Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar PC för bildbearbetning???

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt val

Ett stort tack för alla kommentarer!

Har just fått besök av en dataguru och ändrar min beställning av dator.
Jag får ge avkall på matt skärm men får en större och kraftfullare dator till ett lägre pris.
Tack vare det lägre priset kan jag sedan skaffa en extra liten dator eller mellanlagringsstation (kanske en Hyperdrive Colorspace O HDCSO-250) som jag tar med i kameraväskan. Kommer också att komplettera med en riktig skärm senare.

Detta blev mitt val:
HP Pavilion DV9880 C2D 2.5 4GB/500
13000.- ink moms

Grafikkort:
Nvidia GeForce 8600M GS 512 MB dedikerat
Upp till 1791 MB delat med interminnet
Alltså, ett extremt kraftfullt grafikkort med stort eget minne. Det betyder att bildbearbetningen blir snabbare enligt vad datagurun berättat.


Återkommer med recensioner när jag prövat datorn.
 
Senast ändrad:
Nej, du hade fått nästan identisk prestanda i Photoshop med 256MB GDDR minne, så mycket prestanda avgörs inte på grafikkortens minne gällande PS, än. Det isåfall om du håller på med 3D i Photoshop ? Vanlig bildbearbetning är något annat. Framtida versioner av PS ska som sagt utnyttja grafikkortet mycket mer. Dessutom är grafikminne som delas med ram-minnet ganska så dåligt, de snor av ditt arbets minne som är MYCKET viktigare att ha till hands i Photoshop.

Jag har själv en bärbar i samma serie och vet med mig att de skärmarna är totalt värdelösa när man sitter och redigerar bilder. För att inte tala om betraktningsvinkeln som är väldigt begränsad.

Okej, jag försöker inte få dig att känna ångest nu, det är bara "erfarenheten" som talar.
 
Jag får hålla med vad gäller skärmen. Det ENDA jag vägrade tulla på var att skärmen måste vara matt.
Då hamnar man i princip bland business-datorerna.
 
Ja, det är en svår balansgång det här med datorer.

Så här tänkte jag:
För drygt 7000 kronor mindre får jag en dator som har ett bättre grafikkort med eget minne (hela 512Mb) och andra bra egenskaper.
Dessa 7000 kronor kan jag använda till en separat skärm.
Jag är medveten om att skärmen på datorn är dålig och det är möjligt att jag ångrar mig (som tur är så har jag några dagars returrätt), men 7000 kr för en matt skärm på en bärbar dator, är det värt det?
Om några år kanske de matta skärmarna blir populära igen och då blir det väl dags att uppdatera. Det brukar ju inte dröja mer än tre till fyra år innan det är dags att byta dator.
 
Ok, nu har datorn kommit och jag har börjat testa.
Första intrycket:
Jag trodde jag skulle bli mer besviken på den blanka skärmen, men den fungerar ok om det är mörkt i rummet, och det ska det ju vara i ett framkallningsrum/mörkrum ;) Skämt åsido, irriterande dagtid, ok kväll och natt. Ljusstyrkan bättre än det jag är van vid från matta skärmar.
Ska definitivt skaffa en separat 22 eller 24" skärm. Den får kosta det dubbla mot vad datorn kostar.
Slutsats:
För mig är det ok att köpa en kraftfull konsumentdator om jag kompletterar med en skärm för den tunga bildbearbetningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.