Annons

Bättre beständighet hos labb?

Produkter
(logga in för att koppla)

lobanow

Medlem
Hur beständiga är bilderna som man låter ett lab skriva ut?

Har de längre livslängd än en bild som är utskriven från fotoskrivare?

Är de lika beständiga som vanligt framkallade papperskopior?

Tack för svar!
 
Det finns fotopapper till skrivare som tillsammans med rätt skrivare påstås ge längre beständighet än "vanliga" kopior.
Sen finns det papper/skrivare som inte alls håller länge..

Kopior från fotolabben från digitala bilder har samma beständighet som om du lämnar in film och får kopior.
 
eftersom våran lägenhet blir väldigt varm på somrarna så kan vi inte lita alls på utskrifter (eftersom det inte längre blir förvaring under rätt förhållanden, dom är jättekänsliga för värme), och kör därför stenhårt med labbkopior eftersom dom är framtagna med fotokemi på äkta fotopapper.

jag har väldigt svårt att tro att det bara är vi som har det varmt hemma ibland, eller fuktigt i förrådet eller nåt liknande...
så jag rekommenderar alltid folk att göra labbkopior.

dessutom så har det inte bara med skrivaren att göra om utskrifterna ska bli beständiga eller ej. viktigare är då bläcket, och viktigast är papperet (jo, även det bästa bläcket kan inte överleva utan rätt papper).
om man inte kör med det bästa av allt detta (och vill man det får man punga ut med en fet femsiffrig summa) så får man inte denna beständighet i sina utskrifter.

jag personligen tycker inte det är är värt besväret att fixa egna utskrifter, då det utslaget blir i det närmaste jämt lopp på utgifterna om man kör labb...
så varför inte låta labbet göra jobbet? ;o)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.