Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatisk backup?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag kanske skulle lagt till att jag sitter här med en porsche lacie hårddisk som jag tänkt använda för nämnda backup.
bränna skivor är inget alternativ för mig, då jag hela tiden vill ha en färsk backup (som jag gör på natten).
det där med spegel får du gärna förtydliga.
windows egna förklarade jag varför jag inte kan använda.

nu är jag lite harig så jag har inga bilder eller något på hårddisken utan sparar det på två externa hårddiskar (dvs. att allt ska finnas dubbelt).
bara en extern hårddisk har fallerat hos mig (jag har 6 st. inkl. den trasiga), medan tre inbyggda hårddiskar har strulat genom åren.
men det tar tiiiid att installera om alla program och alla inställningar så jag hoppas på att slippa det hädanefter, efter detta.
 
Jag föreslår Norton Ghost, ett program som ganska smidigt tar en kopia av din systemdisk och lägger där du önskar ha den. t.ex. på en extern disk.
Detta görs schemalagt så att du slipper handpåläggning Vid återställning kan man sedan boota (starta datorn) från en diskett eller CD-skiva och läsa över säkerhetskopian till systemdisken.

det finns också en lösning med "image"-program som sparar ned en liten fil som innehåller en tabell över vad din hårddisk innehåller och var filerna ligger.
det vanligaste är nämligen att MFT (filtabellen) kraschar och att filerna ligger kvar på disken, men det finns ingen information om hur de ligger på disken.
Med en image-fil kan man lätt återställa en hårddisk om det inte är total hårdvarukrasch.
 
att göra backupper vill man ju ha så frächt som möjligt så där ska du givetvis inte sitta o bränna skivor varje dag. men att göra en totalt systembackup gör man kanske 1 gång per år

Den sparar då allt som har med ditt system att göra, ditt windows, programmen du använder och alla inställningar du ahr gjort, allt från muskänsligheten till dina inställningar i alla program du har. Fördelen är att du slipper installera först Windows XP, sedan sitta o traggla in alla programskivor och sedan ska allt konfigureras tills du känner igen alla inställningarna. Här är allt klart redan och du trycker bara på install och sedan efter någon timme så är datorn som du hade den innan krachen. Dock får du lägga in all övrig data som bilder, word document och sådant manuellt, men det har du ju som backup på hårddisk innan.
 
akta dig för Lacie porsche ...

Jag har tyvärr själv fyra 250 Gb lacie porsche och av dem kraschade två inom tre månader från inköp. Det har tidigare aldrig hänt mig att en disk kraschat förrän efter flera år.

Lacie Porsche är snygg och billig och kan användas för lagring "oviktig" information. Lägg däremot inte dina backuper på en så instabil disk.

Sök på nätet om Lacie Porsche så ska du se att det är fler som har problem.
 
Vad ni än använder för program så se till att ha dokumentation på det.

Programnamn ?
Version ?
Var fick jag tag på det ?
Manualen utskriven...(hur gör jag återställning ?)

Inte kul att sitta med ett system som krashat o inte ha koll på dessa saker.
 
hur stor är felprocenten på lacie porsche?
är den mycket hög?
eller är det bara dom som skriker som märks mest?
 
kjell.
hur menar du? ska man ha allt på papper för varje program, menar du? hur hjälper det mig att slippa merjobb?
problemet är att en av mina datorer inte har några dokumenterade(?) program eller programskivor.
jag lät en datakille bygga och installera min dator eftersom det inte är min starka sida att bygga datorer.
därför vill jag ha allt uppbackat.

jag uppskattar om ni är så tydliga som möjligt. jag är inte ett dugg insatt och förstår inte riktigt allt ni pratar om.
tala gärna till mig som om jag var fyra år.
;o)
 
Christel

Det jag tänker på är det program man använder för sin backup. Kan ju vara bra att ha koll på hur man gör en återställning av sina sparade filer (foton).

Om datorn inte går att starta så är ju backupen värdelös om jag inte har koll på vilket backupprogram jag använde.
(Hur/var får jag tag i det igen)

:) Fråga på du...
 
hm.
får väl kolla upp ångerrätten hos inwarehouse, det där låter inge vidare.
problemet är att jag börjat göra lite backup på disken och jag har inte något program som läser över info. då ligger jag dåligt till förmodligen?

det får väl bli maxtor där med (alla diskar som jag lagrar bilder på är maxtors 300G).
 
Kjanr skrev:
Christel

Det jag tänker på är det program man använder för sin backup. Kan ju vara bra att ha koll på hur man gör en återställning av sina sparade filer (foton).

Om datorn inte går att starta så är ju backupen värdelös om jag inte har koll på vilket backupprogram jag använde.
(Hur/var får jag tag i det igen)

:) Fråga på du...
själva datorhårddiskarna sparar jag inga bilder på, det gör jag istället på dubbla externa maxtordiskar.

du menar att det program jag väljer bör jag ha sparat på fler hårddiskar så jag slipper leta upp det igen? smart tänkt.
 
Han menar nog också att de flesta backupprogram sparar i ett eget filformat och om du då inte vet vilket program du tagit backup med och med vilka inställningar kan det vara svårt att återställa.
 
Christel

Japp ungefär så...

Filerna som backupprogrammet sparar går antagligen inte att läsa med nåt annat program.

"David var snabbare..."
 
är symantec ghost som hagdahl pratar om, nåt för mig kanske?

jag vill ha något som kan rädda mig när hårddisken blir totalförstörd, som hos min bärbara (diagnosen var, utan att ha undersökts i renrum, att läsarmen hoppat på ytan. något som jag redan själv misstänkte när jag hörde datorn), och inte går att använda igen.
nåt som går att snabbt fixa över på en ny hårddisk.
 
Symantec Ghost är ett underbart program när det gäller systemåterställningar för oss som jobbar med datorer. Den där datakillen som byggde din dator kanske kan hjälpa dig med att använda ghost ?
 
Ghost är ett trevligt program. Det finns några liknande program som t.ex. Acronis TrueImage eller så kan man helt enkelt ladda hem en Linuxdist som man kan köra från cd och använda dd-kommandot. Lite pilligare men gör i princip samma jobb.

De senare versionerna (senaste?) av Ghost har (sedan Symantec tagit över det) blivit, enligt mitt tycke, sämre och omständigare. Installera massa trams på datorn när det bara är disketterna man vill åt så att man kan göra allt arbete utan att blanda in Windows.

Redan när man blev tvungen att använda två disketter så hade de gått för långt då det inte finns något smidigt sätt att få in dessa på en cd att boota ifrån. I den versionen kan man lägga in den ena disketten på cdn och boota från den men lika förbaskat måste man använda den andra disketten också :-/ De tidigare versionerna är jag inte säker på att de klarar de nyare NTFS-versionerna.

Är det någon som har en 2,88 Mb diskett över? Så att jag kan skapa en diskett med både Ghost och Partition Magic som man sedan kan använda för att skapa startbara cd-skivor. Jag hade en som jag tyvärr drällt bort och det var länge sedan jag såg dem till salu :-/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.