Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
solvargen skrev:
Som jag alltid sagt/säger....STATIV!! Prova monopod först om du inte vill bära för mycket...själv använder jag alltid stativ..ja, även till 300:an 4,0.
Min M 3:a kommer lämnas in 3:e Mars. Frågade om den nya uppdateringen/fixen och fick som svar att det beror på kameran???..ja,ja har inget mer tillägga...jo, saknar 400:an.
Mvh Thomas

beror på kameran? finns det en lista till med serienr för den beryktade nya fixen som ev inte existerar.
/Rogge
 
Ledsen "Rogge"
Varken kan eller vågar spekulera i Canons svar till vad en del kallar mod-2 men till mig sa de att det beror på kameran. Kanske har det inte med att göra med vilket S/N kameran har!!
Jag frågade specifikt om jag skulle vänta till mod-2 uppdateringen/fixet var löst men fick då som svar att lämna in kameran nu så skulle lösa mina problem
Hur som helst "folks"..då jag haft oturen att exponera mellan 3-4000 bilder på enbart fjärilar utan riktig AF på dessa lär jag vara "djävulskt kritiskt" när jag får tillbaks kameran.

MVH Thomas
 
Tänkte bara införa att en av mina MKIII:eek:r har sent serienummer på 55XXXX och denna är inköpt i slutet av Januari 08. Denna kamera skall inte beröras av AF-Problemet enligt Canon...



//D
 
Tycker du att den fungerar tillfredställande? Har du provat AF-servo läget och skjutit iväg 15-20exponeringar på ett motiv som rör sig snabbt? Hur ter sig bilderna? Är de till 75-80% korrekt fokuserade? Om ja, då tror jag att du är en mycket nöjd ägare.
Mvh Thomas
 
Jo jag tycker faktiskt att den är okej. Man blir väl lite nojjig eftersom det finns ett problem på deras MKIII:eek:r.

Men jag har märkt en annan sak med denna kameran om man kör AF-servo och kör iväg en 10-15 bilder i serie. Det är att den klarar inte alltid av att hålla vitbalansen. Jag kanske är nojjig, men jag skall låta canon här i Göteborg kolla på den i alla fall.

Är det någon anna som märkt att vitbalansen inte är samma på alla bilder som är tagna i serie. Detta händer även när själva objektet står still på samma plats och jag skjuter i väg en serie bilder.

Konstigt...

Tog några ord med Nils på Bildbyrån sist när jag var nere i Scandinavium. Han hade 2st MKIII:eek:r där båda var dåliga på AF. Men den ena var värre än den andra. Så det verkar vara lite olika påverkan från kamera till kamera när det gäller fokusproblemen.
 
Senast ändrad:
Japp, kan bara hålla med. En serietagning med flera bilder kan vitbalansen variera. Kan vara störande ibland tycker jag...

Är det något man får räkna med eller vad eror det på?
 
Det kan t.ex. bero på belysningen, vissa typer av lampor/lysrör pulserar och färgen förändras hela tiden. Inget som ögat hinner se men kameran ser färgskiftningarna.
 
Jag har problem med min Mark III och Sigma 120-300 f2.8

När Sigmagluggen sitter på mitt 40D-hus är det klockrena bilder inga som helst problem. Mycket skarpt objektiv.

När jag sätter Sigmat på Mark III blir i stort sett alla bilder suddiga. Går jag in och microjusterar objektivet till +20 blir det något bättre men fortfarande bilder som inte går att använda.

Jag har också ett 70-200 2.8 IS som fungerar klockrent (microjustering -1) på BÅDA husen, alltså på både 40D och Mark III

Någon som kan förklara varför Mark III verkar allergisk mot mitt Sigma?
 
Anders Östberg skrev:
Det kan t.ex. bero på belysningen, vissa typer av lampor/lysrör pulserar och färgen förändras hela tiden. Inget som ögat hinner se men kameran ser färgskiftningarna.
Om nu kameran ser dessa färgskiftningar borde den ju om man kör auto WB ändra vitbalansen till vad den ser korrekt...eller missuppfattar jag dig?
Mvh Thomas
 
Teoretiskt, ja, men AWB funkar ju bara så där, speciellt inomhus och i sämre ljus.
 
Anders Östberg skrev:
Teoretiskt, ja, men AWB funkar ju bara så där, speciellt inomhus och i sämre ljus.
Har inte fotograferat inomhus överhuvudtaget därav min fråga. Bra att veta detta då jag ev. skall "plåta" en hockeymatch under veckan. Kör du med manuell AWB när du fotar sport i hallar/stadion.
Mvh Thomas
 
Jag kör med manuell exponering och vitbalans (ställd mot isen), och AI Servo fokus.
 
Efter fixen

Nu har jag haft min kamera inlämnad för uppdatering. Hade den på Intervision i Stockholm. När jag fick tillbaka den efter första vändan upplevde jag den som mer inkonsikvent än innan. Men efter samtal med både Canon och En helt fantastisk tekniker på Intervision så lämnade jag in den en andra gång där de bytte hela spegelpaketet.

Från att ha tappat var 4e bild i serietagningar med 10-20 bilder på rörligt motiv tappar den nu var 10e bild på full bländare med mitt 70-200 2,8 IS. En helt fantastisk kamera. Jag är mycket nöjd med Intervision i Stockholm.
 
solvargen skrev:
Tycker du att den fungerar tillfredställande? Har du provat AF-servo läget och skjutit iväg 15-20exponeringar på ett motiv som rör sig snabbt? Hur ter sig bilderna? Är de till 75-80% korrekt fokuserade? Om ja, då tror jag att du är en mycket nöjd ägare.
Mvh Thomas

Det är knappast mina...
 
Efter att ha läst vad som skrivits i några artiklar drar jag slutsatsen att Canon inte har riktigt koll på vad som är det verkliga felet med AF-problemen. Baserat på att hårvarubytet samt uppdateringen med firmware 1.1.3 inte gav de resultat som Canon trodde...och hade hoppats på.

Dem gissar och försöker samtidigt lugna användarna att det snart kommer en uppdatering. Dem har inte läget under kontroll tyvärr.

Det här är inte bra för Canon när det gäller deras flaggskeppskamera.
 
He he, jag ringde Intervision alldeles nyss och dom om min förvåning, jag fanns inte med på nätet listan trots att jag jag ringde Canon för en månad sen..
Är det inte konstigt?
Håll tummarna, på tisdag morgon skall den in.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.