Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Pågående reparation EOS 1 D MKIII

Hej!

Lämnade min kamera och alla objektiv i onsdags. De skulle vara klara dagen efter om kameran gick igenom den första eller andra testen, ytterligare en dag om man var tvungen att ta steg tre.

Den första åtgärden är tydligen mjukvarumässig, den andra åtgärden är byte av några "kuddar" under spegeln. Det tredje steget om det ändå inte blir bra så byter man ut hela spegelpaketet.

De ringde mig sent onsdag och sa att kameran inte klarade sig med mjukvara utan de var tvungna att byta "kuddar" och sedan verkade den OK. Eftersom jag lämnade med samtliga objetiv så skulle de dagen efter, på torsdagen testa dem och göra ev. justeringar med dessa på kameran, dvs nollställa objektiv och kamerahus och sedan kolla focus och sedan skulle det vara klart.

Idag, torsdag fick jag ytterligare ett samtal att det nog är något "fel" på kamera kroppen. De får inte focus att låsa sig ordentligt vid test efter nollställning av objektiven. Objektiven är ok, så det måste vara något fel med kamerahuset. Vad händer?? Jo, ibland frontfocuserar den ibland så back focuserar den.

Jaha??? nästa steg blir byte av spegelpaket, de skickar en lånekamera en 1 DS MKII då de inte vet hur lång tid kameran blir kvar. Om det hjälper med spegelpaketsbyte. Jag får se om jag hör något i morgon, fredag, om de hunnit att byta spegelpaketet och fått ordning på kameran.

Tekniska chefen visste inte om det skulle hjälpa men det var det de i dagsläget kunde fortsätta med. De har även testat focus i svagt ljus före och efter de två första justeringarn/åtgärdena har inte fått något bra svar, men troligtvis ingen förbättring efter som de inte nämnt det. Eller så har de glömt det då kameran har tydliga focusproblem överlag.

Jag återkommer så fort jag hört av RCC i Möndal och rapporterar det senaste.

/Royne
 
Tråkigt att höra att det strular, å andra sidan får vi som lämnar in kameran efter dig nytta av att teknikerna lär sig allt om detta. Så... tack. :)
 
Här ska Canon få något att förklara på Måndag. Jag har äntligen tagit mig tid att justera in alla mina objektiv på båda kamerorna.
 

Bilagor

  • af.jpg
    af.jpg
    60.1 KB · Visningar: 663
Canon ringde idag på eftermiddagen och sa att min kamera var klar, men tyvärr hann jag inte åka hämta den så får göra det måndag.
Lämnade in mina objektiv samtidigt så att dom kunde justera in dem mot huset, ska bli skoj och se hur den beter sig nu efter service, var inte direkt missnöjd med kameran innan.
Så håller tummarna att det har blivit bättre :)
 
Bra eller dålig?

Har följt denna tråd från början och jag känner mig kluven. Har jag gjort ett dåligt köp? Är CPS kund och väntar på att få hjälp med min MKIII här i Stockholm. Har inte upplevt några fel med mitt ex än (ett tidigt ex), men har inte kört AI Servo läget så mycket än. De flesta tävlingar som jag skall bevaka kommer i vår. Det blir först då jag får se om det håller. Hur många är egentligen besvikna på mkIII? här på FS känns problemet stort. Varför så lite info från Canon?
 
Re: Bra eller dålig?

widan skrev:
Har följt denna tråd från början och jag känner mig kluven. Har jag gjort ett dåligt köp? Är CPS kund och väntar på att få hjälp med min MKIII här i Stockholm. Har inte upplevt några fel med mitt ex än (ett tidigt ex), men har inte kört AI Servo läget så mycket än. De flesta tävlingar som jag skall bevaka kommer i vår. Det blir först då jag får se om det håller. Hur många är egentligen besvikna på mkIII? här på FS känns problemet stort. Varför så lite info från Canon?
Det är den bästa kameran jag ägt! Problemet är nog inte så stort därför är canon tysta.
 
Jag är också kanon nöjd med min. Visserligen hade jag en 350D innan, så steget är ju rätt stort upp till denna. Kan ju säga så att jag inte ångrar mig.
Har inte upplevet att min krånglade även om det var så att den fanns med på listan över dom som behövdes fixas.
Lämnade in den bara för få den kollad, skadar ju inte att veta att den är ok. Även om jag har upplevt den om ok.
 
Bra eller dålig?
Har följt denna tråd från början och jag känner mig kluven. Har jag gjort ett dåligt köp? Är CPS kund och väntar på att få hjälp med min MKIII här i Stockholm. Har inte upplevt några fel med mitt ex än (ett tidigt ex), men har inte kört AI Servo läget så mycket än. De flesta tävlingar som jag skall bevaka kommer i vår. Det blir först då jag får se om det håller. Hur många är egentligen besvikna på mkIII? här på FS känns problemet stort. Varför så lite info från Canon?

Jag är väldigt nöjd med mitt ex och skulle jag upptäcka att jag får problem med AI Servo under sommaren då problemet med AF är tydligast under Varma och Soliga förhålanden så kommer jag att göra min plikt och rapportera detta till Canon.

Man kan inte bara luta sig tillbaks och hoppas på att alla andra rapporterar problemet och vänta på en fix.

Jag tror inte att Canon har råd att blunda för problemen som vissa/ev. många ägare har. Det är en kamera som ska prestera på topp under alla tuffa förhållanden. Canon har lanserat denna kamera som sport/press kamera för dess snabbhet och tålighet.

Skulle Canon bara ignorera fotografernas problem kommer förtroenden för Canon att sjunka och dom riskerar i större grad att tappa till Nikons fördel.

Som sagt, jag tror att Canon kommer att få bukt på problemen då dom helt enkelt måste för att ante tappa mark och för att dom vill tillverka riktigt bra kameror.

//Micke
 
Re: Bra eller dålig?

widan skrev:
Har följt denna tråd från början och jag känner mig kluven. Har jag gjort ett dåligt köp? Är CPS kund och väntar på att få hjälp med min MKIII här i Stockholm. Har inte upplevt några fel med mitt ex än (ett tidigt ex), men har inte kört AI Servo läget så mycket än. De flesta tävlingar som jag skall bevaka kommer i vår. Det blir först då jag får se om det håller. Hur många är egentligen besvikna på mkIII? här på FS känns problemet stort. Varför så lite info från Canon?
Jag upplever att problemet känns rätt litet här i Sverige, men att man klagar desto mer högljudt på de utländska forumen. Mark III är en helt fulländad skapelse bortsett ifrån problemet med af på vissa ex. En frisk kamera är nästan allt man kan önska.
 
Jag kontaktade RCC Göteborg runt den 18/12. Blev uppringd ett par dagar senare med löfte om reparation den 3/1. Idag 7/1 kom kameran med företagspost till dörren. Jag hade inget kvitto på kameran och den är utlandsköpt, dessutom skickade de med ett 2 GB ultra II Sandisk compactflash som kompensation. Mycket bra service. Enligt specen hade de bytt ut den så kallade sub mirrorn, samt rengjort kameran. Jag är väldigt nöjd med allt.
 
paul innergård skrev:
...
dessutom skickade de med ett 2 GB ultra II Sandisk compactflash som kompensation.
...
Trevligt men det kan jag i och för sig vara utan, jag har ingen användning för ett sånt. Kanske kan jag hitta någon att ge bort det till.

Enligt uppgift får servade kameror i USA omstart på garantin från datum för servicen, det vore mycket bättre att få det än ett CF-kort värt ett par hundringar.
 
Anders Östberg skrev:
Trevligt men det kan jag i och för sig vara utan, jag har ingen användning för ett sånt. Kanske kan jag hitta någon att ge bort det till.

Enligt uppgift får servade kameror i USA omstart på garantin från datum för servicen, det vore mycket bättre att få det än ett CF-kort värt ett par hundringar.
Håller med. Jag har ingen nytta av ett sånt kort. Försöker hitta någon att ge bort det till. Sen kan man väl tycka att om man skall ge bort ett minneskort så borde det vara minst ett extreme III. Jag tror inte att Ultra II klarar att göra kamerans snabbhet rättvisa. Men visst är det sjysst att de servar en utlandsköpt kamera kostnadsfritt. Det trodde jag inte från början. Enligt specen så skulle motsvarande med frakt gått på ca 2200 kr.
 
Förlängd garanti även i Sverige

Jag blev uppringd av RCC i Krokslätt (Göteborg) häromdagen, kameran ska alldeles strax till tandläkaren :)

Jag frågade om garantin, och fick svar att det utgår ett års garanti på kameran från det datum den hämtas ut på verkstaden. Garantin gäller alltså på kameran som sådan, inte enbart på reparationen.

Väldigt juste tycker jag, min kamera är snart 7 mån ung (jag kontaktade Canon i början av december, men sade till dem att då jag ej är proffs får de gärna ta min kamera lite senare -- bättre att de tränar att utföra reparationen på andras kameror före min, tänkte jag).
 
Re: Förlängd garanti även i Sverige

mrelbe skrev:
Jag blev uppringd av RCC i Krokslätt (Göteborg) häromdagen, kameran ska alldeles strax till tandläkaren :)

Jag frågade om garantin, och fick svar att det utgår ett års garanti på kameran från det datum den hämtas ut på verkstaden. Garantin gäller alltså på kameran som sådan, inte enbart på reparationen.

Väldigt juste tycker jag, min kamera är snart 7 mån ung (jag kontaktade Canon i början av december, men sade till dem att då jag ej är proffs får de gärna ta min kamera lite senare -- bättre att de tränar att utföra reparationen på andras kameror före min, tänkte jag).

Och en annan som har behov av kameran just denna tiden har bråttom men de hör inte av sig.
Får ringa i morrn o tjata lite.
/Rogge
 
Anders Östberg skrev:
Trevligt men det kan jag i och för sig vara utan, jag har ingen användning för ett sånt. Kanske kan jag hitta någon att ge bort det till.

Enligt uppgift får servade kameror i USA omstart på garantin från datum för servicen, det vore mycket bättre att få det än ett CF-kort värt ett par hundringar.

Anders,

Om jag inte minns fel så kan man spara inställningar för olika situationer på SD kortet. Har precis skickat min kamera så jag kan inte verifiera påståendet. Kanske du kan avända kortet till det ;-)
 
Det låter ju toppen att garantin förlängs även i Sverige, synd att inte Canon är bättre på att förmedla goda nyheter bara (så fick jag något att klaga på ändå). :)

Jag använder SD-kortet till att spara inställningar och vitbalansfiler från olika lokaler/hallar som jag besöker mer än en gång så slipper jag mäta om. Jag har flera kort från tidigare kameror så jag behöver inga fler...
 
Senaste rapport ang rep 1D MKII "Royne"

Hej!

Här kommer en liten rapport från min Canon resa. Ni som följt tråden vet att jag har lämnat in min kamera tillsammans med samtliga objektiv i onsdags förra veckan (se tidigare inlägg). Jag tog bilen ned till Gbg, ville ej skicka med paket.

Det var tydligen svart att få ordning på kameran så efter påringning från verkstaden sa de att jag kunde få tillbaka objektiven tillsammans med en låne kamera från verkstaden, en 1 Ds MKII.

Jag tyckte det var ok då jag behövde en kamera men ville naturligtvis få ordning på min MKIII. Ok, tänkte jag dags att sätta sig i bilen och hämta grejorna. Men då sa de på Canon att de skickar det kostnadsfritt med UPS. Dörr till dörr leverans. Grejorna skulle skickas på torsdagen och vara hos mig på fredagen. Efter en lång övertalning så gick jag med på att de skickade grejorna.

Inget kom fram på fredagen. Tog kontakt med UPS, paketet var borta. Det enda de visste var att det var hämtat i Gbg sedan ingen info om var det var. Sent fredag kväll fick jag prata med en arbetsledare i Stockholm som sa att de inget mer kunde göra före helgen. Men det var "nog" inte borta eller stulet men de visste inte var det var eller vilken bil det gått med från Gbg.

Efter en lång helg i vånda över att ha förlorat hela min utrustning (sex L-objektiv från 20mm till 500mm+ två extendrar) förutom kameran som var kvar i Gbg, så ringde de i morse och sa att de "hittat" paketet i Helsinfors, Finland.
Paketet hade gått från Gbg till jönköping,Västerås,Stockholm och sedan Helsingfors vilken Dörr till Dörr leverans. Det flögs sedan från Helsingfors till Arlanda för att sedan gå med JetPack till mig, framme kl 17.00 idag.

Kameran skall de ha fått i ordning på och ville skicka den idag. Men då sa jag nej. Kommer att åka och hämta den ta med objektiven för en ytterligare kontroll mot kameran nu när de säger att den är ok.

Skicka aldrig något med UPS om ni är rädda om det. De verkar ha Noll koll på paketen och de är inte försäkrade genom UPS. De lämnar ingen garanti på att det kommer fram den dagen de säger. Om det inte kommer fram får avsändaren endast tillbaka fraktkostnaden, PUHHH!!!

Om nu paketet kommit bort hade det varit Canon som varit ersättningsskyldiga till mig. Men vad är det då som gäller. deras försäkring enligt nuvärdesmetoden eller??? Vill inte tänka på vilken ersättning jag skulle fått. De kostar nya idag ca 150-200 kkr.

Nu när jag har en "gamal" Canon 1Ds MKII så gjorde jag focus testet med svagt ljus dvs under EV 1.5 med One-shot och AI-servo. Gissa hur det gick?? Jo, det blev lika som med MKIII dvs låsning av focusi AI-servo men inte ONE-shot. Den klarade dock något lägre värden än EV 1.5. Under EV 1.0 så ville AI-servo inte vara med.


????????

Skall det inte funka under EV 1, data specen säger ju EV -1 som lägsta värde.

Hur den nya kameran är focus mässigt efter justering vet jag inte ännu. Får se när jag kan komma ned och hämta den.

Återkommer med en rapport när jag fått tillbaka den och hört vad teknikerna gjort men den och hur de upplever skillnaderna för och efter rep. Dvs testresultaten. Jag hoppas at man får någon form av reparations rapport men ev testvärden gällande focus stabilitet.

/Royne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.