiv och komposition är lika och den tekniska kvalitén i forma av skärpa, mindre brus etc förbättras - ja då har du ju fått en "bättre" bild tack vare den bättre utrustningen.

Att sedan bra utrustning inte kan kompensera för brister i komposition, motiv etc är självklart, men likaväl är det så att för en merpart av bilder så förhöjer en bra teknisk kvalité bildens värde.

Visst finns det en viss typ av bilder tär teknisk kvalité är underordnat och där man till och med söker teknisk imperfektion för att ge en viss effekt men den typen av bilder är inte det vanliga.

Eller menar du att en "bra bild" är en "bra bild" oavsett dess tekniska kvalité?
 
Bättre utrustning ger bättre bildkvalité men ger inte bättre bilder.
Man måste göra skillnad på bildkvalité och bildinnehåll. Fattar man inte det så ska man nog hålla på med något annat än foto.
Du har alltså bestämt att bilderna inte blir bättre av bra bildkvalitet. Det var ju ett synnerligen intressant ställningstagande, särskilt med tanke på att jag och många andra inte håller med. Det stämmer alltså inte eftersom "bra bilder" är helt subjektivt.
 
Jag tänker så här, så länge en köpare har pengar samt ett genuint intresse. Minst en kamera i klassen Canon 60D / Nikon D7000 skulle bli min rekomendation. Gärna ännu dyrare o bättre, men de kamerorna kan även för en mycket avancerad användare vara ett förstaval pga deras smidiga storlek. Något som kan vara avgörande. Beror lite på vad och hur man fotar. Sen finns det ju ännu mindre kompetenta kameror, men då med mindre sensorer till följd. Fast för många spelar inte heller det någon roll. Oavsett tror jag sällan bättre utrustning ger sämre resultat än en billigare o enklare utrustning.
 
Oavsett tror jag sällan bättre utrustning ger sämre resultat än en billigare o enklare utrustning.

Nej, och längs den linjen tror jag ingen har argumenterat här, även om det kanske är möjligt.

Vi kan i alla fall se några linjer, kanske inte direkt klara, men i alla fall sådant där utrustningen faktiskt spelar roll, och där är det inte i alla lägen den optimalt bästa bildkvalitén i tekniskt avseende som är avgörande. Ibland sägs det att den bästa kameran är den man har när man ska ta bilden, och det stämmer i väldigt stor utsträckning. På den tiden jag släpade omkring på en Mamiya RB67 och ett stort stativ, blev inte väldigt många bilder tagna, och ingen av bilderna jag särskilt minns är tagen med den utrustningen. Visst hade den möjlighet att leverera tekniskt bra bilder, och jag är övertygad om att jag skulle ha kunnat använda den för några av mina senaste, som jag tycker är bland det bästa jag har gjort, sett till bildernas innehåll och form. Men den lilla smidiga digitalkameran har ett stort försprång gentemot den större och onekligen klumpigare mellanformataren. Till en del beror det på själva tekniken - digitaltekniken. Men till större delen är det användarvänligheten i form av automatik av flera slag, tillsammans med den relativa smidigheten i det lilla formatet.

Ganska intressant också finner jag det att jag också har tagit ett par mycket bra bilder som inte hade gått att ta med en DSLR som den jag ratade för den spegellösa. DSLR-kameran har större sensor, mindre brus och något större dynamiskt omfång, men kameran med direktvisning på en vridbar bildskärm är bättre på vissa saker, och därmed "bättre utrustning" i de lägena. I så måtto kan jag hålla med om att bättre utrustning ger bättre bilder, men den bättre utrustningen kan lika väl vara en hygglig kompaktkamera som en fullformats DSLR. Det beror helt på vad den ska vara bättre på.

Och då är man också inne på vad man trivs med. Jag har inte hittat någon kamera som jag tycker har allt som jag skulle vilja ha, men den jag har är en hygglig kompromiss. Det har kommit bättre senare, och jag hade säkert fått tag på en "bättre" om jag hade väntat lite. Men jag har så småningom lärt mig leva med svagheterna hos den jag har, och de ligger egentligen inte på möjlig teknisk kvalité på bilderna i någon större utsträckning, utan det är mest ergonomiska svagheter som stör mig. Och i just de avseendena är den i alla fall bättre än den DSLR som jag ratade, där kanske den viktigaste fördelen med den spegelfria kameran är att sökaren i flera avseenden är bättre. Det motsäger inte att sökaren i ett par avseenden är sämre.

Så det är betydligt mer komplext än bara en fråga om pris eller sensorformat, och en möjligt högre kvalité med avseende på brus behöver inte vara den tyngst vägande faktorn i valet av kamera. Det är ju ändå bilden som är det väsentliga, och det är ytterligt ovanligt att jag störs av brus i mina bilder, även om jag ganska tydligt kan se bruset. Brus är en naturlig del av bilder som framställs elektroniskt, på samma sätt som korn var en naturlig del av bilderna som man tog med film. Och på senare tid har jag i väldigt stor utsträckning haft brus i mina bilder, men de bildmässiga problemen har inte i någon nämnvärd utsträckning varit förknippade med brus.

Visst vore det kul att ha råd med en kamera som har bättre sensor. Om jag hade pengar till det skulle jag troligen köpa en OMD E-5 eller en NEX 7. Inte för att de skulle vara så mycket tekniskt bättre än vissa andra, men för att de är tekniskt bättre än den jag har, och dessutom passar mitt sätt att jobba.

Jag tror inte att jag skulle ta väldigt mycket bättre bilder med någon av dem, men det är troligt att jag skulle kunna få fler bra bilder, genom att de har större dynamiskt omfång och går att använda med kortare slutartid i svagt ljus.

Frågan om "bättre" kommer alltid att ha subjektiva svar, eftersom det är ett värdeomdöme. Man får sannolikt fler bra bilder med bättre utrustning, men vad som är "bättre" eller "bra" är alltid subjektivt. Objektivt mätbara faktorer kan vara vägvisande, men de är inte i alla lägen avgörande för om utrustningen faktiskt är bättre.
 
Då kanske jag skall sluta fota?

För mig består en bild av flera komponenter. Motivet, kompositionen, den tekniska kvalitén mm.

Om motiv och komposition är lika och den tekniska kvalitén i forma av skärpa, mindre brus etc förbättras - ja då har du ju fått en "bättre" bild tack vare den bättre utrustningen.

Att sedan bra utrustning inte kan kompensera för brister i komposition, motiv etc är självklart, men likaväl är det så att för en merpart av bilder så förhöjer en bra teknisk kvalité bildens värde.

Visst finns det en viss typ av bilder tär teknisk kvalité är underordnat och där man till och med söker teknisk imperfektion för att ge en viss effekt men den typen av bilder är inte det vanliga.

Eller menar du att en "bra bild" är en "bra bild" oavsett dess tekniska kvalité?

Så varje gång du byter kamera så är alla dina bilder som gjordes med din gamla kamera dåliga?
Måste vara jobbigt att leva så. Veta att varenda gång som man byter kamera så försämras ens arkiv direkt.

Vad händer med alla bilder som gjordes för tex. 5 år sen, är de också dåliga för att kvalitén på bilderna var sämre än i dag?

En bra bild är en bra bild. (Punkt)
Det är bara ickefotografer som hänger upp sig på utrustningen. Foto handlar om bilden och det är den som räknas.
 
Det är bara ickefotografer som hänger upp sig på utrustningen.
Nej, det har du ingen som helst rätt att bestämma. Jag är definitivt "fotograf" även om jag inte arbetar med foto (eftersom det skulle förstöra nöjet) och jag är extremt petig med min utrustning. Sen kan du sitta och leka von Oben och anse dig ha "rätt" åsikt. Det har du inte.

Jag var just inne och fotade lite under Pride med min OM-D med kitzoomen. Och bildkvaliteten är avsevärt sämre än med en kamera med större sensor och ett bättre objektiv. Det syns lätt i webstorlek och för mig spelar det roll. Jag skiter högaktningsfullt i om DU inte ser det eller bryr dig.
 
Så varje gång du byter kamera så är alla dina bilder som gjordes med din gamla kamera dåliga?
Måste vara jobbigt att leva så. Veta att varenda gång som man byter kamera så försämras ens arkiv direkt.

Vad händer med alla bilder som gjordes för tex. 5 år sen, är de också dåliga för att kvalitén på bilderna var sämre än i dag?

En bra bild är en bra bild. (Punkt)
Det är bara ickefotografer som hänger upp sig på utrustningen. Foto handlar om bilden och det är den som räknas.
Och det är bara icke konstnärer som vill ha bättre penslar., Icke golfare som köper nyare klubbor. Kom igen det ena utesluter inte det andra. Om en o samma fotograf fotar i ett år med en D200 och sen fitar ett år med en D4 på liknande motiv. Jag är rätt säker på att det totala bildresultatet blir bättre med D4:an.
 
Du har alltså bestämt att bilderna inte blir bättre av bra bildkvalitet. Det var ju ett synnerligen intressant ställningstagande, särskilt med tanke på att jag och många andra inte håller med. Det stämmer alltså inte eftersom "bra bilder" är helt subjektivt.

Nä jag har inte bestämt något alls, den enda jag har sagt att bildkvalité och bildinnehåll inte är samma sak och bildinnehållet är det som räknas. Spelar ingen roll hur hög bildkvalité du än har, är inte innehållet bra så faller bilden direkt.

Det jag försöker säga är att man prioriterar bättre utrustning mer än att göra bättre bilder, och det är fel väg att gå.

För det går att göra hur bra bilder som helst med en 3000:- kronors kamera så länge du har kunskapen att göra bilder. Men har du inte kunskapen så kan inte ens en Leica rädda dina bilder.

Men är du däremot en djävligt duktig fotograf så kan Leican bli ett bra arbetsredskap men så kan även en 3000:- kamera vara. Tyvärr så varar inte 3000:- kameran så länge jämfört med en Leica, och det är väl där man ska i så fall titta på vilken utrustning man ska ha. Hållbarheten på utrustning är nog det man bör hellre fokusera på.
 
Nej, det har du ingen som helst rätt att bestämma. Jag är definitivt "fotograf" även om jag inte arbetar med foto (eftersom det skulle förstöra nöjet) och jag är extremt petig med min utrustning. Sen kan du sitta och leka von Oben och anse dig ha "rätt" åsikt. Det har du inte.

Jag var just inne och fotade lite under Pride med min OM-D med kitzoomen. Och bildkvaliteten är avsevärt sämre än med en kamera med större sensor och ett bättre objektiv. Det syns lätt i webstorlek och för mig spelar det roll. Jag skiter högaktningsfullt i om DU inte ser det eller bryr dig.

Då gör du fel!
Gå en utbildning!
 
Nä jag har inte bestämt något alls, den enda jag har sagt att bildkvalité och bildinnehåll inte är samma sak och bildinnehållet är det som räknas. Spelar ingen roll hur hög bildkvalité du än har, är inte innehållet bra så faller bilden direkt.
Nu sitter du och bestämmer igen. Det är inte alls bara bildinnehållet som räknas. Det kan till och vara så att innehållet ÄR bildkvaliteten. Det också vara så att man är ute efter sämsta möjliga bildkvalitet för att framhäva innehållet.

Det jag försöker säga är att man prioriterar bättre utrustning mer än att göra bättre bilder, och det är fel väg att gå.
Menar du på fullaste allvar att du tror att man automatiskt fokuserar mindre på innehållet om man köper en bättre kamera?

För det går att göra hur bra bilder som helst med en 3000:- kronors kamera så länge du har kunskapen att göra bilder. Men har du inte kunskapen så kan inte ens en Leica rädda dina bilder.
Nej, det går inte alls att göra "hur bra bilder som helst" med vilken kamera som helst. Skämtar du med oss eller?

Men är du däremot en djävligt duktig fotograf så kan Leican bli ett bra arbetsredskap men så kan även en 3000:- kamera vara. Tyvärr så varar inte 3000:- kameran så länge jämfört med en Leica, och det är väl där man ska i så fall titta på vilken utrustning man ska ha. Hållbarheten på utrustning är nog det man bör hellre fokusera på.
Naturligtvis, men det har ju ingenting med dina tidigare påståenden att göra. En Leica är skitdålig på många saker och du kan inte sitta på läktaren och fotografera fotboll med långt tele med en sån kamera (förutsatt att du inte menar Leica R-systemet).

Du motsäger dig själv totalt, då det finns många fotografer som anser att bildkvalitet i sig ÄR ett verktyg för att få bilden att nå fram. Varför diskvalificerar du deras åsikter?
 
f
Du är ju mer än lovligt dum? (Suck! Att jag orkar kommentera ens)

Istället för att vara oförskämd och gömma dig bakom kommentarer om min dumhet, får du gärna argumentera för saken istället. Vore rätt simpelt om man ständigt skulle sätta sug på en position över alla andra och hävda att de är för dumma för att vemöta. Då vinner man de flesta diskussioner.
 
Nu sitter du och bestämmer igen. Det är inte alls bara bildinnehållet som räknas. Det kan till och vara så att innehållet ÄR bildkvaliteten. Det också vara så att man är ute efter sämsta möjliga bildkvalitet för att framhäva innehållet.


Menar du på fullaste allvar att du tror att man automatiskt fokuserar mindre på innehållet om man köper en bättre kamera?


Nej, det går inte alls att göra "hur bra bilder som helst" med vilken kamera som helst. Skämtar du med oss eller?


Naturligtvis, men det har ju ingenting med dina tidigare påståenden att göra. En Leica är skitdålig på många saker och du kan inte sitta på läktaren och fotografera fotboll med långt tele med en sån kamera (förutsatt att du inte menar Leica R-systemet).

Du motsäger dig själv totalt, då det finns många fotografer som anser att bildkvalitet i sig ÄR ett verktyg för att få bilden att nå fram. Varför diskvalificerar du deras åsikter?

Ditt nick verkar passa dig som handsken!
Orkar inte tjata med okunniga. Men jag gör ett försök.
Så länge du inte inser att bildinnehållet är det viktiga i bilden så går det inte att resonera med dig.
Man måste givietvis ha grejor för ändamålet men du behöver inte ha det värsta telet för att göra bra fotbollsbilder. Du behöver inte värsta normalgluggen för att göra bra gatubilder. Du behöver inte värsta macrot för att göra bra macro bilder, du behöver inte värsta kameran för att göra bra bilder. Men du behöver vara en bra fotograf för att göra bra bilder.
Med det resonemanget du för så är 99% av alla bilder som görs dåliga för att det inte är den bästa utrustningen på marknaden.
Ta och lägg ner, bli en fotograf istället för en prylbög.
 
f

Istället för att vara oförskämd och gömma dig bakom kommentarer om min dumhet, får du gärna argumentera för saken istället. Vore rätt simpelt om man ständigt skulle sätta sug på en position över alla andra och hävda att de är för dumma för att vemöta. Då vinner man de flesta diskussioner.

Tycker jag har bemött påståenden väldigt konstruktivt.
Läs gärna det jag skrivet igen.
Jag är inte ute efter att vinna någon diskussion, jag vill bara påpeka att bra utrustning är inte synonymt med bra bilder, det krävs en bra fotograf också. Och en bra fotograf gör bra bilder med oavsett kamera.

Med det resonemanget som förs i denna tråden så sågas alla bilder som görs med billigare och sämre kameror medans de som har de bästa och dyraste höjs till skyarna.


Ber om ursäkt för att jag kallade dig dum, fingrarna gick lite för snabbt på tangentbordet.
 
in
Ditt nick verkar passa dig som handsken!
Orkar inte tjata med okunniga. Men jag gör ett försök.
Så länge du inte inser att bildinnehållet är det viktiga i bilden så går det inte att resonera med dig.
Man måste givietvis ha grejor för ändamålet men du behöver inte ha det värsta telet för att göra bra fotbollsbilder. Du behöver inte värsta normalgluggen för att göra bra gatubilder. Du behöver inte värsta macrot för att göra bra macro bilder, du behöver inte värsta kameran för att göra bra bilder. Men du behöver vara en bra fotograf för att göra bra bilder.
Med det resonemanget du för så är 99% av alla bilder som görs dåliga för att det inte är den bästa utrustningen på marknaden.
Ta och lägg ner, bli en fotograf istället för en prylbög.

Ingen som påstått att man måste ha det värsta för att göra bra bilder. Ingen som påstått att det inte går att ta bra bilder med genuint bildinnehåll med amatörprylar. Det vi påstår är att med bättre utrustning för en som behärskar fotografins grunder blir resultatet bättre än om samma fotograf använder sig av enklare utrustning. Är det något i ovanstående du inte håller med om? I så fall, förklara och utveckla. Känns lite som om du försöker missförstå och kategorisera med flit
 
Ditt nick verkar passa dig som handsken!
Mitt smeknamn har jag inte valt själv (och det har inget med ordet "makt" att göra om du undrar), precis som min hudfärg, sexuella läggning, längd och födelseort. Tror du att detta påverkar min kunskap så borde du nog söka dig till något annat forum. Till dess föreslår jag att du skiljer på sak och person om du vill ha några svar alls.

Orkar inte tjata med okunniga. Men jag gör ett försök.
Dito.

