Annons

Bärbar PC för bildbearbetning???

Produkter
(logga in för att koppla)

Alve Henricson

Aktiv medlem
Kanske inte en äkta fotofråga, men nu är det dags för mig att skaffa ny bärbar dator som jag ska använda uteslutande för bildbehandling. Det finns ju en uppsjö med datorer på marknaden och jag är ingen expert på området. MAC är uteslutet.

Vilken bärbar dator rekommenderas?
Finns bärbara datorer med extra bra skärmar för bildbearbetning?
Skärmkalibrering?
Inbyggd kortläsare?
mm ...?

Vad ska jag tänka på?

Tack på förhand,
Alve
 
Precis Jonas, och den tråden är ju bara några dagar gammal. Sträcker man sig någon vecka tillbaka lär utbudet vara än större och på så kort tid lär väl inte så mkt ha ändrats.
 
Pippo skrev:
Precis Jonas, och den tråden är ju bara några dagar gammal. Sträcker man sig någon vecka tillbaka lär utbudet vara än större och på så kort tid lär väl inte så mkt ha ändrats.
ja, det var därför som jag länkade till den.
Men jag är lite allergisk mot alla som direkt börjar hojta om att man skall söka i forumet bara för att frågan varit uppe innan. Detta gäller ju givetvis inte bara datorfrågor. Det finns ibland anledningar till att man ställer frågan (igen).

Inget ont eller gnäll, bara mina 2 cent
 
jdandanell skrev:
Även om frågan har ställts förr så är datorbranschen väldigt aktiv och ett bra råd i vintras behöver nödvändigtvis inte vara ett bra råd idag.http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=95042

Tack! Det är helt ok för mig att slå ihop trådarna. Kanske det vore en bra idé att ha en gemensam tråd som heter något i stil med: PC Laptop uppdaterade rekommendationer.
Hälsningar, Alve
 
Ingen dum idé och skulle underlätta informationssökningen.

Vad gäller mitt svar till Alve/dig var det inte för att på något sätt vara otrevlig utan för att informera honom/dig om att avsaknaden av svar kan bero på att liknande trådar ofta diskuteras. Hade jag själv kunnat besvara hans/din fråga hade jag gjort det.
 
Alve Henricson skrev:
Kanske inte en äkta fotofråga, men nu är det dags för mig att skaffa ny bärbar dator som jag ska använda uteslutande för bildbehandling. Det finns ju en uppsjö med datorer på marknaden och jag är ingen expert på området. MAC är uteslutet.

Vilken bärbar dator rekommenderas?
Finns bärbara datorer med extra bra skärmar för bildbearbetning?
Skärmkalibrering?
Inbyggd kortläsare?
mm ...?

Vad ska jag tänka på?

Tack på förhand,
Alve

Till och börja med tycker jag du ska tänka på vad du vill ha. Pris, storlek, HD osv. När du har satt upp din egen kravspec ska du se att det blir mkt lättare att svara på vad du borde köpa för dator.
 
Re: Re: Bärbar PC för bildbearbetning???

robwah-9 skrev:
Till och börja med tycker jag du ska tänka på vad du vill ha. Pris, storlek, HD osv.

Tack Robin, men det är just det som är frågan. Meningen är att få rekommendationer från personer som kan datorer. Jag vill ägna mig åt fotografering och hatar att söka bra datorer.
Ska försöka flytta den här tråden till "PC BÄRBAR LAPTOP uppdaterade rekommendationer". Har inte lyckats flytta/slå ihop trådarna. Vet du hur man gör?
 
Re: Re: Re: Bärbar PC för bildbearbetning???

Alve Henricson skrev:
Tack Robin, men det är just det som är frågan. Meningen är att få rekommendationer från personer som kan datorer. Jag vill ägna mig åt fotografering och hatar att söka bra datorer.
Ska försöka flytta den här tråden till "PC BÄRBAR LAPTOP uppdaterade rekommendationer". Har inte lyckats flytta/slå ihop trådarna. Vet du hur man gör?

1. Du kan nog inte slå ihop trådarna. Är nog bara forumvärdarna som kan det.

2. Frågan du ställer kan jämföras lite med "jag ska köpa en bil" Vilken bil ska jag ha ?

Alltså för att du ska få ett bra svar så skulle du behöva precisera dig. Arbetar du proffisionellt med foto eller är det en hobby? Hur mkt tycker DU att en dator får kosta? Hur stor dator vill DU ha ? Ska den släpas med varje fotosession eller blir det att den står statinärt på några få ställen ?

Men visst kan jag föreslå en dator. Om den sen passar ditt behov eller inte är ju en helt annan sak.

APPLE MACBOOK PRO C2D 2.5 2GB/250 SD BT APX 17
Om du hellre kör windows är det ju bara att installera på det och lägga in PS och Lightroom sen är du ju hemma.

Men jag tvivlar att det var det svaret du ville ha eller ?
 
Re: Re: Re: Re: Bärbar PC för bildbearbetning???

robwah-9 skrev:
Frågan du ställer kan jämföras lite med "jag ska köpa en bil" Vilken bil ska jag ha ?

