Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Royne skrev:


Håller tummarna för att allt är ok nu. Skall iväg och fota Tjäder- och Orrspel om några veckor. Då måste allt fungera.

/Royne


Ok! va bra! Hoppas nu det funkar.
min har legat i väskan mest men det jag testat verkar bra.
väntar på fåglarna.
/Rogge
 
:) lite tröst efter allt skäll.

Min kom just tillbaka från justering, vilken skillnad! Nu känns allt bra igen.
 
Lämnade in min för modd igår. Förstod av teknikerns resonemang att det finns 3 steg av modifiering. Jag hade hört talas om kuddar och byte av spegelhus. Någon som vet vad den 3:e varianten är? Mjukvaran har jag utgått från inte räknas som en modifiering av spegeln.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Lämnade in min för modd igår. Förstod av teknikerns resonemang att det finns 3 steg av modifiering. Jag hade hört talas om kuddar och byte av spegelhus. Någon som vet vad den 3:e varianten är? Mjukvaran har jag utgått från inte räknas som en modifiering av spegeln.

Nej, mjukvaran är ju inte en modifiering av spegeln men väl en modifiering/åtgärd för att rätta till fokuseringen. Kan det vara så de resonerar? Vet inte, bara en tanke.
När mitt hus var inne så stod det att de utfört två åtgärder: Byte av dämpkuddarna och ominstallation av mjukvaran. Det sistnämnda var en nog säkerhetsåtgärd, för det hade jag redan gjort...

Hoppas du också blir nöjd, min funkar kanonbra nu. Har tyvärr inte haft tid för några speciella tester men har kört en del i verkliga situationer. Och det funkar bra, t.ex. på flygande fågel m.m.

/Arne
 
Hej,
Dom börjar med att bara justera under-spegeln och uppdatera mjukvaran. Nästa steg är att dom byter kuddarna justerar igen. Sista steget är utbyte av hela spegelpaketet. Om det inte blir bra då så får man ett helt nytt hus.
Mitt hus var in för justering i torsdags och vart klart mycket bättre med kortare brännvidder, men fortfarande så missar den för mycket 400-800mm. Så det blir väl en resa till det....
 
OK, tänkte mest om det var så att de kommit fram med någon mer mod än kuddar och hus. Låter som de har justering och mjukvara som steg-1.

Tror jag kommer att bli nöjd iaf. Trots att det är ett mycket tidigt hus så har jag inte haft några problem som jag upplevt det med AF tracking eller så. Har fotat rätt mycket motorsport och det har inte vart några problem att få den att följa bilar i över 200km/h med tracking och 10bps. Jag lämnade den mest för att få förlängd garanti.

Enda som oroar mig lite är att den skall bli sämre eller de ställer någon spegel fel så den får back/front fokus.
 
Hej på er !

Jag har haft min mk3 inne för service tillsammans med ett 17-40 och 70-200, efter samråd med rcc i göteborg vart mina andra gluggar hemma (bla 300 2.8 och 100 2.8) då de låg perfekt. Hade då problem med de som åkte med. Båda dessa är nu bra.
Efter servicen upplever jag kameran bättre i aiservo läget. Klockren med 70-200 i det närmaste 100% träffar.

Vad jag efter en par repor ute på fältet började misstänka var att 300:an inte låg rätt då jag inte fick den där riktigt häftiga skärpan. Kollade och mycket riktigt så fokuserade den en bit framför. Kollade även 100:an och det är lika med den.

Pratade med rcc och de vill ha in kameran med de felfokuserande gluggarna. De sa att de kunde låta bli kameran och fixa till det i optiken.

Vad jag vill ha era åsikter om är om det räcker att göra så eller om jag ska ta in allt, samt även om jag ska ta med konvertern.

MVH Lars
 
Har haft inne mitt hus nu för mod och igen för justering. Den blev helt instabil på AF efter modden så de fick göra om alla justeringar. Tyvärr så blev det inte helt bra nu heller, Servo focusen hänger inte alls med... :(

Får se vad de hittar på denna gång, hittils har det räckt med nya kuddar och justering. Det som känns surast är att den funkade bra innan de började modda.
 
I vanliga fall tycker jag rykten och spekulationer på Internet är mest irriterande, men det här ryktet skulle jag väldigt gärna vilja tro på och hoppas att det är sant ...

Slipper jag skicka in kameran en gång till så blir jag glad.
 
Låter ju super. Jag upplever inga större problem men utsätter heller inte min för några direkta prövningar. Det vore dock bar om man en gång för alla kunde döda inställningen att Mark III har taskig af. Skulle öka andrahandvärdet ordentligt den dag man vill uppgradera.
 
Underbart va min AF funkar bra!

Va på Anderstorp å fota roadracing idag, hojjar som körde mot mig i 200km/h, fokus satt på 99% av alla bilder! (ef 300/2,8)

Ville bara skriva av mig lite så inte alla tror att alla har af-problem!
 
Jag har oxå tittat igenom mina 4700 bilder från SM-finalerna i Innebandy. De bilder som är ur fokus på spelarna är i fokus på publiken i Globen;) Så det är mig det är fel på, taskigt sikte! Inget jag kan klandra mina MK3or för.....
 
Fick chansen att testa AF på min 1dmk3 "på riktigt" för första gången efter service under Back-SM på Snöskoter för några veckor sedan och blev väldigt glad över att se resultatet. Mycket få bilder ur fokus och dom som fanns berodde i stort sett inte på kameran utan personen bakom. :eek:)

/Micke
 
Laesk skrev:
Underbart va min AF funkar bra!

Va på Anderstorp å fota roadracing idag, hojjar som körde mot mig i 200km/h, fokus satt på 99% av alla bilder! (ef 300/2,8)

Ville bara skriva av mig lite så inte alla tror att alla har af-problem!

Vilken bländare körde du med ?
Förmodar att du kört aiservo.

Ska iväg och fotografera lite bilar på bana senare i veckan, ska bli skoj och se hur min kamera presterar har haft den inne för fix, men inte haft en riktigt möjlighet att testa efter det.
 
Laesk skrev:
Underbart va min AF funkar bra!

Va på Anderstorp å fota roadracing idag, hojjar som körde mot mig i 200km/h, fokus satt på 99% av alla bilder! (ef 300/2,8)

Ville bara skriva av mig lite så inte alla tror att alla har af-problem!

Körde du med enbart mittpunkten eller alla fokuspunkter?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.