Så länge du inte inser att bildinnehållet är det viktiga i bilden så går det inte att resonera med dig.
Nä, det är klart att det inte går att resonera när du redan bestämt vad som är viktigt. Bildinnehållet kan vara det viktigaste i bilden, precis som en rad andra saker, däribland bildkvaliteten.
Din personliga åsikt gäller bara dig och det är ingen som hindrar dig från att tycka så. Men snälla, försök inte påstå att detta är någon allmängiltigt. Det är som att säga att det är viktigare att äta gott och nyttigt men för lite, än att bli mätt på skräpmat. Man kan föredra det ena eller det andra, men i det här fallet är de inte motsatser. Man kan äta gott och bli mätt på hälsosam mat, om man har råd.

Man måste givietvis ha grejor för ändamålet men du behöver inte ha det värsta telet för att göra bra fotbollsbilder. Du behöver inte värsta normalgluggen för att göra bra gatubilder. Du behöver inte värsta macrot för att göra bra macro bilder, du behöver inte värsta kameran för att göra bra bilder.
Det har ju ingen påstått heller, eller hur?

Men du behöver vara en bra fotograf för att göra bra bilder.
Nä, det behövs inte heller. Man kan ha tur också.

Sen kan vi ju diskutera vad exakt en "bra fotograf" innebär. I min mening kan det vara någon som lyckas få ut bästa möjliga bildkvalitet och därmed presenterar motivet på ett tekniskt perfekt sätt. Det är inget jag värderar över innehållet, men jag säger inte att min åsikt är den enda som gäller. Ansel Adams är ett ganska bra exempel på detta, då jag personligen tycker att hans kompositioner ibland var väldigt trista. Bilderna är lik förbannat mycket tilltaland tack vare den enastående tekniska kvaliteten.

Med det resonemanget du för så är 99% av alla bilder som görs dåliga för att det inte är den bästa utrustningen på marknaden.
Verkligen inte. Du får nog läsa mina inlägg en gång till, och ordentligt den här gången. Är det något du undrar över så är det bara att säga till så ska jag förtydliga.

Ta och lägg ner, bli en fotograf istället för en prylbög.
Jag är både och och trivs utmärkt med det. Det är mycket roligare och intressantare att både försöka ta välkomponerade, estetiska bilder och få bästa möjliga bildkvalitet. Jag behöver inte välja.
 
Ditt nick verkar passa dig som handsken!
...
Man måste givietvis ha grejor för ändamålet men du behöver inte ha det värsta telet för att göra bra fotbollsbilder. Du behöver inte värsta normalgluggen för att göra bra gatubilder. Du behöver inte värsta macrot för att göra bra macro bilder, du behöver inte värsta kameran för att göra bra bilder. Men du behöver vara en bra fotograf för att göra bra bilder.
...
Ta och lägg ner, bli en fotograf istället för en prylbög.

Jag behöver inte värsta telet för att göra bra fotbollsbilder, men med värsta telet kan jag ta mycket BÄTTRE fotbollsbilder än med ett mindre bra tele. Behöver heller inte värsta normalgluggen för att ta bra gatubilder, men de kan troligtvis bli mycket BÄTTRE med värsta normalgluggen. Jag behöver inte heller värsta macrot för att göra bra macrobilder men jag kan ta så mycket BÄTTRE macrobilder med värsta macrot. och slutligen så behöver jag ju inte värsta kameran för att göra bra bilder, men jag kan göra så mycket BÄTTRE bilder med värsta kameran, och jag får troligtvis många fler bra bilder med den än med den sämmre kameran.

Det gör inte de bilderna jag redan tagit sämre, det gör bara de nya bilderna bättre, det gör att jag kan använda mitt kunnande innom foto för att ta bilderna längre än jag kunde innan. Det ger mig också en utmaning att använda utrustningen till sin fulla potential.

Sen så ökar chansen för lyckträffar väsentligt om du har en bättre karmera. visst det gör dig inte till en bättre fotograf, men du får bättre bilder.

är bildkvaliteten skit i en bild blir ju bilden dålig för det, lika som att bilden skulle vara dåligt komponerad men bra kvalitetsmässigt.

en bättre kamera gör dig inte till bättre fotograf, men den kan ge dig fler bra och bättre bilder om du vet hur du skall handskas med den. sen kommer bildkvaliteten alltid vara bättre på en bättre kamera (är inte det definitionen av en bättre kamera?)

och om nu inte bättre utrustning ger bättre bilder, varför fotar då inte dagens stora fotografer med Iphone istället för Hasselblad?

PS Alla stora fotografer har inte hasselblad jag vet, men jag tror att de flesta fattar poängen ändå, om inte så förklarar jag mig gärna på förfrågan. DS
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar