Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Ne men kan ju va bra å slippa lämna in den om nu köparen vill veta exakta antalet när/om man säljer. Eller be om en nytagen orginalbild så kan man själv kolla om man ska köpa ett beg-hus!
 
Laesk skrev:
Ne men kan ju va bra å slippa lämna in den om nu köparen vill veta exakta antalet när/om man säljer. Eller be om en nytagen orginalbild så kan man själv kolla om man ska köpa ett beg-hus!

Eftersom det var mycket lätt att lura CanCount så kan man inte lita på de siffrorna om man köper en begagnad kamera.
Så det var inget bra orsak att ha CanCount för :)
 
Hej

Har fortfarande inte fixat hardwaren på min kamera, för att jag tycker AF fungerar bra och klart bättre än mina markII och MarkIIN.

Dels tycker jag inte om att folk pillar på min kamera och man har ju hört att en del som skickat in den så har det blivit sämre!

Saken är ju att jag troligtvis kommer köpa nästa 1D hus och vill då sälja min MarkIII och en del kanske då tycker att den skall ha hardvarufixen??

Sedan är det vill inte riktigt klarlagt?? om hardvarufixen har hjälpt eller om det är mjukvaran, sedan har vi de riktigt defekta kamerorna klart där hårdvarufix har hjälpt.

Jim Neiger skriver <Polare till Arthur Morris)

"Some of the 1D3s were fine right from the start. I got one of those in July of 2007. Others were fixed by the sub mirror assembly hardware fix. Still others were fixed by the hardware fix plus firmware updates. Some are still not working right. I have two that work great and blow away the Af capabiliities of my 1D2N. The type of shooting I do (birds in flight) is about as much of a workout as you can do for a camera's AF capabilities. See my website if you want examples.

--
Jim Neiger
Kissimmee, Florida
http://www.flightschoolphotography.com


Från http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=29089881
 
Nä, det har du rätt i. Man ska nog låta bli att skruva om man inte behöver. Mitt exemplar går som klockan så det känns ju bra.
 
Hej

Har fortfarande inte fixat hardwaren på min kamera, för att jag tycker AF fungerar bra och klart bättre än mina markII och MarkIIN.

Dels tycker jag inte om att folk pillar på min kamera och man har ju hört att en del som skickat in den så har det blivit sämre!

Saken är ju att jag troligtvis kommer köpa nästa 1D hus och vill då sälja min MarkIII och en del kanske då tycker att den skall ha hardvarufixen??

Sedan är det vill inte riktigt klarlagt?? om hardvarufixen har hjälpt eller om det är mjukvaran, sedan har vi de riktigt defekta kamerorna klart där hårdvarufix har hjälpt.

Jim Neiger skriver <Polare till Arthur Morris)

"Some of the 1D3s were fine right from the start. I got one of those in July of 2007. Others were fixed by the sub mirror assembly hardware fix. Still others were fixed by the hardware fix plus firmware updates. Some are still not working right. I have two that work great and blow away the Af capabiliities of my 1D2N. The type of shooting I do (birds in flight) is about as much of a workout as you can do for a camera's AF capabilities. See my website if you want examples.

--
Jim Neiger
Kissimmee, Florida
http://www.flightschoolphotography.com


Från http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=29089881

Du har ju i alla fall den förlängda garantin om något skulle börja strula för dig att luta tillbaka på. Själv gjorde jag fixen + firmwareuppgradering. Min blev klart mindre "nervös". Dock svårt att avgöra om det var fixen eller mjukvaran. Jag tror mer att det var firmwaren faktiskt. Undrar om mark IV kommer med en "ny" AF teknologi. Tror det. Om inte annat för marknadsmässiga orsaker. MkIII Har väl inte det bästa ryktet. Synd på en sådan briljant kamera. Jag slutar aldrig att förundras över dom skarpa, rena bildfilerna.

/Tomas
 
Apropå förlängd garanti: Eventuella AF-problem med Mark III:eek:rna omfattas av "livstids garanti", d v s här gäller inte "enbart" den förlängda ordinarie garantitiden utan Canon påtar sig i princip ständig fri service/åtgärd när det gäller AF:n.

KÄLLA: CPS & Canon Support
 
Hur använder ni AF på 1D Mark III

Efter att läst Omars tips ovan så undrar jag hur andra Mark III ägare använder AF. Själv använder jag en och endast en fokuspunkt i taget. Aldrig expanderad eller "Ring of fire".

Hur är det med er andra? Använder ni expanderad eller ROF och i så fall i vilka situationer?
 
Efter att läst Omars tips ovan så undrar jag hur andra Mark III ägare använder AF. Själv använder jag en och endast en fokuspunkt i taget. Aldrig expanderad eller "Ring of fire".

Hur är det med er andra? Använder ni expanderad eller ROF och i så fall i vilka situationer?


Förvisso är tråden väldigt lång men i forumet "långa diskussioner" hittar du bl.a. tråden... 1D Mark III. Du kan hoppa över fram tills kameran kom ut....tror det var någon gång i juni 2007....Ledsen men jag vet inte hur fasingen man länkar.
Mvh Thomas
 
Min kamera har varit inne tre gånger och jag har hela tiden tyckt att den inte fungerar bra nog, men Canon har sagt att den är fixad ... hoppas att detta äntligen är slutet på eländet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.