ANNONS
Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag registrerat Mk3 för service.

1. Hur många/vilka objektiv kan man skicka med för koll/kalibrering elle vad det hette?

2. Testade förresten idag att fota med Kompisens 5D2 och såg att det var sotr skillnad mot min Mk3.
Nästan som natt o dag, på hans kamera satt skärpan klockrent på 9 av 10 bilder.
Han var inte nöjd med fokusen jämf. med hans 5D2.

Skicka in kameran

Hej,

jag har fått mina hus i retur, fixade, men det var först häromveckan. En finländsk fotograf som fick sitt hus fixat för någon månad sedan upplevde en förbättring. Så man bör definitivt skicka in kameran för åtgärd.

Jag har varit skapligt nöjd med de två 3:eek:rna jag haft, men uppenbarligen kunde de ha fungerat ännu bättre. Jag tycker att det tog väl lång tid för Canon att ordna det, men nu verkar vi i alla fall få kameror med en AF som är precis så där bra som man bara kunde ha hoppats på från början.

När jag tänker bakåt på vilka bilder jag kan tänkas ha missat på grund av detta är det nog ändå inte så många. Jag har fått de bilder jag velat ha vid nästan alla tillfällen.

Jag ser fram emot att få testa autofokusen under kommande resor. Och hoppas få läsa fler rapporter här.

Hej Mats,

detta är muntliga uppgifter jag erhållit från Supporten när jag vid en korresponens uttryckte oro för den uppseglande AF-problematiken, verklig eller upplevd eller både och. De svarade då att eventuella garantireparationer kopplade till detta skulle komma att vara min minsta huvudvärk under kamerans livstid då detta "för alltid" skulle omfattas av kostnadsfritt åtgärdsprogram från Canon. Supporten var vid tillfället medvetna om min CPS-tillhörighet men jag vill icke tro att det är avhängigt CPS-medlemskap, borde ju rimligen vara kopplat till husen och inte ägarna.

Tack för svaret. Jag förutsätter precis som du att garantin är kopplad till husen. Inte till ägarnas "status" hos Canon.

Efter att ha plöjt genom denna tråd är det inte svårt att bli lite osäker på om det skulle vara något fel på ens hus.

Jag kommer att lämna in mitt hus (och objektiv) för översyn även om jag inte har märkt något uppenbart galet med det än. Har ibland fått galen fokus på en del bilder men skyller det på mig själv. Även om en del blder känns tveksamma.

Kan man få kontrollerat sina objektiv samtidigt så är bara det skäl nog för mig att lämna in min utrustning. Så man vet att allt är okej med den.

Mvh
Mats

Jag ska hämta min kamera idag på Intervision Stockholm..
Är lite nyfiken, ringde dom och fick svaret att dom är klara med kameran. Han läste upp vad teknikern hade skrivit och där stod det bara "Justerat autofokus"

Andra rapporter jag läst om berättar att det stått att man bytt hårdvara i denna service?? Nån som kan dela med sig om info på vad det stått på era kvitton från denna "fix"?

AF problem + kod 99 på 1D och 1Ds

Jag lämnar idag 090415 in mina 2 st 1D o 1 st Ds till Canon RCC i Mölndal.De hörde av sig samma dag efter min internetansökan,jag är CPS kund. Ingen har dock pratat om att ta med optik,så vi får se om det kommer upp idag.Jag har upplevt mycket autofocusproblem och även kod 99. Och har missat bilder pga mycketfotande under åren. Jag missar främst bilder vid snabba händelser typ fåglar flygplan, båtar och konserter. Men jag har även upplevt bekymmer vid porträttfoto,naturbilder osv. Det ska bli mycket intressant att se vad som händer med husen efter justeringarna Mvh Weine

Har inte hunnit testa kameran speciellt mycket ännu.
Stod justering av autofokus på pappret.. när jag pratade med de på Intervision så berättade dom hur denna justering av autofokus går till..
För mig lät det som en vanlig AF justering man gjort och ingenting annat!!?

Till mig berättade de att de fått ny utrustning från Canon för AF justering av 1Dmk3 husen (tror det är speciell utrustning för dessa) så nu kan de göra den mycket exaktare och de kan även kolla sidosensorerna. AF koll på gluggarna är nog det samma som tidigare.

Anmälde kameran den gångna helgen och igår ringde Intervision.
Fredag nästa vecka är det dags, kommer även skicka med lite gluggar och då får jag vänta några dagar.

Efter att ha använt kameran för ett antal basketmatcher tycker jag inte att det är någon egentlig skillnad tyvärr. Kanske är det jag det är fel på. :-(

Min förra plan står fast, om nästa kamera är bättre så blir den här en fjärrstyrd kamera med manuellt inställd fokus.

1D o Ds autofokusproblem + error 99

Jag har nu fått tillbaka mina 3 kameror från RCC i Mölndal, de lämnades in den 15 April och hämtades 16 April.Som vanligt bra bemötande från RCC och tydlig förklaring vad de gjort.RCC skulle kolla mjukvaruläget+ kollat autofokus i sin NYA utrustning+tittat på behov av byte av spegelhus.I mitt fall gjordes mjukvaruuppdatering o justering av autofokus, ingen spegelåtgärd behövdes.Jag har gjort ett första test med mina olika objektiv från 16-500 mm Och första intrycket är KLART snabbare autofokus speciellt på snabba rörliga objekt,i halvmörker.Dessutom betydligt säkrare autofokus, som inte fladdrar så osäkert som förrut.Testerna går vidare och jag återkommer om något nytt upptäcks.Men min sammanfattning av uppdateringen,är att de klart bättre och stabilare i autofokus jmf med läget innan uppdateringen !Mvh Weine

Har idag hämtat hus + 3 gluggar hos Intervision i Malmö. Har bara hunnit göra en kort test.

1. Riktigt bra bemötande och god serviceanda på Intervision. Min första kontakt med dem, säkert inte den sista. Tack!!

2. Första testen visar på mycket bra resultat. Testade både att köra med centrala punkten och andra fokuspunkter. Körde AI S (10bps). Bedömer att 80% sitter klockrent, övriga "nästan". Förhållanden var iofs bra men jag märker ändå en klar skillnad. Nöjd så här långt!

/Arne

Och jag hämtade ut min mark3 idag och 6 gluggar på Intervision i Solna i morse.
Av vad jag kunnat bedömma sitter skärpan hela tiden, idag kändes som om jag för första gången kunde använda kameran utan att skämmas.
Det kändes som att det var en fröjd att fota idag.
Återstår bara att flukta igenom bilderna i burken när jag kommer hem...

Tur att Canon hade den här goodwill-grejen för oss MkIII-ägare. Annars hade det kostat uppåt 10 000...

Nja du "bussmicke", det ligger förstås i Canons intresse och det med rätta också. Med tanke att vi valt det bästa som Canon kunde erbjuda då angående snabb fokusering och serietagning bl.a så hade det varit orimligt om kunden skulle bli drabbad mer än den redan blivit.

Nu har jag personligen inte haft några större problem med mitt hus och har egentligen inte kunnat testa den tillräckligt rejält sedan sista servicen eftersom inomhussporterna är över för min del nu då utesporterna har tagit över helt och hållet. Men jag har fotat några fotbollsmatcher så långt med skumt ljus senare kväll och upplever kameran med mitt 70-200/2,8 som är kollat och tycker mig känna än större förtroende nu än innan.

Vad Canon kommer med i sinom tid vet vi inte än men tror (hoppas jag) att de lärt sig läxan denna gång och släpper ett nytt hus som är färdigt från första början nästa gång för det finns andra märken som inte vilar på hanen och är beredda att ta över än mer.

//Ronney

Fortsatta snabba tester visar att 4 gluggar nu sitter kanon. Det 5:e, Sigma 70-200/2.8 gör det inte....och det måste troligen iväg till Japan för att bli helt ok. Är en äldre modell som inte går att justera, måste bytas kretsar för att få det bra. Som tur är kostar det inte skjortan ändå, runt tusenlappen. Men det tar ju tid och jag behöver det inför sommaren!!!

