Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt kamera för en månad i Vietnam

Produkter
(logga in för att koppla)
Låter som en kanon-setup för en resa. Gorillapod är grymma stativ att resa med- väldigt flexibla och väger ingenting. Nu blev jag resesugen själv.... får nog kolla in lite resmål i veckan:)

Fick hem kameran igår. Lite strul med Sonys cashbackkampanj på grund av sibas hantering av ordern, men förhoppningsvis så löser det sig till slut.

Var ut på en promenad idag. Hade tur med vädret och jag bor ganska nära Motalaströmmen och industrilandskapet i Norrköping så det finns gott om saker att fotografera.

Jag har också kikat lite på hur man redigerar bilder. Har insett att detta är något jag bör lära mig om jag vill få riktigt fina bilder. Provade att leka lite i Lightroom med några av bilderna jag tog idag. Jag vet inte hur jag lägger upp bilder här så jag skapade ett album på imgur istället. http://imgur.com/a/Lf3NR

Kameran känns riktigt rejält byggd i alla fall. Ligger som en tegelsten i handen, skulle nog kunna användas som vapen i nödfall. Zoomen är lite långsam tycker jag, men det kanske är för att jag är van med min fullstora systemkamera där jag bara vrider på objektivet. Filmkvaliteten verkar rätt bra, provade bara att filma två korta snuttar idag men dom kändes väldigt mjuka och fina, trevligt med 50p också.

Kameran känns riktigt rejält byggd i alla fall. Ligger som en tegelsten i handen, skulle nog kunna användas som vapen i nödfall. Zoomen är lite långsam tycker jag, men det kanske är för att jag är van med min fullstora systemkamera där jag bara vrider på objektivet. Filmkvaliteten verkar rätt bra, provade bara att filma två korta snuttar idag men dom kändes väldigt mjuka och fina, trevligt med 50p också.

Att zoomen på en kompakt är långsam är dessvärre något som i princip gäller alla modeller, och också som jag själv tycker är väldigt negativt, men man måste nog bara köpa läget att det är så.

Det enda undantaget jag sett är Fuji som haft manuell zoom på någon av deras kompaktmodeller (men eftersom just den hade en mindre sensor, dvs mindre än dagens 1", så var den inte intressant i övrigt).

Får hoppas att de blir nästa steg i "entusiast-kvalitets-kompakt"-segementer med manuell zoom.

Ju flera normala människor som, med rätta, överger kompakter för mobilkameror, så kommer tillverkarna fortsätta att lyssna allt mer på oss entusiaster och fotografer (annars har de ju ingen alls att sälja till).

Tills dess så får vi ta att zoomen är lite irriterande slö. :) Är ju kanonkamera i övrigt!

Fick prova kameran på riktigt förra helgen. Var iväg på nordiska mästerskapen i styrkelyft för juniorer och stöttade min polare. Fick en ganska bra plats för att filma ifrån och jag är riktigt nöjd med hur bra det blev. Det hade inte blivit nära på lika bra om jag hade haft min Nikon D5100, hade helt enkelt haft för lite zoom.

Såhär blev det i alla fall https://www.youtube.com/watch?v=MSRM3Tf-cK8

Mellan omgångarna så kunde jag stoppa ner kameran i byxfickan, perfekt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar