Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Provade det lite grann men gillar det inte av två skäl; dels är joysticken lite opålitlig på min kamera, det "tar" inte alltid när jag rör på den, dels har jag Mark II-hus också och det är enklare om kamerorna fungerar så lika som möjligt.
 
Hej Alla!

Är det ingen som ska kommentera nummer 2.

"2. Improves the stability of AF accuracy in AI servo AF when shooting extremely low-contrast subjects continuously."

Det är ju det mest diskuterade problemet någonsin i Canonforum.

Skulle vara kul att veta om det är någon som kan märka skillnad.
 
Det är helt klart högst på att-testa-listan, men praktiska saker som t.ex. att min arbetsgivare vill få lite saker gjorde innan helgen lägger hinder i vägen.
 
digital77 skrev:
Hej Alla!

Är det ingen som ska kommentera nummer 2.

"2. Improves the stability of AF accuracy in AI servo AF when shooting extremely low-contrast subjects continuously."

Det är ju det mest diskuterade problemet någonsin i Canonforum.

Skulle vara kul att veta om det är någon som kan märka skillnad.

Har inte gjort några regelrätta tester, men provade lite här hemma.
Provade att fokusera mot lite olika kontrastsvaga objekt i mörk miljö och den fäste direkt. Spontant känns den betydligt stabilare nu, men det är min högst subjektiva upplevelse. Måste prova mer.
Testade också att fokusera på fasta objekt i såväl mörk som ljus miljö. Tidigare småjobbade då AF hela tiden, nu tar den fokus och är sedan stilla.

Så...det känns bra hittills. (självklart alla prov i AI servo)

/Arne
 
Installerad i båda kamerorna, kommer att testa AF mer ikväll, men C.Fn IV-3 i lägen 4 passar mig utmärkt, då jag retat mig att det är svårt att nå Exponeringskomensationsknappen. Jag kör med min kamera så att jag har iso på bakre hjulet direkt.
 
Jag har testat lite AI-Servo idag

Hej,

Testade den nya firmware:n idag. Dock så var väl det väldigt kontrastrikt, men jag måste ju säga att AI servo fungerar förbluffande bra... Det var bara en handfull som var OOF och det mesta var skit bakom spakarna. Om någon är intresserad så är här ett litet snabbaxplock av bilder. Nästan alla var av denna skärpan och kvalitén.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=203730

Nu är inte fåglar direkt min grej, men bra att testa utrustningen på. Jag testade också att köra "ring of fire" och wow vad jag blev förvånad hur bra det fungerade. Även med stökig bakgrund!! Man fick bara komma ihåg att påbörja Af när fågeln befann sig precis i mitten av sökaren. Nästan alla bilder är tagen med "rof"... Det skall bli roligt att höra hur ni upplever "fixen". Jag var ganska nöjd innan också men tycker (eller vill tycka) att det är bättre än tidigare.. Jag har har en fixad kamera (kuddarna)

/Tomas
 
Trevligt, ska verkligen uppdatera.
Tycker den har haft lite småsvårt att låsa i svagt ljus/dålig kontrast. därempt med alla pnkter i AI Servo har det inte varit problem.
Sen när det varit ljusare ute har det inte varit nå´t problem.
 
Nu har jag uppdaterat min kamera och funktionenatt kunn flytta af-punkterna obehindrat med funktionsknappen är ju helt super. dessutom samma kontroll som förut med att ett tryck i mitten så återgår den till mittpunkten. Af kan jag tyvärr inte uttala mig om ännu, men har inte lidit några större kval innan så det kan bli svårt för mig att uttala mig om.
 
paul innergård skrev:
Nu har jag uppdaterat min kamera och funktionenatt kunn flytta af-punkterna obehindrat med funktionsknappen är ju helt super. dessutom samma kontroll som förut med att ett tryck i mitten så återgår den till mittpunkten. Af kan jag tyvärr inte uttala mig om ännu, men har inte lidit några större kval innan så det kan bli svårt för mig att uttala mig om.

Jag håller med. Jag förstår inte varför Canon inte fick med denna funktion tidigare. Fungerar kanon. Nu kommer jag köra med alla AF punkterna valbara!

/Tomas
 
Nu kommer jag med det dystra beskedet....


One-Shot är fortfarande mycket bättre en AI-servo i mörker :(
 
SM0SBI skrev:
Nu kommer jag med det dystra beskedet....


One-Shot är fortfarande mycket bättre en AI-servo i mörker :(
Finns det någon kamera som inte fungerar på det viset. Om kameran hela tiden behöver flytta af och motivet är mörkt o kontrastfattigt så blir det naturligtvis svårare. men du kanske testat med ai servo på ett stilla motiv och att den fortfarande focuserar långsammare.
 
Självklart gäller detta det vi har pratat om förut, den låser mycket lätt på ett stilla objekt i svagt ljus med One-shot medans den i AI-servo inte hittar någon fokus alls.
 
Hmmm, så olika det kan vara.

Jag körde precis den testen med mitt 300/4 monterat. Den hittar direkt och slutar sedan jobba som den gjorde tidigare.
Ska testa mer i kväll.
/Arne
 
Arne S skrev:
Hmmm, så olika det kan vara.

Jag körde precis den testen med mitt 300/4 monterat. Den hittar direkt och slutar sedan jobba som den gjorde tidigare.
Ska testa mer i kväll.
/Arne
Testade 2 kameror men med 2.8 gluggar, 70-200/2.8 och 300/2.8
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.