Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa "kompakta" digitalkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

wellah

Avslutat medlemskap
Ska ge min man en ny digitalkamera i julklapp, han har en liten ixus nu men jag tänkte mig en större kamera mer lik system men ändå inte system (han och system går inte ihop ;) )

Han fotar mkt på dottern men även folk/fest och framför allt RC-bilar... så kameran bör vara snabb och ha hyfsat med zoom. Och gärna möjlighet till RAW!

Har läst lite om Canon G10, canon Sx1 osv men blir inte klokare, för jag har inte hållt på med annat än system på flera år...

Hjälp mig innan jag blir alldeles tjorvig i skallen!

MVH Johanna
 
Kompaktkamera

Hej Johanna!
Jag har själv en Canon G9 som komplement till nin systemkamerautrustning, och är jättenöjd med den. Den har RAW, hyfsad zoom osv och jag kan absolut rekommendera den. Den har fått lite kritik för brusiga bilder vid högre ISO-tal, men när man är medventen om det går det att hantera. Fast G10 heter den aktuella modellen nu (även om G9 går att få tag på, till priset ca 3800:-, kolla t ex på prisjakt.se)
Börje N
 
Utifrån Johannas beskrivning undrar jag om inte Canon SX1 skulle passa mycket bättre än G10. Rejält med zoom, 4 bilder/sek. Kanske den mest dslr-lika kompakten på marknaden.
 
Ska ge min man en ny digitalkamera i julklapp, han har en liten ixus nu men jag tänkte mig en större kamera mer lik system men ändå inte system (han och system går inte ihop ;) )
Vad är det för fel på Ixusen? Att kameran är större utvändigt gör den tyvärr inte ett dugg bättre. I stort sett alla kompaktkameror och "långzoomar" har fånigt liten sensor, vilket är själva problemet om man vill ha bra bildkvalitet. För fyratusen får du en enkel systemkamera med objektiv, som är oerhört mycket bättre än vilken kompakt som helst. Det går dessutom att använda auto-läge, så man behöver inte bry sig om att det är en systemkamera om man inte vill.

Tillägg: Vad "hyfsat med zoom" är, är svårt att avgöra eftersom det inte säger något alls om hur snäv bildvinkel som eftersträvas. Zoom betyder bara variabel brännvidd, inget annat.
 
Vad är det för fel på Ixusen? Att kameran är större utvändigt gör den tyvärr inte ett dugg bättre. I stort sett alla kompaktkameror och "långzoomar" har fånigt liten sensor, vilket är själva problemet om man vill ha bra bildkvalitet. För fyratusen får du en enkel systemkamera med objektiv, som är oerhört mycket bättre än vilken kompakt som helst. Det går dessutom att använda auto-läge, så man behöver inte bry sig om att det är en systemkamera om man inte vill.

Tillägg: Vad "hyfsat med zoom" är, är svårt att avgöra eftersom det inte säger något alls om hur snäv bildvinkel som eftersträvas. Zoom betyder bara variabel brännvidd, inget annat.


Inget fel på ixusen men maken vill ha lite mer inställningsmöjligheter men inte system. Det blir nog en G10 den får funka som resekamera också vilket jag tror den är yppelig som.... Sen så funkar ju min externa blixt på den vilket är ett plus. Om jag skulle ge han ett system, nä men det känns onödigt då vi redan har ett nytt på ingång. Som han inte får pillra med,,,, han lånade mitt gamla system flera ggr och det var ett helvete att ställa tillbaka alla inställningar han pillrat med :)
 
Om jag skulle ge han ett system, nä men det känns onödigt då vi redan har ett nytt på ingång. Som han inte får pillra med,,,, han lånade mitt gamla system flera ggr och det var ett helvete att ställa tillbaka alla inställningar han pillrat med :)

Ge honom lite tid, på det nya systemet!
Vad en kvinna kan göra, kan en man göra mycket bättre, faktiskt!
 
Ge honom lite tid, på det nya systemet!
Vad en kvinna kan göra, kan en man göra mycket bättre, faktiskt!

Jag tror jag skulle få magsår om han skulle ränna runt med det... dessutom vill han ju inte hålla på med system.... varför han lånat tidigare är ju för att vi bara hade systemet där ett tag....
 
Jag håller med Erland, jag tror också att SX1 IS kan vara ett mycket bra val i det här fallet. Jag har i och för sig ingen direkt erfarenhet av just denna modell (ännu inte på marknaden) men jag har haft en av föregångarna (S2 IS) och den var/är jag mycket nöjd med.

Det som är intressant tycker jag framförallt ör att SX1 IS är så mycket snabbare än G10, 4 b/s mot 0,7 bör göra stor skillnad om man skall fota RC! Dessutom har den mer brännvidd vilket också kan komma till nytta antar jag.

Filmning i HD låter ju också skoj, speciellt om man har små barn att följa.

Fast om RAW är ett absolut krav går den bort.

Mvh
Anders
 
Jag håller med Erland, jag tror också att SX1 IS kan vara ett mycket bra val i det här fallet. Jag har i och för sig ingen direkt erfarenhet av just denna modell (ännu inte på marknaden) men jag har haft en av föregångarna (S2 IS) och den var/är jag mycket nöjd med.

Det som är intressant tycker jag framförallt ör att SX1 IS är så mycket snabbare än G10, 4 b/s mot 0,7 bör göra stor skillnad om man skall fota RC! Dessutom har den mer brännvidd vilket också kan komma till nytta antar jag.

Filmning i HD låter ju också skoj, speciellt om man har små barn att följa.

Fast om RAW är ett absolut krav går den bort.

Mvh
Anders


Nja RAW är inget krav, det hade varit kul med RAW om den ska åka med som semesterkamera... får helt enkelt köpa en av varje när det blir semester och jag inte orkar/vågar ta med dyra systemet :) SX1 verkar ju faktiskt som en rolig pryl för sambon.... hoppas den kommer till butik här uppe så man kan testa den!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.