ANNONS
Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
leifb skrev:
Vad jag menar med mitt förra inlägg är att jag tror att andrahandsvärdet kommer att bli väsentligt sämre på kameror inom nummerserien med drabbade kameror. "Blue dot" kameror kommer att föredras på beg. marknaden och betinga ett högre pris. Ingen hör av sig på min annons.

Jag tror mer att de som är intresserade av en 1Dmk3 vill kunna ta den på företaget och då dra momsen på den. Beg för 31 utan moms, då kan man lika gärna köpa en ny för 38 och dra momsen.

Den är köpt på Sc. Photo, momskvitto kan lämnas.
Jag tror alla fall att det kommer att bli en dubbel marknad. Blue dot kontra reparerade kameror.

Första fixen innebar en väntan på 3 månader, om det tar 3 månader till med nästa fix blir det 6 månader innan jag vet om allt kommer att vara OK. I och för sig lugnt, använder kameran dagligen dock oftast i One shot läget. Kameran är en fantastisk kamera men jag tycker det här strulet och ovissheten är enorm. Tycker egentligen att Canon borde återkalla alla drabbade kameror och ersätta dem med nya. Har haft Canon ända sedan F1 tiden.

Jag tror inte det kommer att bli dubbla marknader på mk3. Däremot tror jag att ev beg köpare kommer att vara mycket kräsnare på att få testa innan de köper. Det finns trots allt kameror i det serieomfång som skall in för service som funkar UA.

(Vad gäller din annons så tror jag det skulle underlätta om du skriver att det är inkl moms, eller 24800kr +moms. Många tror att det är grå-import om inget annat anges då det inte är så många som redan byter ut mk3or annars.)

Jag tror inte att Blue Dot kommer att bli mer värda om man nu hittat ett annat problem som skall fixas. Då har ju även BD-husen detta fel.
Fixar bara Canon problemen så kommer dessa hus att hålla ett bra andrahandsvärde oavsett serienummer.
/Arne

Arne S skrev:
Jag tror inte att Blue Dot kommer att bli mer värda om man nu hittat ett annat problem som skall fixas. Då har ju även BD-husen detta fel.
Fixar bara Canon problemen så kommer dessa hus att hålla ett bra andrahandsvärde oavsett serienummer.
/Arne
Hoppas att du har rätt!!!! Jag har däremot inte fattat att det är ett nytt problem som gäller alla MIII:eek:r, trodde det gällde våra inom den drabbade nummerserien.

Nej, egentligen känns det väl mer som ett rykte än som fakta ännu så länge. Så det är ren spekulation från min sida.

Min tanke var, om ryktet stämmer, att då har de ju hittat felet efter att ett antal BD-kameror lämnat fabriken. Logiskt sett borde ju felet finnas i dem också. Men...det är ren spekulation.

Bara att vänta på fakta egentligen. Fram till dess är det bara att plåta på... :)

/Arne

Hej, jag kontrollerade att den markIII jag köpte var en som inte ingick i de serienummer som Canon listade som potentiella spegelfel.

Nu har mitt serienummer dykt upp på den svenska sidan som en potentiell kamera med felet.

Alltså verkar det som om serienummer listan har utökats. Min kamera inköptes i jan 08.

Jag har inget att jämföra med men jag kan inte påstå att AI servon gör mig lycklig bildmässigt.

Dystert. Förhoppningrna ligger i att jag ska till Göteborg nästa vecka. RCC lovade fixa den.

Bara att vänta på fakta egentligen. Fram till dess är det bara att plåta på... :)

/Arne [/B][/QUOTE]
Jag tror jag tar och lyssnar på ditt råd, plåtar på som du säger. Gillar däremot inte nästa inlägg som säger att nummerserien utökats.

Jag har inget större problem med att köra Servo, inte ens en DTM bil i full fart var något problem och lika så en brandbil i full fart genom NY missade den. Har du haft in den på service för detta eller jämfört mot annat ex?

Fick du lika knivskarpa bilder från AI Servo som från One shot?

Lyckos dig iså fall.

Har anmält kameran för service till Canon , uppgett cps-nummer för några veckor sedan men ingen har behagat hör av sig...

Min var inte i närheten, One-Shot var mycket skarpare, och det är inte helt OK efter servicen heller. Jag får väl hoppas på den nya fix det ryktas om.

Bussmicke skrev:
Fick du lika knivskarpa bilder från AI Servo som från One shot?

Lyckos dig iså fall.

Har anmält kameran för service till Canon , uppgett cps-nummer för några veckor sedan men ingen har behagat hör av sig...

Det är inget skillnad. (bara jag lyckas sätta focus på rätt ställe och hålla kameran still ;))

Dock så tycker jag att autovalet av focuspunkt är lite skakigt, har konstaterat att jag mest kör med manuellt val (igen).

Robert_Vallentuna skrev:
Det är inget skillnad. (bara jag lyckas sätta focus på rätt ställe och hålla kameran still ;))

Dock så tycker jag att autovalet av focuspunkt är lite skakigt, har konstaterat att jag mest kör med manuellt val (igen).

Robert,

Kan bara hålla med dig.. Ingen skillnad i one shot vs AI Servo. Dock blir jag inte riktigt klok på "Autovalet". Kanske för riktigt rena bakgrunder funkar det bra.

Kör du med "Utökad" fokuspunkt?

helto skrev:
Robert,

Kan bara hålla med dig.. Ingen skillnad i one shot vs AI Servo. Dock blir jag inte riktigt klok på "Autovalet". Kanske för riktigt rena bakgrunder funkar det bra.

Kör du med "Utökad" fokuspunkt?

Kör med utökad och när den har svårt att hitta focus så brukar den tända upp en eller två rutor extra.

Trodde det räckte med att anmäla så skulle man bli uppringd..

Ska jag ringa Canon igen eller verkstaden här i Stockholm?

//MN (CPS-medlem)

Bussmicke skrev:
Trodde det räckte med att anmäla så skulle man bli uppringd..

Ska jag ringa Canon igen eller verkstaden här i Stockholm?

//MN (CPS-medlem)

Ring direkt till verkstan och boka tid, det gjorde jag och det var helt ok. (efter att ha pratat med Canon)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar