Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Min åker också in. Har varit nöjd med af, men använder mest mittenpunkten men kan ju inte skada att lämna in den ändå. Har fått några ERR99. Så det kan de få kika på.

Tycker det är osannolikt att de har fixat in AF fixar i firmwaren utan att nämna detta specifikt när de varit så öppen med det andra problemet (kalibrering av AF punkter) som är värre tycker jag.

/Tomas
 
Som andrahus har jag 1DmkIIN efter haft 1DmkII innan. Förvisso så kan det nog stämma att mkIIN kan/bör vara lite bättre än föregående mkII gällande fokuseringen men idag så använder jag förstås mkIII i första hand, större skärm, fler pixlar, bättre brusegenskaper och enklare menyer och handhavandet gällande knappartryckningar mm är ett verkligt lyft jämfört med sina lite äldre kamrater.

Så om någon frågar mig om mkIII är något att satsa på så svarar jag utan tvekan ja, den är ett fantastiskt arbetsredskap. Men det är inte utan att man inväntar nästa generation, är lite som när man väntar på tomten, vad döljer det sig i säcken månne?

Men som sagt, Canon vilar nog inte på hanen utan kommer slå oss alla med häpnad (c: Till dess så har vi ju redan utmärkta redskap till vår hjälp.

//Ronney
 
Spännande. Jag uppdaterade till den nya firmwaren imorse och ska på fotboll imorn, så det blir kul att se om det blir någon skillnad. Jag har hittills varit hyfsat nöjd med AFn i min kamera men förbättringar är ju aldrig fel.

Igår kväll plåtade jag ishockey och det är helt klart att den nya firmwaren hjälpte till att AF på Al Servo blev bättre !!
 
Personligen tror jag nog att det är någon sorts placeboeffekt, jag har inte märkt någon skillnad i AF. Det rapporteras alltid om förbättringar av diverse funktioner efter varje firmware, men det finns förstås en möjlighet att det är så - vi lär dock inte få veta om det ändrats något i firmware map AF.
 
Personligen tror jag nog att det är någon sorts placeboeffekt, jag har inte märkt någon skillnad i AF. Det rapporteras alltid om förbättringar av diverse funktioner efter varje firmware, men det finns förstås en möjlighet att det är så - vi lär dock inte få veta om det ändrats något i firmware map AF.

Ja men jag tycker att bilderna är bättre . Eller så är jag bara himla bra på att inbilla mej en massa saker :)
 
Placebo-effekt, eller inte? Alldeles oavsett är det bara positivt om förtroendet för den egna utrustningen ökar, eller hur?
 
Fotade fotboll i lördags som sagt. Var svårt att märka om det var någon skillnad. Nu har inte jag fotat någon sport på ett tag så det är svårt att komma ihåg exakt hur kameran uppförde sig med den gamla firmwaren. Hade behövt två matcher efter varandra med först den gamla firmwaren och sedan den nya firmwaren.
 
Jag var uppe i vår gamla halvsunkiga sporthall i fredags där 135/2 och 85/1,8 fick göra jobbet. En hall som jag har en del erfarenhet av och nu efter att jag har lagt in den nya firmwaren så uppfattar jag det som att fokuseringen känns både säkrare som lite rappare. Men som jag skrivit innan så är det vad jag känner och ingen på något sätt och vis vetenskaplig test men jag känner mig trygg med grejorna vilket är det viktigaste för mig.

Under lördagen så var det tid för mitt 70-200/2,8 som oturligt föll ned på cementplattor förra helgen att bekänna färg efter ett besök hos Intervision/Malmö. 2 träningsmatcher (fotboll) under skiftande ljusförhållanden och även där tycker jag mig känna en förbättring. Så förhoppningvis är det så att uppdateringen av firmwaren hjälper också fokuseringen en del.

