Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
usch vad sånt här är tråkigt och jag lider verkligen med er som har strul o problem

personligen så avbokade jag min beställda mark III eftersom jag vill vara 100, eller i alla fall 99%, säker på att den produkt jag köper fungerar som det är tänkt

det är helt enkelt för mycket pengar för att man sen ska behöva leva med en massa strul
 
Man kan ju dock undra varför ingen som har lämnat in kameran för "submirror"-fixet inte klagat?? Frågan ställdes tidigare..hur upplever ni era 1D mark III nu efter "fixet"??? Vad jag förstått har ingen klagat här på fotosidan så därför utgår jag ifrån att Canon gör ett bra jobb med kameror som lämnats in.
Mvh Thomas
 
Jag lämnade in kameran för knappt två månader sedan och då byttes en "stopper" för 5 kronor. Jag tycker inte det blev märkbart bättre så nu åker den tillbaka igen. Vad jag förstår finns det en större reparation (vet inte hur dom avgör vilken reparation som behövs) där dom byter ut hela spegelpaketet.

Tredje gången gillt heter det ju (har också haft kameran inne för fokuskalibrering) så nu får man väl hoppas att det blir bra då.
 
solvargen skrev:
Man kan ju dock undra varför ingen som har lämnat in kameran för "submirror"-fixet inte klagat?? Frågan ställdes tidigare..hur upplever ni era 1D mark III nu efter "fixet"??? Vad jag förstått har ingen klagat här på fotosidan så därför utgår jag ifrån att Canon gör ett bra jobb med kameror som lämnats in.
Mvh Thomas

Jag har läst (här på fotosidan) om flera som haft problem även efter åtgärd så det är helt klart så att det inte finns någon fix som löser problemet för alla, eller helt och hållet.
 
Jag har varit ganska nöjd med min AF. Jag satt och gick igenom mina bilder igår och insåg att det skiljer sig i kvalité mellan olika bildserier i olika ljusförhållanden. Förhållanden men mycket kontrast är i stort sett 100% av bilderna användbara och på pixelnivå superskarpa i alla ISO lägen. I de fall ljuset varit platt eller dålig kontrast så tycker jag att bilderna är "mjuka" på något sätt och vissa direkt oanvändbara. (efter fix)

Om nu det stämmer som RG skriver att det handlar om en ny firmware så är det bra så man slipper skicka in kameran igen för detta.
 
Fick tillbaka mitt hus hus igår efter spegelfixen.

Jag tog ett par bildserier innan jag lämnade in huset och idag tog jag ett par "efter fixen-serier". Utan tvekan har mitt hus blivit klart mycket säkrare, upplever en betydande skillnad faktiskt. Har fått gjort den lilla fixen, alltså bytt de båda stopperkuddarna.

Tyvärr är inte fotoförhållandena optimala idag (något mörkt=något långa tider=viss rörelseoskärpa) så jag måste göra om det igen. Men jag är optimistisk, det känns bra så här långt. Återkommer när jag testat mer.
/Arne
 
Mitt ska in till Intervision(?) på tisdag så jag hoppas verkligen på underverk, Om inte? Ja då blir det 20D på semestern..

700:- + moms skulle de ha för att justera/kolla Ett objektiv. Hutlöst dyrt.
 
Bussmicke skrev:

700:- + moms skulle de ha för att justera/kolla Ett objektiv. Hutlöst dyrt.

Det var saftigt! Hur gammal är gluggen? Jag har själv två gluggar inne på justering, men åberopade garantin/allmänna reklamationsrätten och enligt mottagningsbekräftelsen jag fick så accepteras det av Canon.
 
Vad var så dyrt med det? Man betalar 700kr för en undersökning hos tandläkaren, för att inte tala om ett besök hos frisören eller oljebyte på bilen.
 
Nytt från Canon

http://www.usa.canon.com/consumer/c...oryid=139&modelid=14999&keycode=2112&id=39707

Kolla in den uppdaterande informationen!

Verkar som Canon tycker att AF är det bästa än någon annan kameramodell, men ändå undersöker om det finns någon substans i vad vissa kunder upplever som problem i vissa situationer.

Jag tror inte så mycket på en "andra fix" i närtid när man läser detta. Kanske någon firmware uppgradering i framtiden.

/Tomas
 
Nu har jag fått tillbaka kameran och det lilla jag hunnit testa den kan jag bara äga en sak, jag är lyrisk...
Givetvis ska jag testa mer.
 
Bussmicke skrev:
Nu har jag fått tillbaka kameran och det lilla jag hunnit testa den kan jag bara äga en sak, jag är lyrisk...
Givetvis ska jag testa mer.
Vet du vad dom gjorde med kameran - bytte dom "stopper" eller hela spegelpaketet?
 
Det glömde jag tyvärr fråga men på pappret står Modifiering av spegelmekanism och justering av fokusering.
 
Du kanske kan se från papperet vad kostnaden för materialet var, i mitt fall 5 kronor vilket betyder att dom bara bytte en liten gummi/plast-plupp.
 
Hej!

Jo, tack bra Roger, tackar som frågar. Jag har min 3:e MKIII en "blue dot" kamera nu efter många och långa resor mellan Örebro och Göteborg för att lämna och hämta kameror och objektiv.

De två första tog de tillbaka efter det att de gett upp med att försöka få ordning på focusen.

Den första genomgick den stora reparationen dvs hela spegelpaketet byttes ut. Men den blev inte bra ändå. Då fick jag en "ny" kamera men med ett serienummer som låg inom de som kunde vara "smittade". Kuddarna byttes ut. Den blev heller inte bra.

Då fick jag en ny från Canons senaste leverans från Japan, tack RCC i Göteborg, som har varit fantastiska när det gäller att ställa upp med lånekamera och inte ge upp innan de löst problemet.

Min "nya" kamera nr 3 har jag inte hunnit att testa fullt ut, men jag tycker så långt jag hunnit att testa den, att den är mycket bättre än de två första. Kameran och mina objektiv är justerade tillsammans efter det att huset fått sig en koll mot referensobjektivet.

Håller tummarna för att allt är ok nu. Skall iväg och fota Tjäder- och Orrspel om några veckor. Då måste allt fungera.

/Royne
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.