Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju som sagt både bra och dåligt, surt att bli av med kameran för en service till. Å andra sidan har jag tänkt behålla den ett bra tag så kan dom få kameran att fungera bra så är det ändå goda nyheter. Men visst tär det en aning på tålamodet detta, milt uttryckt. :)
 
Aha, det kan ju förklara varför man inte hört något. (jag väntar också på att man ska återkomma med tid).
Då kan jag ta det lugnt ett tag och hoppas på att informationen om en slutgiltig fix stämmer.
 
Jag ligger oxå lågt och väntar på vad som händer. Tills dess använder jag mina kameror och är nöjd med bilderna. Det blev bara 7000 exponeringar i helgen. Så några blev skarpa ;)
 
Jag var ute idag o testade en nedgraderad Mark 3
använde mig av Fw 1.1.0 och jag tycker den fungerade bättre , det var fler bilder som blev skarpa
och inte en enda gång blev det totalt ofokuserade fåglar. objektivet var 400/5,6 , det kanske spelar roll
det är inte säkert att det blir bättre om man använder 2,8 - 4,0 , men det går att testa
Det var en glädjande nyhet att det blir en fix till , man kan undra vad skall bytas ut den här gången, är det autofokusmodulen som åker ut eller ???
Lennart
 
Det skulle inte göra mig något om dom tog det rationella greppet att helt enkelt byta ut hela kameran. :)
 
spännande!

jag har inte fått några skarpa alls på rörliga objekt ännu vilket känns skit.
får väl försöka få till det på oneshot resten av den lilla säsong som kvarstår på örnarna.

Skall dock säga att de fåglar jag testat på varit på lite längre avstånd.
måste nog låna en annan kamera för att få tillbaka tron på linserna igen.

:(

/Rogge
 
Anders Östberg skrev:
Det skulle inte göra mig något om dom tog det rationella greppet att helt enkelt byta ut hela kameran. :)

nej det hade varit helt kadyll!! oh vad skönt det skulle kännas, dessa problem gnager i huvet och sänker både självförtroende och förtroende på grejorna.

/Rogge


Hur har det gått för royne förresten?
 
Jag testade min idag på handbollsmatch med 300/2,8.. ai-servo 1/800 F2,8 ISO3200

Fokusen följde riktigt bra på springande 15åriga blivande handbollsproffs! Iofs upplevde jag aldrig något fokusfel innan fixen gjordes heller..
 
Anders Östberg skrev:
Det skulle inte göra mig något om dom tog det rationella greppet att helt enkelt byta ut hela kameran. :)

Det skriver jag gärna under på..
Maken till puckoservo får man leta efter, inga knivskarpa bilder med AI Servo.
 
Senast ändrad:
Roynes MKIII resa

Hej!

Lite uppdatering ang min MKIII resa. Som ni vet sedan tidigare så fick jag en "ny" kamera dock låg den innom samma serienummer intervall som de som kunde vara påverkade men var fixad dvs "auto focus issue fix" nr 1, får vi väl kanske kalla den nu. Den "nya" fungerade inte heller helt tillfredställande, tyvärr.

Jag fick efter överläggande med service chefen på RCC löfte om ytterligare en ny kamera. Denna gång en "blue dott" kamera. Var nere och hämtade den i fredags 1/2, samtidigt som de gjorde en ny kontroll/justering med mina linser, igen!!!!.

Tredje gången gillt kanske. Har ännu inte hunnit att testa den fullt ut. Åker till USA på onsdag så jag får hoppas verkligen att den fungerar bättre än de tidigare exemplaren (tur det är digitalt, hade blivit dyrt med film annars ;)).

Men så fick jag syn på RG senaste inlägg. Om det vill sig riktigt illa så kanske det blir en ny vända till RCC, igen!!!!.

Nu är det kanske dax att Canon släpper en MKIII N och låter alla ägare av en "gammal" MKIII byta upp sig kostnadsfritt.

Det jag undrar över är om även 1 Ds MKIII har samma problem. RG testade ju sk "blue dott" kameror efter det att de installerat fixen dvs inget reparerat exemplar, vad jag förstår så har "blue dott" MKIII och DS MKIII samma komponenter i sig som påverkar autofocusen, eller????.

Det verkar vara never ending story detta. När jag var nere i Gbg i fredags och väntade på att de skulle justera kameran med linserna var jag inne på Scandinavian foto och testade Nikon D3 och jämförde med 1 Ds MKIII. Försökte att fokusera mot lågkontrast objekt i svagt ljus. Nikon klarade de flesta testerna inne i affären något bättre än 1 Ds:en. Ingen vetenskaplig test precis. Men jag tyckte att Nikonen kändes lite säkrare på autofokusen. Är väldigt subjektivt och kan vara påverkat av allt man fått gå igenom med sin egen kamera.

Men det är väl bara att bryta ihop och komma igen. Vi får inte ge upp, eller hur????

Jag kämpar i alla fall vidare och hoppas att det skall bli ett lyckligt slut.

Återkommer när jag kommit hen från USA.

/Royne
 
Senast ändrad:
Royne,

Din resa verkar ha varit sanslös och jag hoppas verkligen att du blr nöjd denna gång.

Jag skulle tro att det är väldigt osannolikt att Canon släpper en "N" version av mark 3:an nu. Inte om man har hittat en fix som verkligen fungerar denna gång. Även om jag skulle hoppas på det.

Roger, jag håller med dig om förtroende och självförtroende. Min mk3 var den första satsningen på 1D serien och jag var otroligt förväntansfull, men sedan denna cirkus satte igång så har det varit rejält med smolk i bägaren.

Det klart att den är mycket bättre i alla avseenden än min 30D:a men jag vill ändå ha en kamera som lever upp till dom pengar man lagt ut. I stort sett är jag ändå nöjd och jag hoppas verkligen att vi kan snart lägga detta till handlingarna!
 
helto skrev:

Jag skulle tro att det är väldigt osannolikt att Canon släpper en "N" version av mark 3:an nu. Inte om man har hittat en fix som verkligen fungerar denna gång. Även om jag skulle hoppas på det.

Ryktet säger (hur sant det är har jag ingen aning om) att Canon jobbar på en N modell som ska komma under nästa år,samma rykte säger också att Canon INTE kommer att byta ut våra III till IIIn. Läste detta på ett amerikansk forum, någon som pratat med någon på PMA så inget officiellt...

Hoppas verkligen att vi slipper skicka in kameran igen...
 
Jonsjoberg skrev:
Ryktet säger (hur sant det är har jag ingen aning om) att Canon jobbar på en N modell som ska komma under nästa år,samma rykte säger också att Canon INTE kommer att byta ut våra III till IIIn. Läste detta på ett amerikansk forum, någon som pratat med någon på PMA så inget officiellt...

Hoppas verkligen att vi slipper skicka in kameran igen...

Det låter mer sannolikt att den kommer först nästa år... Säkert tidigare är planerat för att mota D3:an.
 
Eloge till Canon

Visst, visst är det jobbigt att behöva kanske lämna in kameran en gång till. Men det är dyra grejer vi pratar om, jag lämnar därför mer än gärna in den en gång till (den ska rulla i många år för min del).

Det har faktiskt varit ganska tyst på diskussionsforumen den senaste tiden, min slutsats var att problemet var löst (jag vet dock om att några av er fortfarande upplever problem).

Men sammantaget tycker jag Canon ska ha en stor eloge som fortsatt sitt arbete med att hitta grundorsaken till felet, och om de nu går ut med information på bred front har de i mina ögon återupprättat anseendet fullt ut.

Låt oss hoppas att det blir så.

Mvh Mikael
 
Re: Eloge till Canon

mrelbe skrev:
Visst, visst är det jobbigt att behöva kanske lämna in kameran en gång till. Men det är dyra grejer vi pratar om, jag lämnar därför mer än gärna in den en gång till (den ska rulla i många år för min del).

Det har faktiskt varit ganska tyst på diskussionsforumen den senaste tiden, min slutsats var att problemet var löst (jag vet dock om att några av er fortfarande upplever problem).

Men sammantaget tycker jag Canon ska ha en stor eloge som fortsatt sitt arbete med att hitta grundorsaken till felet, och om de nu går ut med information på bred front har de i mina ögon återupprättat anseendet fullt ut.

Låt oss hoppas att det blir så.

Mvh Mikael

Visst i dagsläget så är det bra av dem att de försöker fixa kamerorna. MEN jag tycker att det är skitdåligt att överhuvudtaget släppa en kamera, t.om. en proffskamera, utan att rätta till de fel som rapporterats av beta-testarna...

Som sagt det är dyra grejjor, så jag tycker att vi ska kunna förvänta oss att de funkar direkt och inte 6 månader till 1 år efter inköps datum...

Näe nu ska jag se Patriots skriva historia..
 
VARFÖR anlitar Canon UPS för att sända tillbaka min kamera till mig? Trodde den skulle komma med posten eftersom jag skickade in den via posten. UPS har de inte sagt ett knyst om...

Fick idag en lapp i brevlådan att de har försökt leverera paketet tre gånger. De har inte lämnat någon lapp de två första gångerna. Har inte möjlighet att vara hemma en hel dag som krävs, ej heller ta emot det på jobbet. Har inte någon bekant som kan vara hemma en hel dag. Självklart kan de ju inte heller säga en exakt tid som de kommer, ej heller kan de ringa när de är på väg. Så, HUR ska jag kunna ta emot paketet?

Nu måste jag alltså hämta paketet på Sturups flygplats som ligger 10 mil från mitt hem. Alternativet är att UPS skickar tillbaka paketet till Canon som får skicka den med posten i stället.

Tycker att Canon har skött hela den här Mark3-historian snyggt. De har varit väldigt trevliga och tillmötesgående när man har pratat med dem. Synd att de ska förstöra det intrycket med att anlita privatpersonsfientliga UPS. De kunde ju bara frågat hur jag ville få den skickad...
 
Upptäckte nu ikväll att Sc. Photo höjt priset på MarkIII:an från 36 500 kr till 38 395 kr inkl. moms. Har min garantireparerade III:a (kuddbyte i Göteborg) till salu för 31 000 kr. Börjar verkar billigt nu!?
 
Vad jag menar med mitt förra inlägg är att jag tror att andrahandsvärdet kommer att bli väsentligt sämre på kameror inom nummerserien med drabbade kameror. "Blue dot" kameror kommer att föredras på beg. marknaden och betinga ett högre pris. Ingen hör av sig på min annons.
 
leifb skrev:
Vad jag menar med mitt förra inlägg är att jag tror att andrahandsvärdet kommer att bli väsentligt sämre på kameror inom nummerserien med drabbade kameror. "Blue dot" kameror kommer att föredras på beg. marknaden och betinga ett högre pris. Ingen hör av sig på min annons.


Det ligger nåt i det.
Men de kanske tvekar nu innan allt e fixat iom att de hittat ett fel till.
/Rogge
 
Tror nog folk tvekar lite i.o.m. en ytterligare "fix" men i det hela taget skulle jag vara lugn om jag var dig Leif.
Det är ju dock 7000:- billigare någon kan köpa din kamera för. Kanske är den importerad men det skall inte ha en avgörande betydelse tycker jag då Canon har en "goodwill" att även åtgärda eventuella fel på utlandsköpta kameror.
Om jag inte hade haft en 1D Mark III själv hade jag absolut "slagit" till men det kanske beror på att jag vet vad kameran går för.
Har haft 5D och nu även en 40D och det är en markant skillnad i handhavande och extra funktioner jämfört med dessa. Men det vet nog de flesta redan.
Mvh Thomas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.