För intresserade så finns det här en del bilder från fredagens handbollsmatch där våra pågar tyvärr fick sig en riktig lektion av serieledarna: http://www.tomelillaif.se/Anglagalleriet/index.asp?typid=2

//Ronney
 
Jag var uppe i vår gamla halvsunkiga sporthall i fredags där 135/2 och 85/1,8 fick göra jobbet. En hall som jag har en del erfarenhet av och nu efter att jag har lagt in den nya firmwaren så uppfattar jag det som att fokuseringen känns både säkrare som lite rappare. Men som jag skrivit innan så är det vad jag känner och ingen på något sätt och vis vetenskaplig test men jag känner mig trygg med grejorna vilket är det viktigaste för mig.

Under lördagen så var det tid för mitt 70-200/2,8 som oturligt föll ned på cementplattor förra helgen att bekänna färg efter ett besök hos Intervision/Malmö. 2 träningsmatcher (fotboll) under skiftande ljusförhållanden och även där tycker jag mig känna en förbättring. Så förhoppningvis är det så att uppdateringen av firmwaren hjälper också fokuseringen en del.

För intresserade så finns det här en del bilder från fredagens handbollsmatch där våra pågar tyvärr fick sig en riktig lektion av serieledarna: http://www.tomelillaif.se/Anglagalleriet/index.asp?typid=2

//Ronney

Vad roligt att höra.
Det går ingen nöd på mej nu heller fast inte Canon kommer ut med
något nytt hus nu i vår heller. Hoppas att ni andra Eos 1d MkIII ägare känner samma ..
 
Jag var uppe i vår gamla halvsunkiga sporthall i fredags där 135/2 och 85/1,8 fick göra jobbet. En hall som jag har en del erfarenhet av och nu efter att jag har lagt in den nya firmwaren så uppfattar jag det som att fokuseringen känns både säkrare som lite rappare. Men som jag skrivit innan så är det vad jag känner och ingen på något sätt och vis vetenskaplig test men jag känner mig trygg med grejorna vilket är det viktigaste för mig.

Under lördagen så var det tid för mitt 70-200/2,8 som oturligt föll ned på cementplattor förra helgen att bekänna färg efter ett besök hos Intervision/Malmö. 2 träningsmatcher (fotboll) under skiftande ljusförhållanden och även där tycker jag mig känna en förbättring. Så förhoppningvis är det så att uppdateringen av firmwaren hjälper också fokuseringen en del.

För intresserade så finns det här en del bilder från fredagens handbollsmatch där våra pågar tyvärr fick sig en riktig lektion av serieledarna: http://www.tomelillaif.se/Anglagalleriet/index.asp?typid=2

//Ronney

Då blev det åtminstone inte sämre i alla fall, det vågar man väl i alla fall säga. :)

Bra action i bilderna, men det verkar vara samma sorts besvärliga (beckmörka) idrottshall som jag försöker ta innebandy- och basketbilder i, får jag fråga vilka inställningar du får (ISO/slutare/tid)?
 
Absolut får du det Anders men det är en yrkeshemlighet (c;

Nej då, jag har dessa inställningar med vissa små variationer. Helt manuellt eller slutarprioritetläget vilket blir mellan 1/500 - 1/800 sek, största bländare eller nedbländat ett steg beroende av vilken glugg, ISO varierar oftast mellan 1250 - 2000 och vitbalans per automatiken eller ibland ställer jag den själva.

Som det nog syns på mina bilder så har hallen grönaktiga väggar med gulaktigt golv och med en belysning som har en del mer att önska av så kombiationen av detta är inte det ultimata om man säger så. Men nu känner jag väl till lokalen så man lär sig allt efterhand. Och törs på rak arm lova att sämre med den nya firmwaren blir din kamera garanterat inte.

//Ronney
 
Jag har redan provat (basket och hockey) med ny FW och såg ingen skillnad.

Önskar jag kunde få 1/800s men det har nog aldrig hänt tyvärr.

Grönt golv är kul, det har jag också strulat med en del, lite svårt att få vitbalansen OK. Hallar med trägolv ger ett lite mer smickrande ljus på spelarna, dom blir inte så gröna i skinnet då. :)
 
Jo, slutartider inne i hallar är knepigt, man får prioritera mellan snabbhet och hur högt ISO man vill dräpa till med och så är givetvis ljuskänsligheten i objektivet en stor faktor att räkna in i det hela. Har du förresten Canons 85/1,8? Om inte så är det ett hivens dugligt objekt till just lite knepigare situationer. Men outstanding är Canons 135/2,0 som redan på största bländaren lämnar ifrån sig resultat som inte skäms för sig.

I Lund byggde de i fjol ny arena med ett sjukt ljus, jag kör utan större problem på ISO 800 med slutartider upp emot 1/1000 - 1/1250 sek. En av förklaringarna jag fått är att arenan är klar för HD-TV sändningar vilket tydligen behöver mycket och bra ljus. Detta är bara till att tacka och ta emot som fotograf. Men ingen sol utan fläckar, de har runt varje målområde målat orange och golvet är ljusblått förövrigt.

Bilder från Lund: http://www.yif.se/galleri/index.asp?typid=5&katid=245

//Ronney
 
Senast ändrad:
Ja det ljuset kan man ju bara drömma om, det skulle göra det så mycket enklare. :)

Jag har nöjet/turen att äga både 85/1.8 och 135/2, dom tillsammans med 50/1.4 är det jag använder mest för basket, innebandy, inomhusfotboll. f/2-f/2.8, helst 1/500s eller bättre fast ibland kryper det nedåt 1/400s om det är riktigt mörkt, max ISO1600 på MarkII och lite högre på Mark III om det behövs, och sedan brusreducering i Photoshop. Jag kommer knappt ihåg hur bra bilder det faktiskt kan bli från en sådan här kamera, hoppas det blir sommar snart så jag får prova ISO under 400 igen. :)
 
Ljusblått golv är väldigt tacksamt när man fotar handboll me! Mörkdassig parkett äter upp ljuset :p
 
Efter närmar kontroll av bilderna från min sista innebandymatch i Eriksdalshallen med bra ljus så kan jag bara konstatera att det finns bara ETT fel varför mina bilder blir oskarpa iblad....

DET ÄR JAG!!!!

Som inte kan rikta kameran rätt och sätta fokuspunkten där jag vill ha den, skärpan sitter perfekt där fokuspunkten är, men ibland stämmer det inte överens med vart jag ville ha den....

Kamernan är bara för underbar!!! Och det är ingen större skillnad på mina 2 ex.

ps kan inte säga något om nya 1.2.5 då det var en ny hall för mig.
 
Pontus, jag har samma känsla som dig. Om jag gör rätt sitter bilderna!

Vad jag funderar på är om du gjort den sista "fixen" eller om du bara uppgraderat firmwaren.
Jag har inte gjort den senaste servicen, vet inte om jag ska heller då jag känner mig nöjd.

Det gnager dock ibland speciellt när den i serien som har bästa kompet har något sämre skärpa.
Frågan kommer då kan det bli bättre?

Jag ber er som gör fixen skriva lite här, beskriv då gärna hur det var före, % i focus och hur det blev!

Det skulle jag uppskatta!

mvh Lars
 
Med risk att bli lite dumförklarad men min engelska är inte den bästa så därför, skall man ev. lämna in kameran för en ny kontroll nu trots att jag har fått den kollad förra sommaren? Efter den så tyckte jag mig ha en säkrare kamera men tyckte redan innan att den skötte sig i stort sett bra. Nu har jag som sagt den senaste firmwaren men som min fråga lyder, skall jag lämna in den ytterligare en gång till för kontroll?

//Ronney
 
Jag skickade min i torsdags och de ska fixa den på måndag.
Har väl tagit åt helsike för lite bilder i för dåligt ljus för att kunna säga om den var ok eller inte men en sak är säker att den blev lugnare på AIservo efter första fixen.
Nu tänkte jag att jag skickar väl iväg den så får vi se... varit lite less på oskarpa småfåglar utan blixt på nära håll.
Men det hänger väl på mig.
/Rogge
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.