Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Av eller på ??

Produkter
(logga in för att koppla)

mago

Aktiv medlem
Har en språklig fundering gällande fotografering.

Man kan säga att man "tar en bild AV någon". Antar att detta härstammar att man avbilder någon.

Men uttrycket att man "tar en bild PÅ någon". Varifrån kommer det ??

/mago - den nyfikne
 
jag tänker så här att " av" kan ha flera betydelser som kan förvilla. tex " jag vill ta en bild av dig" kan betyda att jag vill sno en bild av dig som du har hemma på väggen.
eller om vi tänker oss " det här är en målning av strindberg" är det då en målning som strindberg har gjort eller en målning som föreställer strindberg?

sen är det väl ofta så med ord att man inte kan begripa varför de används egentligen, man bara verkar plocka ett från högen. som tex " ät upp gröten"
vadå upp?
 
absolut. tänkte precis på det när jag läste igenom mitt inlägg, trodde jag skrivit fel först när jag skrivit "ta"
 
"Göra" känns å andra sidan pretentiöst, tycker jag. Jag gillar ordet fotografera.
 
Vad tror ni om att ordet "av" .. Alltså ta en bild "av dig", kanske kommer från avbilda? Man avbildar ju någon...genom målning eller fotografi.. avbilda....bild av...

hmm..ska nog ta lite mera kaffe!

Tjipp!
 
Att göra bilder... det gör man i mörkrummet, vid kopiering.. då GÖR man faktiskt något ;)

Samtidigt kan man tolka det på ett helt annat sätt...

- Vad gör du?
- Jag fotograferar

Alltså: Jag ska göra några bilder nu ;)
 
Proboarder skrev:
när vi ändå diskuterar detta.

vad är mest rätt.
Gå in PÅ ditt rum. eller
Gå in i ditt rum.

:)

Båda är nog rätt, men syftar på lite olika saker. Den första betonar slutresultatet, d.v.s. att någon ska befinna sig på en viss plats, medan den andra betonar själva handlingen att gå in genom dörren till rummet.

:)
 
"Får jag göra en bild av dig?" - Vem vill bli tillplattad så?

Jag säger nog att jag GÖR bilder med kameran, och jag gör bilder PÅ någon. För att göra bilder AV folk är som sagt inte snällt ;)

Jag ser inget pretansiöst i att GÖRA bilder.
 
ja det har du rätt i ;)

Om vi nu inte skall platta till folk och heller inte bli uppfattade som tatuerare så får vi väl iså fall säga....

"Får jag avbilda dig med hjälp av min kamera?"

Fast då uppfattas man väl som väl nördig, alternativt inte klok ;)
 
Guffa skrev:
Båda är nog rätt, men syftar på lite olika saker. Den första betonar slutresultatet, d.v.s. att någon ska befinna sig på en viss plats, medan den andra betonar själva handlingen att gå in genom dörren till rummet.

:)

men PÅ ditt rum, då borde man ställa sig på taket, o då är man inte där man ska vara.. inuti rummet..
 
Flervåningshus?

Tänkte bara så här: för dom som bor i villa med ungar blir det ännu värre eftersom dom då säger "Gå UPP PÅ ditt rum!". Det måste väl ändå vara en rejäl uppmaning att klättra upp på taket till sitt rum, eller? Kanske ungen rentav väljer att gå upp ytterligare en våning (till vindsvåningen) och sätta sig på en plats som markerar var hans rum är? Eller vad tror ni? :)

Angående ords betydelse så går det i vissa fall att säga att något är rätt (eller mer rätt) än något annat. Men ett ord är ju bara ett ord och dess innebörd bestäms till stor del av sammanhanget. Inte sant? Och då tänker jag ändå bara på det skrivna ordet, det talade ordets innebörd har ju än fler dimensioner med tanke på kroppspråk, röstläge, betoning, etc.

"Foto av" skulle inte det kunna vara mer att du med ett foto i handen säger vad det beskriver? "Foto på" skulle då, möjligvis, kunna vara själva handladet, att ta ett fotografi på någonting. Eller är det tvärtom kanske?

Kul tråd, det blir nog fler tankar kring det här!
 
Skön tråd.

Brukar byta prepositionerna till "hos" om någon klagar. Brukar inte passa perfekt men, men.

"Tar en bild hos någon"

En annan språklig fråga... Varför heter det att man får något, t. ex. en boll, PÅ armen, PÅ foten, PÅ knät, men I huvudet och I magen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.