Annons

autofokus som försämrats

Produkter
(logga in för att koppla)

bildstina

Aktiv medlem
Tycker att autofokusen i min Canon 30d färsämrats. Funkade bäst med ef 28-70 f2.8L men efter en rengöring av det objektivet i butik är skärpan på det objektivet också sämre. Kan skärpan försämras över tid? Trodde att det var ett fel från början... Om man lämnar in kamera och alla objektiv - hur säker kan man vara på att det blir bra...? Känns så tråkigt med kamera och objektiv som bara presterar "så där". Var finns bästa Canon-service?
 
Det är inte ovanligt att zoomar tappar lite skärpa och behöver justering på verkstad. Sen händer det också att man blir mer kritiskt med tiden.
 
Jag tyckte min EF 70-200mm f/4L IS USM blev konstigare och konstigare i skärpan.

När den sen började skramla när jag vände på den förstod jag... Efter en vända hos Intervision i Malmö fungerar den utmärkt igen.
 
Jag tycker att Du ska börja med att kontrollera om skärpan ligger fel. Kolla detta på kort, mellanlångt och långt avstånd. Sätt t.ex. fem askar diagonalt över bordet (inte för tätt) och fokusera på den mittesta.

Gör i princip om samma sak på längre avstånd. På längsta avståndet kan en bild av några affärer längs en gata, tagna på snedden, duga bra. Det viktiga är att kameran får något i mitten som den enkelt och entydigt kan fokusera på.

Med detta test kan Du få reda på om det alls finns någon skärpa någonstans. Det kan ju vara en bra startpunkt för eventuella åtgärder.

Jag har sakta börjat förstå att de problem jag haft med oskarpa bilder inte sällan berott på att kameran fokuserat fel. Jag har ett gammalt 28-70 som inte riktigt kommer överens med min 7D. Det fanns kanske samma problem tidigare när jag använde det med en kamera för vanlig film och med min gamla 10D, men då märktes det nog inte.

AndersLj
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.