Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Har haft min 1D Mark III inne för den senaste AF-fixen. Jag fick ett nytt hus - kameran hade varit inne på service 4 gånger!!!
Fick kameran för ett par timmar sedan,har testat lite känns mycket bra.
Mina objekt är kalibrerade med det nya huset.
Skall testa mer i morgon, på mina hundar.

// Hans-Erk

Nu när jag kört kameran ett tag efter uppgradering till senaste firmwaren så känns det faktiskt som att kameran har fått säkrare AF. Dels vid sport/action men även rent generellt, när jag har mitt vidvinkelobjektiv på.

Men har jag förstått det hela rätt om Canon erbjuder en kontroll för alla 1D MKIII därute. Min fick sub-mirrorn bytt för ca 1,5 år sedan men det kanske är värt att skicka in den en gång till om man nu får chansen?

Jag har just fått en servicetid bokad till måndag 23:e, ska bli väldigt intressant att se vad det ger.

Kameran varit inne för kontroll/fix (Canon Göteborg) + ny firmware 1.2.5.
Fixade de över dagen (lämnade kl 09:00, hämtade 15:00). Som vanligt ingeting bra att utläsa av serviceprotokoll vad som gjorts.
MEN
Var ute i helgen och fotade tranor, gäss, tofsvipa m.m. (= mest flygande fågel). Med både lugn fin bakgrund (moln) + rörig bakgrund (träd, vass)

Av 372 bilder var 6 oskarpa! Av dessa var 4 mitt fel (AF-punkt felplacerad).

Har aldrig haft så bra utfall tidigare. AI Servo verkar vara lugnare nu och tappar inte fokus lika lätt. Eller så är det jag som äntligen lärt mig hur kameran reagerar.....

I vilket fall som,
JÄTTENÖJD!!

Kameran varit inne för kontroll/fix (Canon Göteborg) + ny firmware 1.2.5.
Fixade de över dagen (lämnade kl 09:00, hämtade 15:00). Som vanligt ingeting bra att utläsa av serviceprotokoll vad som gjorts.
MEN
Var ute i helgen och fotade tranor, gäss, tofsvipa m.m. (= mest flygande fågel). Med både lugn fin bakgrund (moln) + rörig bakgrund (träd, vass)

Av 372 bilder var 6 oskarpa! Av dessa var 4 mitt fel (AF-punkt felplacerad).

Har aldrig haft så bra utfall tidigare. AI Servo verkar vara lugnare nu och tappar inte fokus lika lätt. Eller så är det jag som äntligen lärt mig hur kameran reagerar.....

I vilket fall som,
JÄTTENÖJD!!

Oj vad spännande. Har inte fått tid för min ännu, men har fotat en del fåglar så jag har referens på hur bra AF fungerade tidigare. Skall bli mycket intressant att testa efter "fixen"

Har haft min 1D Mark III inne för den senaste AF-fixen. Jag fick ett nytt hus - kameran hade varit inne på service 4 gånger!!!
Fick kameran för ett par timmar sedan,har testat lite känns mycket bra.
Mina objekt är kalibrerade med det nya huset.
Skall testa mer i morgon, på mina hundar.

// Hans-Erk

Har jag missat något? Senaste af-fixen? Finns det ytterligare en fix som Canon gör nu eller?

/Arne

Jepp, nu är det främst att den focuserar OK med mittsensorn men inte med de andra sensorerna.

Har bokat service för min, men inte fått tid ännu.

Tack Robert.
Har precis hittat lite info om detta och börjat läsa. Dags för en ny runda till Canon...

Mycket goda nyheter må jag säga och det innebär att min får in en gång till till Intervision/Malmö för att en bra kamera skall bli ännu bättre.

//Ronney

intervision, malmö

Otroligt bra service.
Lämnar kamera och objektiv på tisdag kl.8 och får ett sms på onsdag kl.14 om att kameran är färdig. Man fick lämna med alla objektiv som var yngre än 7 år för justering.

Får förnyad garanti (mitt hus inköpt nov 07) samt ett 2gb minneskort på köpet.

thomas

Jahaja
jag fick bara skicka med ett objektiv.
Dessutom fick jag betala frakten tillbaka, det var lite dåligt tycker jag.
Bad dom rengöra sensorn när de ändå var igång o grejade med den och det kostade 800 nånting, visst de var väl ok men frakten!
Har ännu inte testat nåt.

Otroligt bra service.
Lämnar kamera och objektiv på tisdag kl.8 och får ett sms på onsdag kl.14 om att kameran är färdig. Man fick lämna med alla objektiv som var yngre än 7 år för justering.

Får förnyad garanti (mitt hus inköpt nov 07) samt ett 2gb minneskort på köpet.

thomas

Kan bara hålla med, Intervision kan service (oavsiktlig lutighet där).

I mina papper står det bara att garantin är förlängd och från när, inte hur länge. Någon som vet vad som gäller?

Hmm, det hade ju varit generöst om man fick erbjudandet att skicka med objektiven också, men inget sådant nämndes. Jag har vackert fått betala för kontrollen av dom objektiv jag lämnat in bara för att utesluta felkällor, på grund av osäkerheten jag känt över varför fokuseringen inte varit bra. Men fixar dom bara kameran den här gången så det blir slut på eländet så kan jag väl svälja det.

Lämnade in min 1DIII i morse och gissningen var att den kunde vara klar under dagen. Det blev den inte och det måste väl bero på att dom hittat något fullständigt oreparerbart problem och att jag får en ny kamera istället. Man kan väl alltid få hoppas. :-D

Lämnade in min 1dmk3 & 5dmkII med ett gäng L objektiv på de äldre objektiven så stod det "Goodwill" på kostnads raden.

Ringde Intervision idag och undrade ang. den nya fixen. Jag kunde inte boka tid för detta utan skulle anmäla kameran via Canon.se för att få en bokning? De nämde att dom bara hinner med 1D3 om dagen då denna nya fix är rätt stort jobb att göra..
Hur gjorde ni?

Ringde Intervision idag och undrade ang. den nya fixen. Jag kunde inte boka tid för detta utan skulle anmäla kameran via Canon.se för att få en bokning? De nämde att dom bara hinner med 1D3 om dagen då denna nya fix är rätt stort jobb att göra..
Hur gjorde ni?

Sjukt snabb direkt till Intervision. De kanske har blivit köbildning

Min skall in på onsdag nästa vecka. Frågade vad som görs och bla. så drar man iväg 500 provexponeringar för att se så de nya justeringen inte rubbas när man börjar köra den.

Frågade om detta med injustering av objektiv och det var OK att skicka med optiker man ville ha injusterade/kollade mot huset. Berättade att jag fick mitt hus utbytt i somras och tydligen hade mycket hänt så det skulle definitivt in för justering tyckte man.

I Solna bokade man in 2st/dag då vissa bara tog någon timme, medan andra kunde ta mer än en halv dag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar