Roynes MKIII resa
Hej!
Lite uppdatering ang min MKIII resa. Som ni vet sedan tidigare så fick jag en "ny" kamera dock låg den innom samma serienummer intervall som de som kunde vara påverkade men var fixad dvs "auto focus issue fix" nr 1, får vi väl kanske kalla den nu. Den "nya" fungerade inte heller helt tillfredställande, tyvärr.
Jag fick efter överläggande med service chefen på RCC löfte om ytterligare en ny kamera. Denna gång en "blue dott" kamera. Var nere och hämtade den i fredags 1/2, samtidigt som de gjorde en ny kontroll/justering med mina linser, igen!!!!.
Tredje gången gillt kanske. Har ännu inte hunnit att testa den fullt ut. Åker till USA på onsdag så jag får hoppas verkligen att den fungerar bättre än de tidigare exemplaren (tur det är digitalt, hade blivit dyrt med film annars
).
Men så fick jag syn på RG senaste inlägg. Om det vill sig riktigt illa så kanske det blir en ny vända till RCC, igen!!!!.
Nu är det kanske dax att Canon släpper en MKIII N och låter alla ägare av en "gammal" MKIII byta upp sig kostnadsfritt.
Det jag undrar över är om även 1 Ds MKIII har samma problem. RG testade ju sk "blue dott" kameror efter det att de installerat fixen dvs inget reparerat exemplar, vad jag förstår så har "blue dott" MKIII och DS MKIII samma komponenter i sig som påverkar autofocusen, eller????.
Det verkar vara never ending story detta. När jag var nere i Gbg i fredags och väntade på att de skulle justera kameran med linserna var jag inne på Scandinavian foto och testade Nikon D3 och jämförde med 1 Ds MKIII. Försökte att fokusera mot lågkontrast objekt i svagt ljus. Nikon klarade de flesta testerna inne i affären något bättre än 1 Ds:en. Ingen vetenskaplig test precis. Men jag tyckte att Nikonen kändes lite säkrare på autofokusen. Är väldigt subjektivt och kan vara påverkat av allt man fått gå igenom med sin egen kamera.
Men det är väl bara att bryta ihop och komma igen. Vi får inte ge upp, eller hur????
Jag kämpar i alla fall vidare och hoppas att det skall bli ett lyckligt slut.
Återkommer när jag kommit hen från USA.
/Royne