** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Har testat lite mer nu och kan verifiera det du säger Pontus, det är en viss skillnad fortfarande.
Jag körde mot svaga kontraster (ådringen i mörk dörr) i mörk miljö, fick 1" vid f/4 och ISO 100. Och visst var det då skillnad, i OS hittade den fokus hyfsat bra, i AIS var det omöjligt. Men som ni förstår snackar vi nu riktigt dåliga förhållanden.
Ger jag något mer ljus eller ett något kontrastrikare motiv så sitter fokus även i AIS.

Min slutsats är att det har blivit bättre men det är ännu inte jämförbart med OS. För mitt fotograferande tror jag inte det kommer att ha någon inverkan, men för de som fotar mycket i svagt ljus kanske det påverkar.
Och nästa slutsats...du hade rätt Pontus.

/Arne

SM0SBI skrev:
Nu kommer jag med det dystra beskedet....

One-Shot är fortfarande mycket bättre en AI-servo i mörker :(

Den ena är för fasta föremål och den andra för rörliga. Därför går det ju inte riktigt att jämföra eller göra ett sånt påstående.

För rörliga mål är AI servo bäst, och för fasta är one-shot bäst. både om det är ljust eller mörkt :)
Sen är det givetvis svårt för kameran att följa ett rörligt mål om det är för mörkt.

Lars Johnsson skrev:
Den ena är för fasta föremål och den andra för rörliga. Därför går det ju inte riktigt att jämföra eller göra ett sånt påstående.

För rörliga mål är AI servo bäst, och för fasta är one-shot bäst. både om det är ljust eller mörkt :)
Sen är det givetvis svårt för kameran att följa ett rörligt mål om det är för mörkt.

Självklart är det optimerade för olika saker. Men jag har inte för för mig att det var någon skillnad på detta på mina mk2n. Men det kan ju vara denna som är bättre på Oneshot, därav uppler man skilland. Utan refferens kan jag ju naturligtvis bara gämföra de olika lägerna på mina mk3. Mina Mk2 är sålda.

Men som sagt, tittar jag på sportbilderna jag tar så är jag nöjd! Så den som säger att inte kameran går att använda, den har inte provat. Jag har bläddrat igenom likande bilder (innebandy) tagna med mk2n och mk3 så känns det som jag har fler med rätt fokus med mk3! Dessutom är dom betydligt mer brusfria!!!

Jag skulle inte alls vilja ha tillbax mina gamla kameror, är helnöjd med nuvarande kameror!

Min vill inte alls och det är bokat tid för byte av spegelhuset nu. Den funkar klockrent med OneShot, men står och slår med servo.

För mig är det viktigt att servo funkar lika bra som one-shot då jag nästan helt uteslutande kör med servo och AF-ON knappen.

Det som retar mig mest är att den funkade innan moddningen började.

Robert_Vallentuna skrev:
Min vill inte alls och det är bokat tid för byte av spegelhuset nu. Den funkar klockrent med OneShot, men står och slår med servo.

För mig är det viktigt att servo funkar lika bra som one-shot då jag nästan helt uteslutande kör med servo och AF-ON knappen.

Det som retar mig mest är att den funkade innan moddningen började.

Det gör ju kameran om du alltid använder servo även på föremål som inte rör sig. gör som det står i bruksanvisningen om du vill den ska fungera på bästa sätt. AI-servo är för rörliga motiv. One-shot för fasta motiv

Hej

Uppdaterat nu lagom till i morrn då jag ska på crosstävling, då ska den få visa vad den kan.
/ROGGE

Lars Johnsson skrev:
Det gör ju kameran om du alltid använder servo även på föremål som inte rör sig. gör som det står i bruksanvisningen om du vill den ska fungera på bästa sätt. AI-servo är för rörliga motiv. One-shot för fasta motiv
Poängen med att använda kontinuerlig AF och AF-knapp är att man helt frikopplar aktivering och avaktivering av AF från avtrycket. Man kan då "simulera" One-shot genom att trycka på AF-knappen och släppa den, och man slipper ställa om mellan kontinuerlig AF och One-shot AF.

Dessutom finns en kanske inte helt uppenbar fördel med ovanstående förfarande, nämligen att få bättre precision i AF än man kan få med One-shot. Eftersom AF-systemet inte har någon återkoppling så kan det missa ibland om objektivet inte får exakt rätt data för hur det ska flytta linser för att uppnå rätt fokus. Med kontinuerlig AF så får objektivet ständigt order om hur mycket fokus ska justeras får att bli rätt, vilket gör att för stillastående motiv så får man en slags återkoppling som man inte får med One-shot.

Allt under förutsättning att kontinuerlig AF fungerar som den ska förstås.

AF

Jag såg att den tyska tidskriften Fotomagazin hade testat autofokus på aktuella kameror i sitt senaste nummer (nr 5, maj 2008). Canon 40D och Sony Alpha 700 klarade sig ganska bra, Pentax K20D och Olympus E3 klarade sig mindre bra. Canon 1D3 var det väl inte heller något större fel på..

PMD skrev:
Poängen med att använda kontinuerlig AF och AF-knapp är att man helt frikopplar aktivering och avaktivering av AF från avtrycket. Man kan då "simulera" One-shot genom att trycka på AF-knappen och släppa den, och man slipper ställa om mellan kontinuerlig AF och One-shot AF.

Dessutom finns en kanske inte helt uppenbar fördel med ovanstående förfarande, nämligen att få bättre precision i AF än man kan få med One-shot. Eftersom AF-systemet inte har någon återkoppling så kan det missa ibland om objektivet inte får exakt rätt data för hur det ska flytta linser för att uppnå rätt fokus. Med kontinuerlig AF så får objektivet ständigt order om hur mycket fokus ska justeras får att bli rätt, vilket gör att för stillastående motiv så får man en slags återkoppling som man inte får med One-shot.

Allt under förutsättning att kontinuerlig AF fungerar som den ska förstås.

Ja och hade det varit som du skrev så hade det ju inte funnits one-shot, eftersom servo är bättre på allt :) Är där ingen rörelse i motivet eller kameran så fortsätter ändå AI-servon att försöka hitta ny AF hela tiden och förutom obehaget av att focusen letar oavbrutet så blir det fler oskarpa bilder än med one-shot.
Det du beskriver är Custom function IV-1 när man ställer in nummer 2. Och den är bara bra om motivet oavbrutet växlar mellan att röra sig och att stoppa (vara stilla) Vilket också Canon säger i manualen till kameran

Senast ändrad:
Det är dock en klar skillnad i beteende mellan mina Mark II och Mark III. Det är inga som helst problem att alltid ha Mark II i AI Servo, AF är stabil på stillastående föremål. Icke så på Mark III.

Tack Canon!

Det har skällts mycket på Canon den senaste tiden, så jag går mot strömmen och skickar ett hjärtligt tack för den senaste firmwaren 1.2.3 till 1D Mark III.

Jag var ute ikväll och plåtade Chalmers Cortègen och testade att sätta fokuspunkt med joysticken - wow är min reaktion. Väldigt efterlängtat och verkar fungera mycket, mycket, bra.

Tack Canon!

(Naturligtvis blev bilderna mer eller mindre knivskarpa i AI Servo, men det var inte så mycket rörelser, och kvällsljuset var hyfsat starkt.)

Mvh Mikael

Lars Johnsson skrev:
Ja och hade det varit som du skrev så hade det ju inte funnits one-shot, eftersom servo är bättre på allt :) Är där ingen rörelse i motivet eller kameran så fortsätter ändå AI-servon att försöka hitta ny AF hela tiden och förutom obehaget av att focusen letar oavbrutet så blir det fler oskarpa bilder än med one-shot.
Det du beskriver är Custom function IV-1 när man ställer in nummer 2. Och den är bara bra om motivet oavbrutet växlar mellan att röra sig och att stoppa (vara stilla) Vilket också Canon säger i manualen till kameran

När Servo funkar som det skall så fortsätter den inte leta focus om den hittar. Som jag ser det är fördelen med att köra med AF-ON och servo att jag själv kan bestämma när motivet är låst. Skulle motivet flytta sig kan jag bestämma om det skall focuseras om.

Testade två olika mk3 hus här om dagen och mitt står och slår ca +/- 10cm medan det andra var stabilt när det fann focus på samma motiv och avstånd.

Var själv lite spektisk till att köra med AF-ON och servo innan jag gav det en ordentlig chans, nu är det klart snabbaste sättet för mig att jobba på.

Jag kör alltså med CF IV-1 i läge 2.

(På ex EOS 400D finns det en funktion som heter AI focus, det är ungefär som när du kör med servo och AF-ON knappen för att starta. AI focus växlar själv mellan One Shot och Servo.)

Senast ändrad:
Robert_Vallentuna skrev:
När Servo funkar som det skall så fortsätter den inte leta focus om den hittar. Som jag ser det är fördelen med att köra med AF-ON och servo att jag själv kan bestämma när motivet är låst. Skulle motivet flytta sig kan jag bestämma om det skall focuseras om.

Testade två olika mk3 hus här om dagen och mitt står och slår ca +/- 10cm medan det andra var stabilt när det fann focus på samma motiv och avstånd.

Var själv lite spektisk till att köra med AF-ON och servo innan jag gav det en ordentlig chans, nu är det klart snabbaste sättet för mig att jobba på.

Jag kör alltså med CF IV-1 i läge 2.

(På ex EOS 400D finns det en funktion som heter AI focus, det är ungefär som när du kör med servo och AF-ON knappen för att starta. AI focus växlar själv mellan One Shot och Servo.)

CF IV-1 i läge 2 kan vara bra att använda om motivet oabrutet växlar mellan att vara stilla och röra sig. (som jag också skrev i ett tidigare inlägg) Men för de flesta sorters fotografering har du ingen nytta av den. Allt beror ju på vad du brukar plåta. Och AI servo focus slutar inte när den hittar focus. Du rör ju dig själv också när du håller i kameran.
Ja EOS 400D och även andra av Canons lite billigare och enklare modeller har AI focus. Varför tror du att Canon inte har det på 1 seriernas kameror :)

En fråga: Canon säger i manualer och på andra ställe att det är bäst att använda one-shot för fasta motiv och AI-servo för rörliga. Tror ni att ni kommit på en ny grej med att använda AI-servo på allt och Canon inte förstår hur deras egna kameror ska användas eller ?

Förstår heller inte tidigare kommentarer som one-shot är bättre än AI-servo !!!!
Det är ungefär som att säga spot-mätning är bättre än "partial" eller "evaluative" mätning. Alla grejorna har sina styrkor och svagheter och är bäst på olika saker

Senast ändrad:
Lars, jag köper mycket av ditt resonemang. Jag saknar dock en del i det, nämligen det som Pontus enligt min uppfattning inledningsvis påpekade.

AF verkar vara känsligare i OS jämfört med AI servo när det gäller svagt ljus, att den då i OS alltså har lättare att hitta fokus. Det har jag lite svårt att förstå.
Att den sedan i AI servo har svårare att följa i mörk miljö än i ljus kan jag ju förstå, men känsligheten att hitta fokus borde ju vara densamma tycker jag.

Med min utrustning upplever jag inte att skillnaden är så stor, men faktum kvarstår att den finns.

Skulle vara intressant att höra om du har några tankar kring detta.

/Arne

Jag skulle ju tro att AI servo har lite svårt att följa ett rörligt motiv om det är mörkt. Ju mörkare det är ju svårare är det. Sen kan man ju själv fin-justera AI servon ganska mycket i kameran så det beror ju även på hur man ställt in sina custom functions. Där finns ju flera grejor som påverkar detta
Ett fast motiv som är stilla är ju lite lättare att hitta för focusen.

Lars Johnsson skrev:
Ja, det är en Bra Sak att AF:en försöker hitta ny fokus "hela tiden" eftersom den för varje iteration får exaktare förflyttningsdata att skicka till objektivet. Vill man att AF:en ska sluta så släpper man helt enkelt AF-ON-knappen.

Njae delvis. AF-ON-knappen fungerar ändå, men för att ta bort AF-aktivering från slutaravtrycket så måste man ställa in CF IV-1-2 (eller CF IV-1-3).

"This is useful for subjects which keep moving and stopping repeatedly" står det i manualen. Det står inget om att det bara ska användas för sådana motiv.

Min brasklapp om buggfritt AF-system gäller förstås fortfarande.

Per,

Om din tolkning av texten är sån. Vad är din tolkning av one-shot. Vad ska den användas till om AI-servo är bättre eller lika bra på allting ?? Och varför finns den överhuvudtaget om den inte gör någon nytta eller är bättre på någonting?
Och varför skriver Canon i manualer och böcker att man ska använda one-shot om inte kamera eller motiv rör sig ?

Lars Johnsson skrev:
Per,

Om din tolkning av texten är sån. Vad är din tolkning av one-shot. Vad ska den användas till om AI-servo är bättre eller lika bra på allting ?? Och varför finns den överhuvudtaget om den inte gör någon nytta eller är bättre på någonting?
Och varför skriver Canon i manualer och böcker att man ska använda one-shot om inte kamera eller motiv rör sig ?

Efter jag lärt mig jobba med servo och AF-ON knappen så frågade jag mig faktiskt det.

Finns det någon situation annat än på stativ och produktfoto där One-shot är bättre än Servo? Även när jag tar porträtt föredrar jag servo då både jag och den som skall fotas oftast rör på sig.

Vet inte du missade raden i mitt inlägg att om motivet (och fotografen) står still och den hittar focus, då fortsätter den inte leta i servo läget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar