Annons

Automatisk backup?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett program som man kan konfigurera att göra backup automatiskt på valda kataloger, typ 1 ggr i veckan. Är det någon som vet något sådant bra program?
 
Vilket operativsystem kör du?
Finns ju diverse kalenderprogram (schedulers) som man kan få att köra ett script med olika intervaller.
 
Om du kör windows så har du ett backupprogram med Os:et I alla fall i XP (2000?).
Annars går det bra att göra vanliga copy-kommandon som man schemalägger. Funkar bra om man vill kopiera till externdisk.

Vill man göra backup till CD så vill jag minnas att det brukar ingå något backupprog i brännarkiten.

Annars finns bra backuper för desktop för ca. 500 kronor,
 
Jag använder ett mycket litet och enkelt program som heter Filesync. Det har inga veckoinställningar men man har bra kontroll med få och enkla inställningar.
Programmet jämför valda mappar och uppdaterar skillnader.
Det är för Windows och är gratis. Tror jag hittade det på download.com el. likn.
 
Slarvigt av mig.. Ja PC med XP.. och ja det finns inbyggt.. men det suger vansinnigt tycker jag.

Ska surfa runt lite till och kolla. Tack...
 
Jeppe skrev:
Är på jakt efter ett program som man kan konfigurera att göra backup automatiskt på valda kataloger, typ 1 ggr i veckan. Är det någon som vet något sådant bra program?

Du ska ha Stomp! BackUp My PC, Jesper. Väldigt lättanvänt, kraftfullt, schemalagda backup:er, klarar alla media.

"BackUp MyPC (Formerly Backup Exec Desktop by Veritas)

BackUp MyPC is a powerful yet easy to use data protection and disaster recovery solution for a single computer or peer-to-peer network. Conveniently backup important files or your entire computer while you're not even around using our advanced scheduling system.

BackUp MyPC backs up to Recordable CD/DVD, Tape, Zip, Jazz, and other removable media drives and employs disc spanning and data compression which typically can double your media capacity for significant savings.

In the event of hard drive crash, system failure or even just plain-ole' simple human error, you can then restore a single file or your whole hard drive with BackUp MyPC.
"

http://www.stompsoft.com/bump/bump-retail.phtml?stp

/bjanha
 
Själv säkerhetskopierar jag allt via Handy Backup. Ett helt lysande program som är värt vart ända krona. Använder det både privat och på min jobbmaskin. Enkelt att använda och än så länge inga som helst bekymmer.

Ta hem och testa och se vad du själv tycker om det. Läs mer på http://www.handybackup.com/

Mvh

//H

P.s. Antar du jobbar i PC / Windows miljö...
 
Jag sysslar med backup som del av min proffesion, och kan lugnt säga att alla system suger. Vissa mer än andra :)

XPs inbyggda backup ska man akta sig för. Jag har stött på fall där backupen varit oläsbar (på samma maskin med samma XP). Naturligtvis precis när det är frågan om de viktigaste filerna som skapats sen det magnetiska lagringsmediat uppfanns.

Jag förespråkar säkerhetskopiering med enkla kommandon som följer med operativsystemet. En säkerhetskopierad fil ska gå att läsa utan specialverktyg - möjligen kan kopian komprimeras med zip.

Frågan är ju vilken sorts backup du vill göra. Ska du skydda dig mot hårdvarufel, användarklåperier eller båda? Hurudan data ska du backupa? Räcker det med att du har en synkroniserad mapp på din dator? Isåfall skulle jag sätta upp ett system med windows inbyggda skedulerare och xcopy (ingår i windows, syntaxen är: 'xcopy källa: mål: /s /h /e /d /c'), dålig beskrivning finns t.ex. här: synkronisering med xcopy (på engelska). Vill du få ett lite bättre skydd mot hårdvarufel synkar du över mappen på en annan hårdskiva, ännu bättre om du kan göra det till en utdelad hårdskiva på en annan dator. Detta är en trivial säkerhetskopiering som endast överför ändringarna - snabb och enkel. Nackdelen är att du bara har en säkerhetskopia.

Vill man dessutom ha möjlighet att gå bakåt i tiden i flera steg kan man skapa en struktur med gammal - äldre - äldst -mappar på hårdskivan dit säkerhetskopian synkroniseras. T.ex:

\backup
\backup.0
\backup.1
\backup.2

där \backup är nyaste kopian \backup.2 är äldsta

T.ex. varannan dag körs backupen. Det första som görs är att \backup.2 stryks. Därefter flyttas \backup.1 till \backup.2, \backup.0 till \backup.1 och \backup till \backup.0. Därefter säkerhetskopieras dagens data till \backup. Voilà, ungefär en veckas backup där data kan återskapas med två dagars upplösning.

Allt gjort med windows inbyggda skedulerare och de triviala kommandona 'move', 'delete' och 'xcopy'. I det senare exemplet behövs inte ens 'xcopy', vanliga 'copy' duger väl, eftersom mapparna inte synkroniseras, endast kopieras. Nackdelen är att denna metod tar upp fyra gånger orginalmappens storlek och inte alls är lika snabb som synkronisering.

Nedanstående är kanske närmast att betrakta som kuriosa, systemet är inte trivialt genomförbart
Nu går jag till överkurs, för det finns ett sätt att kombinera dessa båda föregående system. Frågan är om det går att göra i windows, jag känner inte NTFS tillräckligt bra. I unix går det att göra, jag kör skivbackuper av stora servrar med framgång enligt detta. Nyckelorden är 'hårda länkar'. Efter att backupproceduren har startats i föregående exempel, och innan orginaldata ska kopieras över till \backup ska filerna från \backup.0 hårdlänkas in i \backup. Detta skapar två inoder som pekar på samma fil - detta innebär att du har två filnamn, men datan på hårdskivan är samma för båda namnen. (Efter att systemet kört ett tag kan det naturligtvis finnas filer som är hårdlänkade till alla \backup.N -mappar.) När du tittar i mapparna \backup och \backup.0 ser de likadana ut. Sedan synkroniseras orginaldata med \backup - har en fil i orginaldata blivit struken ska motvarande inod i \backup strykas (det finns en annan inod i \backup.0 som pekar på datan). Har en fil i orginaldatat ändrat ska motsvarande inod i \backup strykas och den ändrade filen kopieras över. Denna metod kommer att uppta utrymmet av en full kopia samt mappantalet - 1 gånger mängden ändringar. Hastigheten kommer att vara den för strykning av äldsta mappen, flyttning, hårdlänkning och synkronisering. Du får en struktur där datan endast tar så mycket utrymme den behöver, \backup -mapparna är en s.k. snapshot av hur orginalmappen såg ut i det skede den säkerhetskopieringen utfördes. I stora system säkerhetskopierar jag t.ex. en server med 170 Gb data på en 300 Gb skiva, jag får in 14 dagars backup på den (kör systemet varje natt).
 
Senast ändrad:
Tackar för alla svar. Tack till dig också Björn.. Jag har laddat ner en trial av BackUp My PC och den verkar vara helt i min linje. FÅr väl hårdtesta nu i 15 dagar innan man lägger ut stålarna.
 
barba skrev:
Frågan är om det går att göra i windows, jag känner inte NTFS tillräckligt bra.
Nu är jag kanske inte kungen av NTFS men det klarar hårda länkar.

Som sagt; säkerhetskopieringen beror till stor del på behoven. Generellt sett är jag svag för transparent filsynk:ning till någon annan dator. Sedan kan man alltid lägga något inkrementellt, något roterande eller något annat skoj ovanpå. Jag utgår gärna från rsync som har en halv miljon olika alternativ (titta gärna på deras exempelsida). Under Windows kan du sparka igång det med hjälp av Cygwin.

Annars har Iomega en del färdiga lösningar i stil med extrerna hårddiskar och någon mjukvara. De fungerar, de har sina poänger men det är inget som jag själv hade valt.
 
barba skrev:
Jag använder rsync, här är en länk som beskriver systemet för *nix.
Du gör på samma sätt under Windows bara det att allt snurrar genom Cygwin. Wrappa ip-nummer och håll ett öga på säkerheten om du är i en miljö som behöver det. Du kan till och med tunnla trafiken över SSH om du känner att du behöver det.
 
Maxtor OneTouch är en bra lösning då man får en extern HDD som man kan stoppa undan på ett säkert ställe.
OneTouch innebär att det följer med ett program som tar backup på utvalda mappar bara genom att man trycker på en knapp på HDDn.

Testa också Backup-programmet som följer med Windows, få som använder det tror jag, men det fungerar utmärkt!
 
hagdahl skrev:
Testa också Backup-programmet som följer med Windows, få som använder det tror jag, men det fungerar utmärkt!
Windows backupprogram ska man gå långa krokar runt. Det är allt annat än pålitligt. (Pratar om XP:s inbyggda leksaksbackupprogam.)
 
barba skrev:
Windows backupprogram ska man gå långa krokar runt. Det är allt annat än pålitligt. (Pratar om XP:s inbyggda leksaksbackupprogam.)

Beror på vad man ska använda det till.
Jag har använt det dagligen i ett års tid, på Windows 2003 Server, för backup på en öppen fil på ca 50MB. Har aldrig upplevt några problem.

Däremot så har jag använt Backup Exec 9 på Exchange Server 2000 och backupen kraschade priv-databasen så allas mail och kalendrar försvann. Det var en överskrivande backup till tape så vi fick gå tillbaka ett antal veckor i tiden, inte alls kul.
 
intressant ämne som jag återupplivar.

nu ere så här att två hårddiskar har sagt upp sitt jobb hos mig, inom loppet av 4 dagar.

på den bärbara datorn tog läsararmen (läs in passande fackterm för denna mackapär) på hårddisken knarkartabletter och dansade jenka över ytan till flingmusiken snap, crackle and pop (hade låtit ganska kul om det inte hade vart för att det var min egen dators dödsrosslingar).
garantin på datorn (en dell) gick ut för två veckor sen och dell vägrar förstås hårdnackat att vara hyggliga.
försäkringen vi har för datorer orkar jag inte ens prata om.
det blir bara att säga goodbajs till hårddisken och slänga pengar på en ny och jag letar förtvivlat efter windowsskivan som följde med datorn.

den andra hårddisken, en splitterny (bara en timme gammal) extern maxtor 300G, bara tvärdog helt tyst utan förvarning och går inte att väcka till liv.
garanti finns förstås.

nu inser jag, den hårda vägen, att jag sparar en massa tid om jag inte bara sparar viktiga mappar på datorn på annan backup, utan oxå hela systemet.
då till mitt problem...
använder jag XP's egna backup för system (som det ivrigt varnas för i tråden) så måste (!) jag ha en diskettstation för att göra en systemåterställningsdiskett!
problemet är bara att jag pensionerade mina disketter för flera år sedan då de två senaste datorerna jag har i min ägo, inte har diskettstation.
så gör mig veterligen dom flesta idag.
ÄNDÅ måste man ha en diskett för XP's egna systembackup!
idioti redan från början!
eller har jag missat nåt väsentligt? har alla ni andra diskettstation och fipplar med små disketter fram och tillbaka?
fungerar det även om jag inte har en systemåterställningsdiskett (låter inte som det va?)
nu är jag alltså på jakt efter något program som kan göra en pålitlig systembackup utan att kräva en fjantig diskett.

vilka av ovan nämda tips skulle fungera bäst för mig? eller är det något annat jag ska använda?
ta det gärna på vanlig svenska för mig som inte är särskilt fördjupad i datorers innandöme och fackspråk.
jag blir mycket tacksam om jag får lite hjälp och vägledning.
 
Christel:

Du kan göra vet jag med säkerhet en backup av hela ditt system (görs inte så ofta dock) där en spegel av hela din hårddiskstruktur sparas, med program och alla inställningar du har. Detta sparas på så många skivor som krävs. Påminner ganska mkt om dessa skivor man får vid köp av nya datorer där skivorna innehåller både OS, program och en massa onödiga finesser.

Skillnaden är bara att allt som du har i programväg och opertivsystem sparas med dina personliga inställningar och en startprocedur installeras samtidigt på skivan så att du helt enkelt bara kör in skivorna och installationen börjar direkt.

Dock sparas nog inte dina bilder och övrig data, det får du spara separat som vanligt. Men kan vara mkt skönt att kunna blåsa in en färdig installation med OS, program och alla inställningar.

Nu till problemet.Jag har bara läst om detta flera gånger, har själv aldrig gjort detta så jag vet inte hur man gör. Anledningen till att jag svarade överhuvudtaget på detta inlägg var för at någon som vet hur man gör kanske vaknade till liv och kan förklara det för dig. Funktionen finns i Windows, frågan är bara hur man gör. Lycka till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.