Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatisk backup?

Produkter
(logga in för att koppla)
okej. det finns numera bara symantec?

ska nog satsa på det då.
bara jag kan börja om från början på en splitter ny hhd utan att sitta och installera program för program så är jag nöjd och glad.
 
Kjanr skrev:
Roger

På en bootbar cd har du ju plats för all möjliga program ju...

Måste passa på att tipsa om Ultimate Boot CD som innehåller en stor mängd program för allehanda datorrelaterade jobb. Läs mer på sidan. Mycket användbar. Innehåller allt från diagnostiseringsverktyg för hårddiskar till just kloningsprogram.
 
Kjanr skrev:
Roger

På en bootbar cd har du ju plats för all möjliga program ju...

Ah, vad jag menade utan att lyckas förmedla det var att när man skapar en Ghostbackup (Ghost 8 har jag för mig) till cd/dvd så får man möjlighet att läsa in en diskett på skivan så att man kan boota den första cd/dvd man skapat (jag kommer inte ihåg vad den här standarden heter). Tyvärr så tar DOS, drivrutiner och DOS-versionen av Ghost upp mer än vad som ryms på en diskett så att även om man väljer att läsa in en diskett på cd/dvd så måste man ha den andra tillgänglig när man gör en återställning. Det hade varit mycket smidigare om man kunde boota direkt från cd/dvd.

På en 2,88 Mb diskett så får jag plats med DOS, divrutiner samt DOS-versionerna av både Ghost samt partition Magic men jag har som sagt ingen sådan diskett.
 
Symantec äger varumärket Norton och brukar använda Symantec i produktnamnet när de säljer till företag och Norton till privatpersoner. Det är möjligt att det har förändrats.

Beroende på hur avancerad användare man är och hur många datorer man har så kan man ha nytta av en serverversion av Ghost där alla imagefiler tankas över nätet.

Jag har använt det i jobbet många gånger när man ska installera flera likadana datorer om och om igen.
Antingen bootar man från en diskett/cd på datorn och sedan laddas installationen över nätet, eller så har man en dator som klarar att göra PXE-boot (?), dvs boota över nätverket mot en server. De flesta nya datorer har den möjligheten.

Fördelen med ghost server är att Det finns företag som använder det i supportsyfte till användarna:

T.ex. samtal till helpdesk:
-Jag har råkat göra nåt med datorn, allt har låst sig och windows startar inte.
- Starta om och tryck F12 och välj om du vill ha installation för sälj eller ekonomiavdelningen. Datorn är ominstallerad under fem minuter...



Nu börjar jag gå lite för djupt på ämnet kanske.
 
Jag är på jakt efter ett program som kan kopiera all ny data i en mapp till en extern hårddisk med en knapptryckning. Programmet ska alltså jämföra mappen på "datorn" med mappen på den externa hårddisken och bara kopiera över filer som tillkommit sedan senaste backup. Är det någon som har tipps på ett sådant program?

/Martin
 
Martin W skrev:
Jag är på jakt efter ett program som kan kopiera all ny data i en mapp till en extern hårddisk med en knapptryckning. Programmet ska alltså jämföra mappen på "datorn" med mappen på den externa hårddisken och bara kopiera över filer som tillkommit sedan senaste backup. Är det någon som har tipps på ett sådant program?

/Martin

Ta och kika på Powersync, kanske kan vara något för dig.

http://www.linkpro.com/

Direktlänk till programmet.
http://www.linkpro.com/ps5_0.htm
 
Cobian

Jag har använt ett program som heter Cobian Backup och är utvecklat av en killa på Umeå Universitet. Det är väldigt avancerat så LÄS FAQ:en!!! innan ni ger upp. Där finns svaret på många frågor.

www.cobian.se
 
Re: Cobian

matissen skrev:
Jag har använt ett program som heter Cobian Backup och är utvecklat av en killa på Umeå Universitet. Det är väldigt avancerat så LÄS FAQ:en!!! innan ni ger upp. Där finns svaret på många frågor.

www.cobian.se

Det funkade bra faktiskt, det lurigaste var att ordna filerna i mappar så att alla filer inte behöver säkerhetskopieras varje gång.

Tack för tipsen!

/Martin
 
Re: Kika även på...

Tack för tipset!
Det här programmet betedde sig just som jag ville att det skulle vid inkrementell backup. Behövde endast ha tillgång till det senaste backup-arkivet för att kunna av göra vad som var nytt. Har haft ett mindre projekt att hitta ett som gör så, antingen har programmen velat ha tillgång till alla tidigare delarkiv, eller så har dom inte kunnat splitta arkiven i lämplig storlek, eller inte haft kryptering...osv...osv...

Har blivit tokig på dom jag provat tidigare som ville ha alla delarkiv, dom har jag inte tänkt behålla hemma utan förvara på en helt annan plats.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.