Oavsett tror jag sällan bättre utrustning ger sämre resultat än en billigare o enklare utrustning.
Nej, och längs den linjen tror jag ingen har argumenterat här, även om det kanske är möjligt.
Vi kan i alla fall se några linjer, kanske inte direkt klara, men i alla fall sådant där utrustningen faktiskt spelar roll, och där är det inte i alla lägen den optimalt bästa bildkvalitén i tekniskt avseende som är avgörande. Ibland sägs det att den bästa kameran är den man har när man ska ta bilden, och det stämmer i väldigt stor utsträckning. På den tiden jag släpade omkring på en Mamiya RB67 och ett stort stativ, blev inte väldigt många bilder tagna, och ingen av bilderna jag särskilt minns är tagen med den utrustningen. Visst hade den möjlighet att leverera tekniskt bra bilder, och jag är övertygad om att jag skulle ha kunnat använda den för några av mina senaste, som jag tycker är bland det bästa jag har gjort, sett till bildernas innehåll och form. Men den lilla smidiga digitalkameran har ett stort försprång gentemot den större och onekligen klumpigare mellanformataren. Till en del beror det på själva tekniken - digitaltekniken. Men till större delen är det användarvänligheten i form av automatik av flera slag, tillsammans med den relativa smidigheten i det lilla formatet.
Ganska intressant också finner jag det att jag också har tagit ett par mycket bra bilder som inte hade gått att ta med en DSLR som den jag ratade för den spegellösa. DSLR-kameran har större sensor, mindre brus och något större dynamiskt omfång, men kameran med direktvisning på en vridbar bildskärm är bättre på vissa saker, och därmed "bättre utrustning" i de lägena. I så måtto kan jag hålla med om att bättre utrustning ger bättre bilder, men den bättre utrustningen kan lika väl vara en hygglig kompaktkamera som en fullformats DSLR. Det beror helt på
vad den ska vara bättre på.
Och då är man också inne på vad man trivs med. Jag har inte hittat någon kamera som jag tycker har allt som jag skulle vilja ha, men den jag har är en hygglig kompromiss. Det har kommit bättre senare, och jag hade säkert fått tag på en "bättre" om jag hade väntat lite. Men jag har så småningom lärt mig leva med svagheterna hos den jag har, och de ligger egentligen inte på möjlig teknisk kvalité på bilderna i någon större utsträckning, utan det är mest ergonomiska svagheter som stör mig. Och i just de avseendena är den i alla fall bättre än den DSLR som jag ratade, där kanske den viktigaste fördelen med den spegelfria kameran är att sökaren i flera avseenden är bättre. Det motsäger inte att sökaren i ett par avseenden är sämre.
Så det är betydligt mer komplext än bara en fråga om pris eller sensorformat, och en möjligt högre kvalité med avseende på brus behöver inte vara den tyngst vägande faktorn i valet av kamera. Det är ju ändå bilden som är det väsentliga, och det är ytterligt ovanligt att jag störs av brus i mina bilder, även om jag ganska tydligt kan se bruset. Brus är en naturlig del av bilder som framställs elektroniskt, på samma sätt som korn var en naturlig del av bilderna som man tog med film. Och på senare tid har jag i väldigt stor utsträckning haft brus i mina bilder, men de bildmässiga problemen har inte i någon nämnvärd utsträckning varit förknippade med brus.
Visst vore det kul att ha råd med en kamera som har bättre sensor. Om jag hade pengar till det skulle jag troligen köpa en OMD E-5 eller en NEX 7. Inte för att de skulle vara så mycket tekniskt bättre än vissa andra, men för att de är tekniskt bättre än den jag har, och dessutom passar mitt sätt att jobba.
Jag tror inte att jag skulle ta väldigt mycket bättre bilder med någon av dem, men det är troligt att jag skulle kunna få fler bra bilder, genom att de har större dynamiskt omfång och går att använda med kortare slutartid i svagt ljus.
Frågan om "bättre" kommer alltid att ha subjektiva svar, eftersom det är ett värdeomdöme. Man får sannolikt fler bra bilder med bättre utrustning, men vad som är "bättre" eller "bra" är alltid subjektivt. Objektivt mätbara faktorer kan vara vägvisande, men de är inte i alla lägen avgörande för om utrustningen faktiskt är bättre.