Nja, vet inte om jag håller med:
Bärbar dator är ingen stationär dator. Att läsa vilken storlek andra rekommenderar är intressant, därför vill jag inte specificera.

Alltså för att du ska få ett bra svar så skulle du behöva precisera dig. Arbetar du proffisionellt med foto eller är det en hobby?

Givetvis vill vi att datorn ska ha bästa prestanda oavsett om vi är proffs eller hobbyister.

Hur mkt tycker DU att en dator får kosta?

Den får kosta vad den behöver kosta för att vara en bra dator.

Intressant är att din rekommendation inte skiljer sig så mycket från det jag kommit fram till efter ett par dagars letande på nätet och telefonsamtal med försäljare och vänner. Se nästa inlägg.
 
Detta är vad jag kommit fram till efter några samtal till företag och bekanta. Ni som kan datorer får gärna kommentera och REKOMMENDERA!

Grafikort
Om man arbetar med bilder (och kanske också med 3D) så är grafikkortet viktigt, sägs det. Därför kommer jag förmodligen att välja Nvidia Guadro FX 570M.
http://www.nvidia.com/page/quadrofx_go.html

Dimension
Jag kommer mest att arbeta vid skrivbord men vill kunna ta med mig datorn. Väljer därför 15.4 tum.

Skärm
Jag hatar reflexer och väljer därför anti-glare, en matt skärm.

Resultat
Det jag funnit är HP Compaq 8510w Mobile Workstation
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF04a/321957-321957-64295-321838-3329741.html
Säljs av Dustin för 15500 + M.
Jag utökar minnet till 4GB för ca. 400.-

Är jag på rätt spår?

Tack på förhand!
 
Alve Henricson skrev:
Detta är vad jag kommit fram till efter några samtal till företag och bekanta. Ni som kan datorer får gärna kommentera och REKOMMENDERA!

Grafikort
Om man arbetar med bilder (och kanske också med 3D) så är grafikkortet viktigt, sägs det. Därför kommer jag förmodligen att välja Nvidia Guadro FX 570M.
http://www.nvidia.com/page/quadrofx_go.html

Dimension
Jag kommer mest att arbeta vid skrivbord men vill kunna ta med mig datorn. Väljer därför 15.4 tum.

Skärm
Jag hatar reflexer och väljer därför anti-glare, en matt skärm.

Resultat
Det jag funnit är HP Compaq 8510w Mobile Workstation
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF04a/321957-321957-64295-321838-3329741.html
Säljs av Dustin för 15500 + M.
Jag utökar minnet till 4GB för ca. 400.-

Är jag på rätt spår?

Tack på förhand!

Nu börjar det se ut som något ju :)


Angående grafikkortet är det 3D som drar kräm där. Bildbehandling i PS kräver inte någon monsterkort. Dock är du helt rätt med att beställa mer minne, för det är något som PS drar en massa av.
 
Just nu är inte GPU:n så extremt viktig i PS, men de kommer säkerligen bli det när CS4 kommer ut. De har snackats om att de ska ha mycket bättre accelerering med hjälp av GPU:n när du arbetar med stora filer. Så det kan ändå vara värt och tänka framåt i tiden (CS4 ligger inte alltför långt fram heller).
 
GPU = Grafikprocessorn.

Billiga varianter har i princip ingen egen GPU utan CPU:n får räkna ut allt.
 
Glömde en sak: Jag köpte nyss ny bärbar och satsade på litenhet d v s en 12"-skärm men med hyfsad CPU (Intel Duo 2.2GHz).

Poängen är att jag köpte dockningsstation för där har jag både en DVI och en VGA-port. Så nu sitter jag här med externt tangentbord, mus och två 19"-skärmar.
Då har jag alltså med mig exakt samma program och filer på fältet fast med sämre skärm.

Jag tror att flaskhalsen nu är 2,5"-hårddisken men det är jag beredd att ta för litenheten.

15,4"-datorerna är alldeles för klumpiga för mig (och de har också 2,5"-diskar)
 
Alve Henricson skrev:
Detta är vad jag kommit fram till efter några samtal till företag och bekanta. Ni som kan datorer får gärna kommentera och REKOMMENDERA!

Grafikort
Om man arbetar med bilder (och kanske också med 3D) så är grafikkortet viktigt, sägs det. Därför kommer jag förmodligen att välja Nvidia Guadro FX 570M.
http://www.nvidia.com/page/quadrofx_go.html

Dimension
Jag kommer mest att arbeta vid skrivbord men vill kunna ta med mig datorn. Väljer därför 15.4 tum.

Skärm
Jag hatar reflexer och väljer därför anti-glare, en matt skärm.

Resultat
Det jag funnit är HP Compaq 8510w Mobile Workstation
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF04a/321957-321957-64295-321838-3329741.html
Säljs av Dustin för 15500 + M.
Jag utökar minnet till 4GB för ca. 400.-

Är jag på rätt spår?

Tack på förhand!

Det viktigaste är med bildbehandling är en utmärkt bildskärm vilket inte brukar ingå i bärbara. Rekommenderar att börja leta utifrån de eller sikta in dej på att köpa till en utmärkt extern bildskärm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.