Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbara lagringsenheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Den som söker han finner...

Från http://www.zebramedia.com/

20GB Compact Drive PSD, 1 888,25:-

Testressult:
Uploaded to Compact Drive with a Hitachi 4200RPM 40GB Drive installed from 1GB Ridata 52X CF with 4 fully charged Black Diamond Media 2000Mah AA batteries. Total data transfered before batteries died = 14.8GB

Hur står sig en iPod med en Belkin kortläsare?

Funderar på att skaffa en bärbar disk efter att ha varit ute och rest med min dator på nästan 4 kilo. Den går inte heller ner i kameraväskan om man säger så. En liten smidig disk på 20-40GB som sväljer CF och klarar NEF (Nikons RAW-format) är mina krav. Har den dessutom FW det ett stort plus då min häck till bärbar bara har FW och gammal USB. Några vettiga förslag? Inga krav på skärm bör tilläggas. iPoden verkar trevlig då den går att använda till annat också mellan varven, inte enbart en lagringsenhet för bilder alltså.

Jag har hört att Ipod och kortläsare fungerar otroligt långsamt och att batteriet då inte räcker så länge.

/Jacob

Har en fundering,,

En typ "X-drive II 40GB" låter ju trevligt när man tex är på resa och så,,

-Klarar den av att ladda ned från ett fullt 1GB,kort med Raw,filer utan att byta batterier?
-Hur känsliga är dessa bärbara hårdiskarg generellt? Påverkas sparade data av tex flygplatsScanner och av mycket ojämna temperaturer?
-I vilka temp,intervaller klarar de att arbeta problemfritt?

Kort och gott: -ÄR de att lita på eller borde man lagra dubbelt på två lika X-drivers under en resa??

Mvh Niclas, som förstår om han inte får svsar på alla frågor;)

davidvpt skrev:
iPoden verkar trevlig då den går att använda till annat också mellan varven, inte enbart en lagringsenhet för bilder alltså.

Det finns väldigt många enheter som klarar annat än att kopiera över bilder. Det kan var att de spelar mp3, divx-filmer, spelar in från tv, skriver ut direkt till skrivare, titta på bilder, visa på tv/projektor. En som jag har testat fungerade faktiskt även som batteriladdare.

-Klarar den av att ladda ned från ett fullt 1GB,kort med Raw,filer utan att byta batterier?

Jag har inte testat just den, men de jag känner till klarar mellan tre och tjugofem GB på en batteriladdning.

-Hur känsliga är dessa bärbara hårdiskarg generellt? Påverkas sparade data av tex flygplatsScanner och av mycket ojämna temperaturer?
-I vilka temp,intervaller klarar de att arbeta problemfritt?

du får nog räkna med att de klarar ungefär samma som en vanlig bärbar dator.

den verkar inte ta microdrive... synd, o så vill jag gärna ha firewire istf usb2...

Nej den tar bara vanliga CF-kort. Firewire är tyvärr ganska ovanligt.

En liten smidig disk på 20-40GB som sväljer CF och klarar NEF (Nikons RAW-format) är mina krav.

Det är många som klarar av att kopiera över NEF-filer men få som klarar att visa dom. Nikons Coolwalker och FlashTrax är två exempel som klarar av att visa NEF

Den svagaste punkten hos de bärbara lagringsmedia som finns idag är batteritid. De klarar bara föra över 5-10 Gb data på en laddning trots att de ofta rymmer så mycket som 30-40 Gb. Vill man i detta läge ha en färgskärm eller musikuppspelare i burken som avsevärt kommer att minska denna redan dåliga batteritid? -Inte jag iallafall.

Det finns undantag Archos Gmini 400 klarar att kopiera mer än vad den rymmer. Trots att skärmen hela tiden är på.

Finns det någon bärbar disk som använder sig av vanliga AA-batterier?

Lättare att ta med sig flera uppsättningar uppladdningsvara batterier alternativt köpa nya i någon kiosk.

Compact Drive PD6A

Ok,
Om jag säger att jag skulle vilja skriva ned på två diskar parralellt för att ytterligare säkra data, är jag klok och förutseende eller bara knäpp och onödigt tvivlande på tekniken?

Mvh Niclas,

Om du både har hängslen och bälte så kan du känna dig tryggare när du är ute och går. Det är lättare att tappa brallorna om du bara har hängslen. Men i och för sig kan ju oturen även vara ordentligt framme och både hängslerna och bältet går sönder samtidigt.

Det gäller att hitta en vettig kompromiss mellan säkerhet och klumpighet/pris. De flesta nöjer sig med endast bälte. Sen finns det även de som är riktigt modiga och vågar gå ut utomhus helt utan vare sig bälte eller hängslen (bränna på cd).

Batteritips.

Vet inte om detta fungerar på fler modeller än Trippern.

Jag har byggt en extern batteripack till Trippern. Dc-ingången skall ha 5 volt och med 4 st Ni-Mh på 4.8 volt fungerar det utmärkt.

Jag har en hållare för AA-batterier på 2300 Mah
och en för största Ni-Mh på 7200 Mah.

Fungerar väldigt bra.

Sen fins det ju flera enheter som har utbytbara orginalbatterier. Då kan man köpa ett eller ett par extre och ta med.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto