** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Min kamera har varit inne tre gånger och jag har hela tiden tyckt att den inte fungerar bra nog, men Canon har sagt att den är fixad ... hoppas att detta äntligen är slutet på eländet.

Go Morron .

Jag fick ett nytt hus efter att min kamera hade varit inne på service 3 gånger.. Så jag är jättenöjd med den servicen jag fick av Canon i Finland. Dom sände mej ett lånehus som jag fick pröva ifall det var bättre än mitt eget. Redan efter några bilder så märkte jag stor skillnad. Så ja ringde dom och dom sa jag får ett nytt hus.

Jag har föreslagit det. Canon ville inte gå med på det tyvärr utan ville ha in kameran för ytterligare kalibreringsförsök istället men det tyckte jag var meningslöst. Nu finns det i alla fall en anledning att försöka med service igen.

Jag har föreslagit det. Canon ville inte gå med på det tyvärr utan ville ha in kameran för ytterligare kalibreringsförsök istället men det tyckte jag var meningslöst. Nu finns det i alla fall en anledning att försöka med service igen.

Min kamera var på Service i Åbo på ett ställe som heter JAS Tekniikka.
Och jag är jättenöjda med deras service. Men når dom inte fick någon ordning på AF så ringde jag direkt till Canons högsta sevicechef och tack vare honom så fick jag ett nytt hus. Dom e ju tvugna att ge dej en kamerahus dom fungerar. Eller så pengarna tbx. Man vill ju inte ha sitt hus på service hela tiden heller.

Jag har pratat med CPS-ansvarig i Sverige men tyvärr, han hänvisar till service och dom säger att kameran är OK. Det blir en bedömningsfråga om inte det är ett väldigt tydligt fel. Jag har t.ex. en 70-200 som är märkbart mindre skarp än andra exemplar jag jämfört med men Canon service säger att det är OK och inom toleranserna. Samma sak händer med ett kamerahus som är mindre bra än andra, Canon service kan säga att dom är nöjda med det även om jag anser något annat och vad ska jag göra då? Det är bara att hoppas att den här nya servicen innebär att dom byter ut mer hårdvara och att det hjälper.

Jag har pratat med CPS-ansvarig i Sverige men tyvärr, han hänvisar till service och dom säger att kameran är OK. Det blir en bedömningsfråga om inte det är ett väldigt tydligt fel. Jag har t.ex. en 70-200 som är märkbart mindre skarp än andra exemplar jag jämfört med men Canon service säger att det är OK och inom toleranserna. Samma sak händer med ett kamerahus som är mindre bra än andra, Canon service kan säga att dom är nöjda med det även om jag anser något annat och vad ska jag göra då? Det är bara att hoppas att den här nya servicen innebär att dom byter ut mer hårdvara och att det hjälper.

Glömde skriva att jag sände med en cd med ca 200 foton från in Innebandy match. Där var ca 10-20 bilder någelunda bra. Att ha en kamera som tar så oskarpa bilder gör man inget med. Jag sa också att ifall nu inte fixar detta så byter jag till Nikon. Tydligen fungerar servicen bättre i Finland.

Jag har en av de första mkIII som kom till Sverige och har haft min inlämnad till intervision/Malmö för kontroll förra sommaren. Upplevde inte att mitt hus hade några större problem men kändes ändå bra att få det kollat för säkerhets skull och upplever sedan dess att fokuseringen tycks allt blivit lite säkrare och rappare. Har även laddat in senaste uppdateringen igår av firmware, få se ikväll under en handbollsmatch i Ystad om jag tycker mig märka någon förbättring pga detta.

Intressant det du Anders nämner angående 70-200/2,8 (utan IS). Jag har också upplevt att det är inte fullt ut så skarpt som jag hade önskat. Men nu får jag hem detta objektiv under morgondagen efter ett besök i Malmö eftersom det föll i backen och bajonettfästet fick stryk. Har passat på att även be dom kolla upp just fokuseringen så nu är det med spänd väntan :c)

Vill passa på att ge kredit till Intervision/Malmö. Lämnade in gluggen 13.45 igår, 10.40 lämnde de in den på posten idag för färd hem till mig. Den servicen går knappast att klaga på.

Hoppas att du Anders får rättsida precis som Glenn på problemet utan allt för mycket mer tjafs.

//Ronney

Jag har en av de första mkIII som kom till Sverige och har haft min inlämnad till intervision/Malmö för kontroll förra sommaren. Upplevde inte att mitt hus hade några större problem men kändes ändå bra att få det kollat för säkerhets skull och upplever sedan dess att fokuseringen tycks allt blivit lite säkrare och rappare. Har även laddat in senaste uppdateringen igår av firmware, få se ikväll under en handbollsmatch i Ystad om jag tycker mig märka någon förbättring pga detta.

Intressant det du Anders nämner angående 70-200/2,8 (utan IS). Jag har också upplevt att det är inte fullt ut så skarpt som jag hade önskat. Men nu får jag hem detta objektiv under morgondagen efter ett besök i Malmö eftersom det föll i backen och bajonettfästet fick stryk. Har passat på att även be dom kolla upp just fokuseringen så nu är det med spänd väntan :c)

Vill passa på att ge kredit till Intervision/Malmö. Lämnade in gluggen 13.45 igår, 10.40 lämnde de in den på posten idag för färd hem till mig. Den servicen går knappast att klaga på.

Hoppas att du Anders får rättsida precis som Glenn på problemet utan allt för mycket mer tjafs.

//Ronney

Hellou ..

Hör gärna av dej efter Handbollsmatchen ikväll.
Väntar med spänning om va du tycker om den nya uppdateringen.

Mvh Glenn

Jag tror inte nya firmware ändrar något m.a.p AF, men man kan ju iofs aldrig veta om dom infört någon lite trimning.

Nej, jag vet inte heller så noga om det hjälper AF något men om så gärna för min del, kan aldrig bli för snabb (c:

Framåt 10-snåret så skall jag försöka avlägga min rapport som på intet sätt kan beskyllas för vara vetenskaplig utan bara bygger på min känsla.

//Ronney

Nej, jag vet inte heller så noga om det hjälper AF något men om så gärna för min del, kan aldrig bli för snabb (c:

Framåt 10-snåret så skall jag försöka avlägga min rapport som på intet sätt kan beskyllas för vara vetenskaplig utan bara bygger på min känsla.

//Ronney

Jag testa min kamera igår med ett 70-200/2,8 IS
Plåta ca 100 foton i en stor Fotbolls hall med världens dåligaste
belysning. Men har aldrig fått så bra foton där som jag fick igår.
Nu önskar man bara att Canon kommer ut med ett hus som pallar för högre ISO tal också. För över ISO 2000 så börjar det bli lite brusigt !!

Nu önskar man bara att Canon kommer ut med ett hus som pallar för högre ISO tal också. För över ISO 2000 så börjar det bli lite brusigt !!

Var allt annat lika eller var både firmware och objektiv nytt för kvällen?
Var det första gången i den här hallen eller kan du jämföra med tidigare tillfällen på samma plats, med samma bakgrunder m.m.?
Var du mer motiverad att vara nogrann med bilderna den här kvällen?
Hade lagen som spelade mer färgglada eller kontrastrika kläder än vanligt?

Jag vill inte betvivla att du fick bättre bilder än vanligt, bara undra om du är säker på vad det beror på. ;-)

Tyvärr så hade jag av känd anledning inte tillgång av mitt 70/200 så jag körde med 135/2.0 och 85/1.8 under kvällen. Jag kan inte på rak arm säga om jag upplever någon förändring av AF vilken i för sig är redan ok, jag vill känna på mitt 70/200 vilket får bli vid nästa hemmamatch för Ystad IF.

Talade lite med en av bildbyråns fotografer i Hässleholm. De kommer inomkort lämna Canon till Nikons förmån som verkar vara mer på hugget. 13 nya D3X med objektiv som då bl.a innehåller 200-400mm. Bildbyrån har om jag uppfattade det rätt kört med Canon under de sista 15 åren men uppenbart så tar Nikon för stunden marknadsdelar. En anledning för bytet som angavs var att Nikon levererar fler skarpa bilder än vad Canons motsvarande hus mäktar med och med bättre brusegenskaper. Nikon skickar också 3 "gubbar" som kommer hålla i en rejäl kurs/genomgång av deras nya utrustning.

Om jag också uppfattade det rätt så är bildbyrån missnöjd med Canons marknadsföring och då bl.a om vad som komma skall, blir det en ersättare till 1dmkIII inom en snar framtid och i så fall med vilka specifikationer? Inte första gången jag hör dessa tongångar bland yrkesfotografer och är allt lite orosväckande. Jag hoppas att Canon tar varningssignalerna på allvar för helt uppenbart tar Nikon som sagt marknadsdelar och detta ganska rejält.

Men som vanligt så tar dessa 2 giganter marknadsdelar av varandra till och från så jag sitter lugnt och inväntar vad som komma skall från Canon och har idag köpt på mig en kamerautrustning som utan tvekan täcker mina behov.

//Ronney

Var allt annat lika eller var både firmware och objektiv nytt för kvällen?
Var det första gången i den här hallen eller kan du jämföra med tidigare tillfällen på samma plats, med samma bakgrunder m.m.?
Var du mer motiverad att vara nogrann med bilderna den här kvällen?
Hade lagen som spelade mer färgglada eller kontrastrika kläder än vanligt?

Jag vill inte betvivla att du fick bättre bilder än vanligt, bara undra om du är säker på vad det beror på. ;-)

Det var bara Firmwaren som var nytt för kvällen.
Har plåtat många gånger i samma hall me samma bedrövliga belysning osv ..
Med samma inställningar också. Pröva ISO 1600,2000 och 2500. Men på 2500 så blev det för mycket brus. Synd att inte Canon skärper sej och kör om Nikon. Inte kul att bara sitta och vänta på vad som kommer att hända.

Jag ska fota basket i mörk hall i kväll, så jag får väl se själv om det gör någon skillnad... men jag tvivlar faktiskt på att uppdateringen har något med AF att göra, jag kan inte se varför dom inte skulle skriva det i release notes i sådana fall.

Glenn, inte tusan så sitter du direkt i sjön eller? Vad jag förstår av dina inlägg så har du förvisso haft en del strul men de tycks var lösta till något positivt idag.

Och visst så kan gräset verka grönare och saftigare på en annan sida men hur länge? Jag har varit med tillräckligt länge för att inse att än leder den ena sidan för att strax efter förlora denna till motståndaren för att sedan återta den pånytt, en evig kamp till oss konsumenters glädje och nytta.

Och oavsett vilket märke vi använder så är det mycket bra grejor och/utan det är handhavandet av de samma som sätter gränserna i mångt och mycket hur väl vi lyckas i våra strävanden. Jag tror inte att Canon kommer till att nöja sig med att Nikon just nu har medvind utan jobbar nog som tusan för att återta rodret än en gång. Du vet, en sjöman klagar inte på motvind, han lär sig att segla istället (c:

//Ronney

Glenn, inte tusan så sitter du direkt i sjön eller? Vad jag förstår av dina inlägg så har du förvisso haft en del strul men de tycks var lösta till något positivt idag.

Och visst så kan gräset verka grönare och saftigare på en annan sida men hur länge? Jag har varit med tillräckligt länge för att inse att än leder den ena sidan för att strax efter förlora denna till motståndaren för att sedan återta den pånytt, en evig kamp till oss konsumenters glädje och nytta.

Och oavsett vilket märke vi använder så är det mycket bra grejor och/utan det är handhavandet av de samma som sätter gränserna i mångt och mycket hur väl vi lyckas i våra strävanden. Jag tror inte att Canon kommer till att nöja sig med att Nikon just nu har medvind utan jobbar nog som tusan för att återta rodret än en gång. Du vet, en sjöman klagar inte på motvind, han lär sig att segla istället (c:

//Ronney

Tur man inte är en sjöman :)
Och risken att man byter till Nikon den är minimal ..
Jag är nöjd med min utrustning och ser framemot att Canon kommer igen.

Mvh Glenn

Om AF-fixen fungerar har jag inget att klaga på, och om/när Canon kommer med en ny 1D-kamera med ännu bättre höga ISO så blir det en bonus. Spargrisen kommer förstås att skrika högt och förtvivlat i vanlig ordning. :)

EDIT: Fotade för övrigt en basketmatch i går kväll med ny firmware och märkte ingen skillnad vad gäller antal skarpa bilder. Pratade några ord med en fotograf för MittI-tidningarna och såg att han använde en 1D Mark IIn, den förmodligen säkraste kameran vad gäller AF eftersom den var den sista i en färdigutvecklad och intrimmad serie. Å andra sidan föreställer jag mig att han har större problem med brusiga bilder än jag har med Mark III:an, även om det kanske är ett något mindre problem för en svartvit bild i en tidning.

Senast redigerad av en moderator:

Spännande. Jag uppdaterade till den nya firmwaren imorse och ska på fotboll imorn, så det blir kul att se om det blir någon skillnad. Jag har hittills varit hyfsat nöjd med AFn i min kamera men förbättringar är ju aldrig fel.

Dags igen,

Det verkar inte sluta det här med mk3 och focus.

Tyckte att informationen var lite knapp på nätet så jag kollade med RCC. Verkar vara en justering mekaniskt och sen justering i huset av punkterna.
Officiellt så verkar ju inte firmwaren göra nåt åt AF men vad jag förstod så fanns det vissa ändringar iden som kan förbättra. Så det blir att byta.

Mitt hus är justerat och fungerar som jag upplever felfritt, visst har jag bilder ur focus men inte så att det är konsekvent fel som innan den förra vändan. (Se min recencion.)

Känns tråkigt att ev börja om med justeringar hit och dit, men
kan det bli aningen bättre än vad det är nu så gör det ju ingenting. Man har ju investerat i det här huset för att det ska prestera max.

Jag har inte fattat nåt beslut hur jag ska göra ännu.
Väntar med spänning på hur ni kommer att uppleva era hus efter att ni gjort denna service.

mvh Lars

Min kamera åker definitivt in igen i alla fall, det kan inte skada med en kalibrering till och kanske dom kikar på fler punkter än normalt också. Lite surt att vara utan kameran ännu en gång, men det är väl därför man ska ha flera hus. Jag är inte så glad åt att lämna kameran till det kära Postverket heller, dom litar jag inte så värst mycket på. :-/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar