Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska skicka in min mark en andra gång, nu i veckan , jag är inte nöjd med fixen, inte för jag tror att den blir bättre den här gången, men då kan jag ialla fall reklamera den o få den utbytt ( om fokusproblemet kvarstår)
submirror fixen vad det bara för att lugna mark 3 ägarna o få lite tid ??
är det någon som märkt någon förbättring med fixen ??
 
Jag testade min idag på handbollsmatch, tog bildserier på 20-25 bilder på springandes tjejer i damlaget, både från och mot mig. Med 300/2,8 på
1/500sek

99% av alla bilderna var skarpa! I lööööv mark III!
 
Jag har en "blue dot". Den är väl varken bättre eller sämre än min Nikon D200. Lika många eller lika få ur fokus. Det jag kan tycka är att fokusprioriteringen/matning inte är så hård som på min Nikon. Så jag upplever att jag får vara lite noggranare och följa motivet en lite stund innan jag trycker av. Svårare att bara kasta upp kameran och trycka av på en ögonblicksbild. Det kan även vara så att jag behöver lite tid att komma in i canons tänk eftersom jag tidigare haft Nikon. Summan av detta är att jag är nöjd.

Mvh Johan
 
Jag har en tidig Mark III (fick den i Maj) som vart inne på fix och jag tycker den blev betydligt bättre efter det. Fotar en hel del Superliga Innebandy och där går det undan, Mark III:an har inga problem att hänga med, den levererar utan problem. Jag använder alltid manuellt vald focus pkt. och har skippat hjälp punkterna samt har följt Robs/Canonteknikernas råd om att skruva in -1 på microadjustment.

Jag är helnöjd med den efter fixen men upplevde inte att det var något större problem före.
Kan nämna att en annan Superliga fotograf som kör Nikon och har en D3:a testade min Mark III och rent spontant kommenterade hastigheten på AF, han tyckte den kändes klart snabbar än D3:an.
 
MattLu skrev:
Jag har en tidig Mark III (fick den i Maj) som vart inne på fix och jag tycker den blev betydligt bättre efter det. Fotar en hel del Superliga Innebandy och där går det undan, Mark III:an har inga problem att hänga med, den levererar utan problem. Jag använder alltid manuellt vald focus pkt. och har skippat hjälp punkterna samt har följt Robs/Canonteknikernas råd om att skruva in -1 på microadjustment.

Jag är helnöjd med den efter fixen men upplevde inte att det var något större problem före.
Kan nämna att en annan Superliga fotograf som kör Nikon och har en D3:a testade min Mark III och rent spontant kommenterade hastigheten på AF, han tyckte den kändes klart snabbar än D3:an.

heJ!
vad använder ni för bildläge?
neutral , standard osv.

/Rogge
 
Jag har lämnat in min kamera för autofokus-åtgärden och samtidigt bad jag att få kalibrerat några objektiv mot kameran. Enligt tjejen som tog emot prylarna så kalibreras objektiven mot en referenskamera och kameran mot ett referensobjektiv (med toleranser såklart).

Jag har aldrig lämnat in för kalibrering innan men jag trodde såklart att man betalade för att kameran och objektiv skulle kalibreras tillsammans så det blir 100% eller iaf 99% korrekt.

Sålänge det kalibreras mot referens exemplar med toleranser på (jag gissar) nån millimeter så tjänar det ju inget till sålänge objektivet inte är direkt felkalibrerat.?!

/Karl
 
Det här måste väl vara det som var uppe i den här tråden redan den 3/2, eller är det ytterligare något nytt?
 
Det enda jag läst om fixen är det som Rob Galbraith skivit på sin sida, annars bara en massa spekulationer utgående från det.
 
Åååååååma vad tråkigt när här inte kommer nåt nytt!
Hur går det för er så här efter fixen.
Royne!

jag är nog nöjd i alla fall, återstår nog att bli bättre på att handhålla 400:at, minsann inte lätt ändå, eller så är det kamerans fel :)
/Rogge
 
rogge skrev:
Åååååååma vad tråkigt när här inte kommer nåt nytt!
Hur går det för er så här efter fixen.
Royne!

jag är nog nöjd i alla fall, återstår nog att bli bättre på att handhålla 400:at, minsann inte lätt ändå, eller så är det kamerans fel :)
/Rogge

det är alltid kamerans fel när bilden blir dålig, ganska skönt att ha en 1d3m så man har något skylla på :)
 
Som jag alltid sagt/säger....STATIV!! Prova monopod först om du inte vill bära för mycket...själv använder jag alltid stativ..ja, även till 300:an 4,0.
Min M 3:a kommer lämnas in 3:e Mars. Frågade om den nya uppdateringen/fixen och fick som svar att det beror på kameran???..ja,ja har inget mer tillägga...jo, saknar 400:an.
Mvh Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.