Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar.. hur lång tid tog det innan Canon kontaktade er efter att ni fyllt i registreringen online ang. AF fixen?
Känns som att man är lite bortglömd, cps medlem verkar inte ha speedat på processen.
 
Undrar.. hur lång tid tog det innan Canon kontaktade er efter att ni fyllt i registreringen online ang. AF fixen?
Känns som att man är lite bortglömd, cps medlem verkar inte ha speedat på processen.

Fyllde i dokumentet men blev aldrig kontaktad, ringde RCC direkt istället.
 
Jag ringde Intervision Malmö i torsdags och skulle kunnat lämna in kameran tillsammans med ett objektiv redan kommande vecka. Men kommer göra det om två veckor istället, passar mig bättre då och är cps-medlem också. Så jag tycker personligen bäst om att ta kontakt via telefon med servicestället och säger det en gång till, de i Malmö vet verkligen vad ordet service innebär (c:

//Ronney
 
Jahapp... fyllde i för länge sedan.. hörde inget och antog att det blivit något fel. Ringde Intervision och försökte boka tid men fick inte. Enligt dom så måste det gå via den här siten som Canon ordnat för detta.

Har fyllt i igen för ett tag sen nu men inte hört nåt.. blää
 
Har fyllt i igen för ett tag sen nu men inte hört nåt.. blää


Samma här. Jag anmälde mig första dagen och sedan igen för en vecka sedan utan att ha hört något.
Jag förväntar mig inte att få det fixat väldigt snart men en bekräftelse på att man finns registrerad vore bra.
 
De bör boka er iafall, jag har tidigare bokat via Canon vid tidigare åtgärder men aldrig blivit kontaktad, vid kontakt med RCC i GBG så sa jag som det var att jag fyllt i info online till Canon och med det så var de nöjda, då Canon fått den info de önskar och de bokade mig ASAP, är också CPS medlem.
 
Har nu lämnat in mina pryttlar för test/justering. Lite kul var att de kom ihåg mig och frågade hur den nya kameran jag fått funkat!

Vi talade om detta med justering av gluggarna i samband med denna AF fix och de sa att Canon har lovat justera optiker till 1Dmk3 i 7år! Enda är att man behöver någon form av underlag som talar om när optikerna är inköpta som nya. DVS kvitto behövs även om det är så gamla som 7år.

Får tillbaka min i slutet av veckan, skall bli intressant att se om den blir bättre!
 
Även Justering av gluggarna

Har följt den här tråden med spänning...
Justering av gluggar yngre än sju år – innebär det individuell microjustering emot respektive MK III Hus?
Innebär det att efter Service är inställningarna "nollade" under C.fn III/7
Auto focus / Drive
Har idag hämtat MK III:a med fem optiker och alla optikerna jag lämnade in är inställda på " 2 Adjust by lens" men alla värden är exakt 0 (noll)
På följesedeln står endast "justering av autofokus", inte kalibrering/microjustering vilket jag fick uppfattningen av serviceverkstaden när de ringde.
Skall ut i morgon och testa men blev lite konfunderad när allt stod på noll.
Nån som har koll på begreppen i Canons MK III åtagande?

Justering
Kalibrering
Microjustering
 
Som jag förstått det så är det justering av optikerna, dvs ingen justering i kameran. Jag har någon som focuserar bra på nära håll, men inte på långt och det skulle de titta på.
 
Jag gjorde min fix i mitten på feburari, direkt därefter började jag få problem med Err99. Hördes att spegeln låste sig. Lämnade in den nu igen och fick den fixad det var "smuts på spegel magneten" enligt teknikern. Teknisk jumbo på kvittot "Err99 Sticky MG2 - Clean Parts".

Jag trodde att den sista fixen i princip bara var justering med ny programvara och inte att de plockade isär kameran, eftersom jag aldrig tidigare haft Err99 så måste de plockat isär den och fått ett tummavtryck, fett eller annat på den här spegel magneten.
 
Hur lång tid tog det för er innan Canon hörde av sig? Har fyllt i formuläret två gånger nu, första för över 3 veckor sedan. Står ju att de ska höra av sig inom 7 dagar... Någon som har ringt direkt till serviceverkstaden?
 
Apropå förlängd garanti: Eventuella AF-problem med Mark III:eek:rna omfattas av "livstids garanti", d v s här gäller inte "enbart" den förlängda ordinarie garantitiden utan Canon påtar sig i princip ständig fri service/åtgärd när det gäller AF:n.

KÄLLA: CPS & Canon Support

Hej jojo! jag har försökt att hitta denna information på CPS och Canon men inte lyckats. Du har inte möjligtvis någon/några direktlänkar?

Mvh
Mats
 
Hur lång tid tog det för er innan Canon hörde av sig? Har fyllt i formuläret två gånger nu, första för över 3 veckor sedan. Står ju att de ska höra av sig inom 7 dagar... Någon som har ringt direkt till serviceverkstaden?

Ringer alltid direkt till verkstaden, oftast åker jag bara in och lämnar in direkt över disk det är absolut smidigast.

De där formulären får man aldrig svar på. Säg till verkstaden att du fyllt i formuläret, då har Canon fått uppgifterna till sitt register och alla är nöjda.
 
Intervision i Malmö

ringde efter en vecka - tio dagar.
Lämnade in mina grejor måndag morgon hämtade tisdag eftermiddag.
 
Jag fyllde i på fredagen, på måndagen ringde RCC kl 9.05 och väckte mig. Jag var oerhört förvirrad innan jag fattade vad det handlade om. Fick en tid drygt en vecka senare för inlämning av kamera och optik och dagen efter var det klart. Jag är CPS-medlem.
 
funkar det ?

Hej
Jag tycker det är dåligt med kommentarer om kameran har blivit bättre eller oförändrad eller rent av sämre efter sista fixen.

Jag upplever den som betydligt bättre så här långt :)

Rogge
Öland
 
Jag hade min inne igår hos Canon RCC i Mölndal. Fick dessutom en rengöring av sensorn på köpet. Jag fyllde i formuläret på internet och redan nästa dag kontaktade de mig via telefon, så för mig var det alldeles utmärkt service.

Jag har inte hunnit testa något ännu, men återkommer när jag gjort det. Kan förövrigt påpeka att jag upplevde att kameran fick säkrare AF redan efter uppdatering av firmware (som jag gjorde själv).
 
Hej jojo! jag har försökt att hitta denna information på CPS och Canon men inte lyckats. Du har inte möjligtvis någon/några direktlänkar?

Mvh
Mats

Hej Mats,

detta är muntliga uppgifter jag erhållit från Supporten när jag vid en korresponens uttryckte oro för den uppseglande AF-problematiken, verklig eller upplevd eller både och. De svarade då att eventuella garantireparationer kopplade till detta skulle komma att vara min minsta huvudvärk under kamerans livstid då detta "för alltid" skulle omfattas av kostnadsfritt åtgärdsprogram från Canon. Supporten var vid tillfället medvetna om min CPS-tillhörighet men jag vill icke tro att det är avhängigt CPS-medlemskap, borde ju rimligen vara kopplat till husen och inte ägarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.