Ska testa med mikrojustering, kanske kan jag få in det. Annars måste jag nog överväga rep v.s. byte... (det var inte helt hundra tidigare heller).

Sammanfattning: Är mycket nöjd efter senaste fixen! Rekommenderas.

(Håller med dig Ronney! Klart att Canon måste ta sitt ansvar. Och det tycker jag att de gjort. Bara det att de fortfarande jobbar med att fixa problemet och komma med lösningar visar på det. Bra service tycker jag.)

Har idag hämtat hus + 3 gluggar hos Intervision i Malmö. Har bara hunnit göra en kort test.

1. Riktigt bra bemötande och god serviceanda på Intervision. Min första kontakt med dem, säkert inte den sista. Tack!!

/Arne

Jag kan tyvärr inte hålla med dig. Jag hade bokat tid för översyn den 6-7 maj. Lämnade in min utrustning (hus + 4 objektiv) hos Intervision i Malmö på eftermiddagen den 5 maj så de skulle få 2 hela arbetsdagar på sig.

Ringde idag den 8 maj för att höra efter varför de inte hade hört av sig under gårdagen som utlovat.
Först hade de problem att hitta min kamera. När de väl gjorde det så visade det sig att de inte ens hade skrivit in den, än!?

De hade alltså inte påbörjat arbetet efter 2 hela arbetsdagar, trots att jag hade bokat tid!

Att vara CPS-medlem är tydligen ingen fördel i detta fall. Inte ens när man bokat tid.

Mvh
Mats

Jag tycker det varit mer eller mindre struligt med dom flesta verkstäder jag provat - med ett lysande undantag där det alltid varit klockren och snabb service. Canon RCC i Mölndal är efter min erfarenhet överlägset kunnigast och mest kundinriktade.

Lämnade två hus till Intervision den 29 april och fick tillbaka dem samma dag. Det är en ganska omfattande fokusöversyn som görs, och som tar åtminstone ett par timmar. Det var samma med första AF-fixen, snabbt och smidigt. Heder åt Intervision!

Bättre?

Tycker mig finna väldigt några inlägg om hur ni som gjort fixen upplever kameran.
Åtminstånde jag är väldigt nyfiken på det.

Skulle vara roligt om fler av er skrev här om det!

Lars

Jag kan tyvärr inte hålla med dig. Jag hade bokat tid för översyn den 6-7 maj. Lämnade in min utrustning (hus + 4 objektiv) hos Intervision i Malmö på eftermiddagen den 5 maj så de skulle få 2 hela arbetsdagar på sig.

Ringde idag den 8 maj för att höra efter varför de inte hade hört av sig under gårdagen som utlovat.
Först hade de problem att hitta min kamera. När de väl gjorde det så visade det sig att de inte ens hade skrivit in den, än!?

De hade alltså inte påbörjat arbetet efter 2 hela arbetsdagar, trots att jag hade bokat tid!

Att vara CPS-medlem är tydligen ingen fördel i detta fall. Inte ens när man bokat tid.

Mvh
Mats

Det blev fart på Intervision efter mitt telefonsamtal. Jag ringde vid 9-tiden och kunde sedan hämta ut min kamera strax innan kl. 14.00.

Enligt serviceordern hade de justerat autofokus. När jag frågade teknikern vad det innebar så fick jag ett mycket svävande svar. Han kunde inte redovisa några värden före och efter justering varken av huset eller av objektiven. Det innebär att jag inte har något att gå efter när jag nu skall "provskjuta" min utrustning.
Det enda han kunde säga var att ”de stod lite fel men inte mycket”. Vad nu detta betyder.

Det kändes verkligen inte förtroendeingivande när teknikern inte kunde redogöra för vad han hade gjort. Jag lämnade Intervision med en gnagande känsla av att de hade gjort ett lite väl hastigt arbete.

Mvh
Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar