Annons

Bästa kameran för innomhusmiljö (färgåtergivning)

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasSweden

Ny medlem
Är på gång att inhandla digital systemkamera där jag först och främst ska ut i dagligvaruhandeln och fotografera miljöbilder.
Eftersom ljuset för det mesta ju är bedrövligt och det inte går att göra något åt på plats så undrar jag vilket kamera märke som ger bäst färger för detta. Det är alltså inte läge att rigga upp en ministudio utan på sin höjd någon extra blixt.

Har jobbat mycket med video och vet att olika tillverkare har olika grader och nyanser i sina videokameror och undrar om det samma gäller för digitalfoto. Visst går det att justera mycket i efterhand men det är ju bäst med ett bra utgångsmaterial.

Dom märken jag tittar på är Canon, Nikon och Sony i klassen 5000-7000 kr.

Eftersom ljuset inomhus ofta är blandat med tex glödlamp,lysrör så kör jag alltid raw o slipper bry mig om inställning av wb vid fotograferingstillfället.
Det viktiga är att du lär dig mixa blixt/befintligt ljus o sätter exponeringen rätt.

svar på din fråga Bästa kameran? det har ingen större betydelse dom flesta är likvärdiga köp en bra optik o en kamera du tycker känns rätt.Om du ska se till dom kameror som har mest optik o utbud så ligger canon/Nikon kanske bäst till däremot kommer sony starkt med bra optik från zeiss.

Tack för era svar, så jag kan alltså känna på dom hos lokala fotohandlaren för att se vilken jag känner faller mig bäst i smaken viktmässigt etc annars så är dom likvärdiga jag förstår det rätt?

Gällande optik etc så är jag inte i så stort behov av massa olika utan funderar på att köpa ett fast objektiv med relativt bra vidvinkel.

Pentax K10D är en av de allra bästa vad gäller korrekt färgåtergivning. Fujis systemkameror och även Olympus 520 (om jag minns rätt) presterar bättre än genomsnitet. Det är annars vanligt att tex rött översatureras även bland så pass dyra kameor som Canon 5D.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto