Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick själv bestämma när min Mark 3 ska fixas!
RCC var kanonbra att ha att göra med. Lämna ena dagen och hämta nästa dag.
Ursäkta en som inte vet! Vad är CPS?

Rayne
 
Man börjar ju undra om MkIII är den drömkamera man hoppades på. Eller så är objektivet 24-105 f 4L ett skitobjektiv. T.o.m. min Nikon D70 är ju skarp på långa avstånd med 18-70 påskruvat.

Följande bilder, 100% crop och obehandlade.
MkIII One shot-läget.

Kallas MkIII och L-kvalitet?
T o m 70-300 DO IS USM är mycket skarpare.
Jag är riktigt Besviken på utrustningen.

Bild 1: 20-105 f4L
 

Bilagor

  • swebus 5168 canon 24-105 f 4l.jpg
    swebus 5168 canon 24-105 f 4l.jpg
    60.5 KB · Visningar: 444
Bild 2 70-300 DO IS USM
MkIII One shot-läget.

Jag börjar tycka det är pinsamt och skäms nästan över att vara Canonägare.
 

Bilagor

  • swebus 5168 canon 70-300 do is usm.jpg
    swebus 5168 canon 70-300 do is usm.jpg
    64.7 KB · Visningar: 448
24-105 AI Servo, ett skämt.
kallas detta skarp och L-kvalitet? 1/640 dels sekund.
Skulle inte tro det.
 

Bilagor

  • c20 2018 söderströmsbron,stockholm 071225.jpg
    c20 2018 söderströmsbron,stockholm 071225.jpg
    53.4 KB · Visningar: 444
AI Servo, 70-300 DO IS USM, 1/125 dels sekund och tom. detta är skarpare.
 

Bilagor

  • c20 2167 söderströmsbron,stockholm 071225.jpg
    c20 2167 söderströmsbron,stockholm 071225.jpg
    53.3 KB · Visningar: 638
Hej

Har du filter på objektiven?

Lägger varje objektiv skärpan rätt, har du testat?

Gör gärna en test på tex något stationärt hemma på stativ, spegeluppfällning etc och vissa dessa bilder.

Mvh

Omar
 
Jag har filter på vartenda objektiv.
24-105 verkar inte lägga skärpa rätt.
testade lite med microjustering för objektivet på plats och det blev inte bättre.
 
Bussmicke skrev:
Jag har filter på vartenda objektiv.
24-105 verkar inte lägga skärpa rätt.
testade lite med microjustering för objektivet på plats och det blev inte bättre.
Men microjusteringen skall nog göras i lugn och ro hemma annar blir det lätt fel. Håller dock med dig om att man annars utav ett välkorrigerat objektiv skall förvänta sig bättre resultat.
 
Hej o god fortsättning alla mark3 vänner!

Jo du Omar, har du den filen kvar som innehåller detta ark.se länk.
Har en utskrift men den är dålig så man vet varken ut eller in.
ska fråga om man kan skicka med 100-400:at samtidigt som de byter spegeln, har fått för mig att den felfokuserar nåt så ini helleberga.
Inga problem med 20D:n tidigare.
kan ju va bra o kolla dom tillsammans i alla fall.


http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/60103910
 
Frågan är nästan om man skall byta till 40D eller ev. kommande 5d MkII.
Känns så nu, kanske ska skicka med 24-105 när de ska fixa spegeln.
Eller byta ut 24-105 mot 24-70 2,8L (synd att den går på 12.000)
 
Jag provade att göra enl. D70 Focus chart med ett lysande resultat med både One Shot High Speed och AI Servo Hi Speed med MkIII och 24-105/4L IS USM. Jag har filtret Hoya UV 77mm HMC Pro 1 monterat också.

Tack för ett intressant forum.

//Micke
 
Bussmicke skrev:
Frågan är nästan om man skall byta till 40D eller ev. kommande 5d MkII.
Känns så nu, kanske ska skicka med 24-105 när de ska fixa spegeln.
Eller byta ut 24-105 mot 24-70 2,8L (synd att den går på 12.000)

Garanterat att det är fel på något, troligen ditt 24-105. En hel kamera är bara kanon! Om du byter till tex 40D kommer du att märka att den har ett betydling hårdare sensorfilter som ger mjukare bilder.

Om du vill kan vi träffas efter nyår (just nu sitter jag på båten till Gotland) så kan du få prova med garanterat skarpa gluggar och gämföra med mina MKIII.
 
Bussmicke skrev:
Frågan är nästan om man skall byta till 40D eller ev. kommande 5d MkII.
Känns så nu, kanske ska skicka med 24-105 när de ska fixa spegeln.
Eller byta ut 24-105 mot 24-70 2,8L (synd att den går på 12.000)
Kommande 5D mark II känns väldigt intressant men en 40D lirar i en betydligt lägre division. Mark III är en fantastisk kamera, bättre att du kollar upp prylarna via någon verkstad.
 
Paul. Jag får ta det i samband med kameran ska inå koll efter nyår.

Pontus. Det tackar jag ja till. vi får höras efter helgerna per mail elle så.
 
Förbättringar med Sub-mirror fix

Till Pontus!!!

Om jag har fattat det rätt så har du två MKIII-hus, ett som är lev tidigt dvs med ett serienummer som ligger inom det spann som Canon säger kan vara behäftat med AI-servo problem. Du har även ett hus som är lev. senare och med en fabriks monterad hårdvarufix dvs en ny sub-mirror.

Det jag undrar är; märker du någon skillnad på husen, framförallt med de långa tele objektiven.

Det jag märkt med mitt hus är att det är stor skillnad mellan AI-servo och one-shot läge vid dåligt ljus. Det är svårt att få focus med Ai-servo när EV ligger under ca 1,4 men med One-shot så låser focus ned till ca EV 0,1. Enligt Canons datablad skall AI-servo focus funka mellan EV -1 - 18.

Det jag märker av är även en viss front eller back focus vid serietagningar, inte på alla bilder men de som är off-focus. Skärpan finns MEN INTE PÅ FOCUS PKT.Då vill jag nämna att jag haft inne kameran tillsammans med samtliga mina objektiv för justering av focus tillsammans, från mitt 20-35 mm zoom till mitt 500 mm.

Vore kul om du kunde testa om det skiljer nått mellan dina två hus.

Jag skall nämligen till B&H i New York i början på feb-08 och shoppa kameraprylar tänkte då ev köpa ett MKII-hus till.

Sedan ytterligare en fråga till er som har fått kameran reparerad, märker Ni någon skillnad?.

Rob G var ju inte helt nöjd. Och enligt Per Karlsson på Canon sverige så är det ev ytterligare en ny firmware på G som skall förbättra ytterligare.


/Royne
 
Senast ändrad:
lucem.ferre skrev:
Jag provade att göra enl. D70 Focus chart med ett lysande resultat med både One Shot High Speed och AI Servo Hi Speed med MkIII och 24-105/4L IS USM. Jag har filtret Hoya UV 77mm HMC Pro 1 monterat också.

Tack för ett intressant forum.

//Micke

Provade även min idag dock på en stolpe en bit utanför fönstret, resultatet var inte direkt något vidare bra tills jag tog bort mitt Hoya UV 77mm Super HMC pro 1 då blev det skillnad och jag kände för första gången att kameran nådde upp till mina förväntningar eller jämförelser med min D200. Objektivet är ett 70-200mm 2.8L IS.

Jag tycker också att min har betydligt lättare att hitta fokus med one shoot i mörkare rum.

Mitt hus ligger ca 5000 nummer efter det sista på listan.

Ska prova fokus-testen senare i veckan.

Mvh Johan
 
Re: Förbättringar med Sub-mirror fix

Royne skrev:
Till Pontus!!!

Om jag har fattat det rätt så har du två MKIII-hus, ett som är lev tidigt dvs med ett serienummer som ligger inom det spann som Canon säger kan vara behäftat med AI-servo problem. Du har även ett hus som är lev. senare och med en fabriks monterad hårdvarufix dvs en ny sub-mirror.


Japp det stämmer, 2 hus, ett som är med på listan och ett som inte är med.

Det jag undrar är; märker du någon skillnad på husen, framförallt med de långa tele objektiven.

Det jag märkt med mitt hus är att det är stor skillnad mellan AI-servo och one-shot läge vid dåligt ljus. Det är svårt att få focus med Ai-servo när EV ligger under ca 1,4 men med One-shot så låser focus ned till ca EV 0,1. Enligt Canons datablad skall AI-servo focus funka mellan EV -1 - 18.


Ska jag vara ärlig har jag inte kört husen med One-shot. Förstår inte vad jag ska ha det till då jag använder tummfockus. Den typen av bilder jag tar så måsten jag ha AI-servo. Men jag har upplevt detta med mitt "gamla" hus vid test i början, har ej testat med det nya. Får nog göra det.

Det jag märker av är även en viss front eller back focus vid serietagningar, inte på alla bilder men de som är off-focus. Skärpan finns MEN INTE PÅ FOCUS PKT.Då vill jag nämna att jag haft inne kameran tillsammans med samtliga mina objektiv för justering av focus tillsammans, från mitt 20-35 mm zoom till mitt 500 mm.


Detta har jag varigt MYCKET irriterad på med mitt gamla hus. Det nya är betydligt lugnare och inte alls lika nervöst. MEN jag tycker även att det gamla blev klart bättre med 1.1.3. Nu märker jag inte alls så stor skilland mellan husen som jag hade gjort före 1.1.3.

Men båda mina hus måste in på service, det ena huset måste jag justera objektiven mellan +10 till +20 på microfockus och den andra måste justeras lika mycket fast -10 till -20. Känns som dom bara är nöjaktigt justerade från början.

Vore kul om du kunde testa om det skiljer nått mellan dina två hus.

Ska ha semester och vara på Gotland i 1 vecka nu så jag kommer att ha tid, så jag ska jämföra lite mer.

Jag skall nämligen till B&H i New York i början på feb-08 och shoppa kameraprylar tänkte då ev köpa ett MKII-hus till.

Antar att det är ett MKIII-hus, jag skulle inte vilja byta bort mina mk3 till mina gamla mk2n igen. Stortrivs med mk3'an nu, dom ska bara in som sagt för lite småfix.

Sedan ytterligare en fråga till er som har fått kameran reparerad, märker Ni någon skillnad?.

Rob G var ju inte helt nöjd. Och enligt Per Karlsson på Canon sverige så är det ev ytterligare en ny firmware på G som skall förbättra ytterligare.


/Royne

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.