Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa 50x70 kopian?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har använt Crimson (frontweb) ett par ggr o är mkt nöjd. Hittils har jag bara gjort 30*40 kopior som störst, men har precis beställt en 100*70 kopia av en bild från min d70. Ska bli väldigt intressant att se resultatet.

/Viktor

stefohl skrev:

Sedan kan du skicka bilden i 300 dpi om du vill. Då skalas den om till rätt upplösning vid utskriften.

Vi kanske ska hålla reda på begreppen. "dpi" dots per inch är mått på utskriftskvalite. Så att snacka om "dpi" i digitalform är kontradiktoriskt.

"ppi", pixlar per inch, är kanske mer logiskt att använda för digitala bilder, men jag ser ju inte syftet. Det är ju upplösningen som är viktig. När man pratar upplösning ihop med storlek, får man ett ppi-värde. Det är viktigt strax inann man skriver ut. Jag gissar att det är bra om det "ppi"-värdet är större än skrivarens "dpi"-värde för annars riskerar man synliga fyrkantiga pixlar.

Så vilken upplösning ska man skicka för att få bättre "ppi" än skrivarens "dpi"?

Gissningsvis 0.39 * <antalet cm> * <antalet dpi på utskriften>

Så jag gissar att en 50x70 utskrift med 200dpi vill ha 21Mpixel bild för att vara optimal.

50 * 0.39 * 200 = 3900
70 * 0.39 * 200 = 5460
5460 * 3900 = 21 294 000

Det också innebär att man tjänar absolut INGENTING på att köpa 400dpi utskrift i det här formatet om man inte har MINST 21Mpix bild.

Men, jag vet inte, jag gissar. Har inte testat det i praktiken.

zoki skrev:
Vi kanske ska hålla reda på begreppen. "dpi" dots per inch är mått på utskriftskvalite. Så att snacka om "dpi" i digitalform är kontradiktoriskt.

"ppi", pixlar per inch, är kanske mer logiskt att använda för digitala bilder, men jag ser ju inte syftet. Det är ju upplösningen som är viktig.

Du har helt rätt. Upplösningen på en bild mäts i antalet ppi. Men när du skriver ut till en Lambda-skrivare så kan antalet ppi vara detsamma som antalet dpi som skrivaren skriver med. Så om du ska skriva ut en bild med 200 dpi är det optimalt att skicka den i 200 ppi. Hur många pixlar du får beror ju sedan på hur stor bilden är.

Stefan

kokko skrev:
Daniel
Kolla in www.prolabbet.se, har ofta använt dem för stora utskrifter och alltid varit nöjd, prata gärna med Tommy, han ordnar det mesta!

Har provat prolabbet, crimson, och önskefoto (bara för de sistnämda hade erbjudande) och prolabbet har levererat högsta kvalité på mina bilder. Nämligen bara 254dpi (Epsilon print) men jag bryr mig om hur det ser ut på papret och inte i siffror. Jag har blåst upp och förstorat 50x70 från en 2.6Mp (D1) fil och de är bara SÅ!!! fina. Det ända du får tänka på är förbehandlingen som du själv gör. Du får se till att bilderna är helt färdiga (färgprofil, skärpning och ... ja... hela kitet) innan du skickar in dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar