Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon 1d mk3, 300 2.8, Rcc Göteborg

Vad ska man tycka, mitt hus är nu inne för 3 gången. Finns inget fel får jag till svar???

Ja det är väl jag som är nojig. Varenda bild och jag menar varenda bild i servoläget är ur focus. Skärpan ligger på samtliga bilder framför. Rådet är att använda microjusteringen, nu för att senare åter sända allt till dem.
Optiken har vart inne (med hus) och den är kollad för att dom skulle vara extra noga mot toleranserna, så vill de även göra igen nu. Ja jag är verkligen förvirrad. Fuskade man förra gången?

Jag är amatör men jag vill ju forfarande få det jag betalat för, en kamera utöver det mesta som inte fokuserar fel. Till saken hör att jag i ett tidigt skede berättat för dem att jag ska till runde och fotografera. Känns nu som det inte är nån ide. Åker på Lördag. (kanske)

Angående seriebildstagningen så har jag en fråga. Tog några serier på bilar (ca 70km/h) efter att jag märkte att den låg ur focus. Det mesta ligger som sagt framför. I några av serierna speciellt i en så hamnar skärpan 5-6 meter framför bilen och det tar ca 8-10 bilder innan den hittar tillbaka. (Ja till framförläget då förståss.) Kan väl inte vara riktigt OK. De vill ha det till det på rcc. (sände sista vändan med bilder)

Det är väl inte troligt att 300an är felaktig, även den är ju ny. (den har ju även vart inne för koll)

Hur mycket ska man tolerera? Helt plötsligt har förtroendet för Canon sjunkit, Är just nu en väldigt besviken Canonägare.

Jag vart tvungen...
Skriv gärna och tyck om detta och det på alla sätt!

Lars
 
Det låter helt klart som om något är fel!

Hur högt serienummer har du på kameran.....har själv två MKIII och de har höga nummer och har inte problemet. Har kört rätt hårt med en av dem ca. 50000 bilder sedan Februari...och inga prob med fokusen.

Tycker helt klart att det låter som ett fokusproblem. Tycker även synd om dig om så är fallet och dem säger att inget är fel. Låter konstigt...

Har du varit nere på RCC i gbg personligen eller har du skickat kameran? De borde märka direkt om något är fel. Dem är duktiga i Göteborg, enligt egen erfarenhet!
 
Jag ska läman in min kamera igen denna veckan, först och främst för at jag får Err 99 hela tiden, och spegeln slutat fungera.

Men dom ska väen få ta sig en titt på fokus igen, tycker inte den är som den ska, har jämfört med ett annat hus och det tyckte jag var bättre än mit fast mitt skulle vara fixat, hans var inte fixat men serienummret finns med på listan.
 
Jag känner mig lite lugnare nu, trots att det antagligen är lika. Huset kommer idag och jag bär av enligt planerna till Norge.

Det är just det att de inte kan ge mig ett rakt svar, jag tycker på nåt sätt att de skulle se om det är nåt fel när de har grejorna inne. Gäller då både optik och hus. Optik och hus kom ju sist tillbaka med precis samma läge på skärpan som när jag sände det första gången. Det är väl det som gör att jag själv antagit att det är huset som felar, så även den jag pratade med innan jag sände det sist.
Det är det här som skapar min "förvirring".

Sen känns det som jag får olika svar/uppgifter om hur och vad de gjort samt om vad som som ska med in. Tiden går ju när grejorna ligger på en bil eller är hos dem.

Daniel, jag skickat grejorna varje gång,skulle kännas väldigt bra om man kund bara åka in. Går ju inte när man bor i norrland;-)
Jag har ochså fått uppfattningen om att de duktiga i Göteborg, därför vart jag glad när min kallades dit, men nu vet jag inte riktigt och jag tror ni förstår känslan.

Det kommer att lösa sig på nåt sätt tror jag, nån gång efter norgeresan så åker optik och hus in igen. De pratade sist om att de ska kolla några mekaniska bitar i optiken. Jag tror inte på det, En kompis har lånat optiken och haft den på en 5d och han upplever inga problem med den. De måste väl dock få kolla. För de vet ju trots allt mer om dessa prylar än mig. Min känsla är dock att det är kamerahuset. Vi får väl se!

Lars
 
Runde är fint

Det är vackra vvyer vid Runde och gott om fåglar. Kör ni bil och åker vägen via Dombås till Ålesund (färjan vid Sulesund till Hareid) kommer ni bakom trollstigen och kommer se väldigt höga och mäktiga fjäll, forsande älvar mm. Just nu kan jag nämna att det är soligt och fint med massor av gråsej (ovanligt mycket) i fjordarna så glöm inte fiskespöna.

Lycka till med fotograferandet.

Mvh Anders
 
Det pratas mycket om fokus och joystick och hur bra det är. Jag undrar lite stilla i min skyddade värld...detta har ju jag på min 20d från 2005....

Har jag missat något eller vad!?

OBS! inte sarkastiskt menat!
 
Gutta skrev:
Det pratas mycket om fokus och joystick och hur bra det är. Jag undrar lite stilla i min skyddade värld...detta har ju jag på min 20d från 2005....

Har jag missat något eller vad!?

OBS! inte sarkastiskt menat!
Det är nog lika bra oavsett vilken kamera den funktionen sitter på. Tror bara att det varit en efterlängtad funktion som man saknat på mark III. jag vet inte hur funktionen är upplagd på 20D men på Mark III kan den ställas in så att man inte behöver trycka på någon knapp innan man börjar flytta, utan funktionen är aktiv hela tiden.
 
paul innergård skrev:
Det är nog lika bra oavsett vilken kamera den funktionen sitter på. Tror bara att det varit en efterlängtad funktion som man saknat på mark III. jag vet inte hur funktionen är upplagd på 20D men på Mark III kan den ställas in så att man inte behöver trycka på någon knapp innan man börjar flytta, utan funktionen är aktiv hela tiden.

Hur ställer man in för att få till detta? Som det är nu måste jag trycka på knappen t.h om stjärna innan jag kan använda joysticken. Det retar mig.. Är ju van att använda joysticken på 20D och 5D på detta sätt.
 
Dez skrev:
Hur ställer man in för att få till detta? Som det är nu måste jag trycka på knappen t.h om stjärna innan jag kan använda joysticken. Det retar mig.. Är ju van att använda joysticken på 20D och 5D på detta sätt.
Du måste först o främst ha senaste programvaran installerad. Sen är det bara att gå in på C.FN III 9 och ställa in.
 
Då var kameran inlämnad igen. Först och främst för Err 99 problemet, men även för fokus koll.
Är inte riktigt nöjd sen förra servicen med fokusen.

Får hoppas på att dom får till det denna gången.

Dom har tydligen mycket att göra så det kan ta någon vecka innan jag får tillbaka den.
 
Dez skrev:
Lysande! Tack!
Ska plugga på lite i manualen, finns ju några finesser..
Rekomenderas, själv har jag först nu ordnat till min egen meny. Mycket praktiskt att ha tillgång till ex spegeluppfällningen utan att behöva gå in i customsfunktionerna. Mark III har i mina ögon ett mycket smart menyssystem.
 
paul innergård skrev:
Rekomenderas, själv har jag först nu ordnat till min egen meny. Mycket praktiskt att ha tillgång till ex spegeluppfällningen utan att behöva gå in i customsfunktionerna.
Spegeluppfällning kan man få SET-knappen att utföra. Det är ännu bekvämare.
 
Det är samma funktion. :)

När man startar Live View med SET-knappen så fälls spegeln upp.
 
Jag har en av de första som såldes i Sverige av mkIII. Har känt problem med framförallt följande fokusering, serietagning i snabbaste läget och då mest i lite sämre ljusförhållanden men även i läge "one shot" i samma ljusförhållanden och fast fokusering så kan den jäklas. I bra ljusförhållanden så sköter sig kameran nästan alltid exemplariskt. Visst så missar jag givetvis att sätta fokuspunkten (mittersta) på lite länge avstånd men inte så många gånger som kameran påvisar och ibland så är den helt ute och cyklar utan fokus någonstans. Har den senaste firmwire. Jag fotar mycket sport både ute nu på sommaren (fotboll mestadels) och vinterhalvåret (mest handboll) och använder till 90% Canons L-gluggar.

Min fråga är, hur upplever ni kameran efter att problemet blivit fixat på verkstaden? Skall givetvis lämna in min också framöver när jag kan undvara den om en månad cirka.

//Ronney
 
Jag tycker fortfarande min Mark III är "nervös", hoppar gärna ifrån huvudmotivet till något i bakgrunden om man inte är mycket duktig på att hålla fokuspunkten på målet. Problemet är att den är snabb att lämna målet men trögare på att komma tillbaka till det sedan.

Jag tycker min Mark II är mindre benägen att fokusera om när jag vinglar lite med siktet, så den blir lättare att använda i praktiken.

Fokuseringen har möjligen blivit lite bättre men det är svårt att säga eftersom både kamera och objektiv behövde justeras för front/bakfokus samtidigt. Kanske är den lite stabilare i Servo-läget än tidigare.
 
Anders Östberg skrev:
Jag tycker fortfarande min Mark III är "nervös", hoppar gärna ifrån huvudmotivet till något i bakgrunden om man inte är mycket duktig på att hålla fokuspunkten på målet. Problemet är att den är snabb att lämna målet men trögare på att komma tillbaka till det sedan.

Jag tycker min Mark II är mindre benägen att fokusera om när jag vinglar lite med siktet, så den blir lättare att använda i praktiken.

Fokuseringen har möjligen blivit lite bättre men det är svårt att säga eftersom både kamera och objektiv behövde justeras för front/bakfokus samtidigt. Kanske är den lite stabilare i Servo-läget än tidigare.
Vad står din Cfn 3:2 3:3 3:4 3:8 på?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.