Hej Pontus!
Tråkigt att det är samma även med det "nya" huset gällande AI-servo i svagt ljus
Jag "bokade" tid hos RCC i Göteborg igår för att få min fix installerad, då de ännu ej ringt vilket de sa att de skulle göra när jag anmälde det den 30/11-07 (är CPS medlem, skulle gå fortare för oss sa Per K?????).
Passade då på att ta upp svagtljus-focus problemet med deras tekniker. Han sa att han inte hade hört något om detta tidigare men att det inte skall vara någon skillnad på One-shot och AI-servo i svagt eller "normalt" ljus.
De skall kolla mitt hus "extra" gällande problemet med att den inte ställer focus i AI-servo under EV 1,5, viket den borde göra enligt teknikern eftersom den gör det i One-shot.
Du skriver att om du hjälpe den på traven med over ride manuell focus så hittar den rätt, gäller det vid lägre ljus än EV 1,5. På min hjälper det inte att hjälpa till manuellt, den låser inte i all fall. Även om det ser ut att ligga i focus i sökaren efter den manuella hjälpen.
Vad jag kommer ihåg så var det ingen skillnad på AI-servo och One-shot på min MKIIN. Jag gjorde några liknande tester med den. Jag mätte tyvärr inte EV-värdet eftersom det inte var någon skillnad på de olika lägena. Testet gjordes på sama objekt och i samma rum som det med MKIII:an
Jag är tveksam till din förklaring med "bromsen" och den något långsammare hastigheten på focusmotorn i One-shot. Även om det låter logiskt. En kamera i den här klassen som är känd för sin enormt snabba autofocus skall klara samma prestanda i båda lägena.
I MKIII:s white paper under atofocus performance så står det inte att det skall vara någon skillnad mellan de olika focus modena.
Utan det står; Auto focus range: EV-1-18(ISO 100 at 23 C). Om det var eller skulle vara skillnad borde de då skriva ett värde för One-shot och ett för AI-servo för att ha ryggen fri????.
Jag återkommer efter den 2/1-08 då jag haft inne kameran och fått fixen installerad och de kollat AI-servo i svagt ljus. Jag kommer att be dem kolla focus skillnaden mellan One-shot och AI-servo och mäta upp EV-värdena före och efter det att den blivit "fix justerad för att se om den sk sub mirrorn har någon inverkan på AI-servo focus läget i svagt ljus.
"Det ser mörkt ut på Cameruns avbytarbänk, som Hägerfors sa"
/Royne