Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att vägra fotografera lesbiskt par ...

Produkter
(logga in för att koppla)
gundersen skrev:
Jag skulle känna mig obehaglig och olustig inför att plåta två bögar - fy fan...*haha*... Så ärligt talat - inget för mig. Jag plåtar för att det är kul och inte för att jag måste. Alltså kan jag välja.
Ser f.ö. rätt tröttsamt ut att läsa hur moderna och bögtoleranta människor utger sig för att vara i det offentliga rummet.
Sen utanför offentligheten så är det fritt fram för böghatarna och de riktigt skojfriska skämten med bögtouchen...*L*.
PS. Jag har inget emot bögar som människor.DS
Herregud, fy faan!
Nu avbryter jag bevakningnen på denna tråd innan jag bryter mot forumreglerna.
 
sagan skrev:
Jag förtår inte ditt svar här.

Tja, ta t.ex. den man som i en intervju berättade att djur är bättre sexpartners än kvinnor eftersom relationen blir mindre komplicerad. Lever han ut det öppet så riskerar han säkerligen obehag, för att inte tala om lynchning.

Det är väl mer synd om honom än om de som blir kallade "intoleranta" för att de vill förbjuda tidelag? Sedan om man ska tycka att zoofilen har rätt till större rättigheter för att han är "förtryckt" är upp till var och en.

Det är ju ingen idag som tar illa vid sig om man blir kallad för "zoofob", tack och lov.
 
J. Patric skrev:
Jag tycker att en fotograf ska ha rätt att säga nej till de kunder han inte vill ha, liksom en tidning inte behöver ta in annonser som de inte tycker platsar i tidningen.
Och då ska alltså en affär kunna vägra att expediera en viss kategori av kunder, läkare vägra att vårda vissa patienter osv... eller?
 
Diagnoskriterier för specifik fobi, enligt DSM-IV, som används inom psykiatrin både i Sverige och internationellt:

"En uttalad och bestående rädsla som är överdriven eller orimlig och som framkallas av att perso-nen ställs inför, eller förväntar sig att ställas inför, en specifik företeelse eller situation (t ex flygre-sor, höjder, djur, få en spruta, åsynen av blod).·Exponering för det fobiska stimulit utlöser så gott som alltid en omedelbar ångestreaktion som kanta formen av en situationellt betingad eller situationellt predisponerad panikattack. Obs: Hos barnkan oron uttryckas som gråt, vredesutbrott, klängighet eller genom att barnet blir stelt av skräck.·Insikt om att rädslan är överdriven eller orimlig. Obs: Detta behöver inte gälla hos barn.·Det fobiska stimulit undviks helt alternativt uthärdas under intensiv ångest eller plåga.·Antingen stör undvikandet, de ångestladdade förväntningarna eller plågan i samband med expo-nering för stimulit i betydande grad ett normalt fungerande i vardagen, i yrkeslivet (eller studier), isociala aktiviteter eller relationer, eller så lider personen påtagligt av att ha fobin.·Hos personer under 18 år skall varaktigheten vara minst sex månader."

Helt klart är det ingen fobi det handlar om, utan intolerans och ogrundat hat mot människor med en annan sexuell läggning.

/Pontus
 
ulltand skrev:
Och då ska alltså en affär kunna vägra att expediera en viss kategori av kunder, läkare vägra att vårda vissa patienter osv... eller?
Det tycker jag. Inte sjutton ska en butik behöva expidera vem de vill, butiker har rätt att avvisa vissa kunder liksom vilken företagare som helst. Faktum är att jag tycker det vore riktigt illa av en läkare att behandla vissa också om denne läkare inte var säker på att kunna utföra ett bra jobb. I likhet med fotografen som stod för att han inte kunde utföra jobbet bra. För det var ju vad det handlade om. Jag tycker att han gjorde rätt i att neka om han kände så..
 
lotelo skrev:
Det tycker jag. Inte sjutton ska en butik behöva expidera vem de vill, butiker har rätt att avvisa vissa kunder liksom vilken företagare som helst.
Ojdå. Så snart ser vi skyltar med "EJ HOMOSEXUELLA" på ICA-butiken då?
 
ulltand skrev:
Ojdå. Så snart ser vi skyltar med "EJ HOMOSEXUELLA" på ICA-butiken då?

jag citerar mig själv från högre upp i tråden:
En affär kan vägra sälja till en kund, en nattklubb kan vägra att släppa in en gäst och en fotograf kan vägra att fotografera en person.
kallas kontraheringsfrihet (rätt att teckna avtal).

Men, om skälet är att kunden är homosexuell eller exempelvis zigenare är det diskriminering och fotografen/affären kan åka på böter.
Är man smart säger man inte varför, man behöver inte ge någon orsak till att man inte vill utföra tjänster åt en person.

En bögklubb(?) är i sin fulla rätt att vägra mig inträde för att jag är hetero men Etage (i Malmö) får inte stoppa någon att komma in för att personen är homo.
 
ulltand skrev:
Ojdå. Så snart ser vi skyltar med "EJ HOMOSEXUELLA" på ICA-butiken då?
Så menade jag absolut inte. Men nog ska en butik kunna vägra expidera vissa, dock inte hela kategorier utan såna de kan anse störa på något sätt. Då menar jag även såna som uppenbart stör intrycket för andra kunder. Mitt svar var alltså inte menat som att hela kategorier skulle uteslutas, dock som att valmöjligheten att avvisa kunder ska finnas för alla företagare, även för den tillfrågade fotografen.

Och f ö så hade det inte ens med Homosexualitet att göra heller. Min åsikt om det ämnet i sig anser jag orelevant i denna tråden. Det handlade ju om att neka uppdrag.
 
Telia, systembolaget och apoteket samt någta mer är de enda som inte kan vägra att expediera en kund. Så länge kunden uppfyller de krav som ställs på alla kunder, nykter, kan betala räkningar, är myndig mm.

Ingen annan kan tvingas att göra affärer med någon om de inte vill.
ICA måste inte sälja bröd till mig och jag måste inte sälja min bil till en digitalfotograf om jag annonserar ut den.
 
Några centrala begrepp från denna debatt, hämtade ur SAOL:

Homofobi betecknar
specifikt, en irrationell rädsla för homosexualitet och/eller homosexuella.
mer allmänt, ett ogillande av homosexualitet oavsett motiv.
Homofobi anses vara en form av xenofobi. Ordett används ofta som skällsord mot de som motsätter sig homoadoption, homoäktenskap et cetera, för att diskreditera? motståndarnas argument.

Xenofobi rädsla för främmande människor och varelser

Heterofobi betyder bokstavligen "rädslan för det annorlunda" och används framför allt inom sociologin för att beteckna någon form av rädsla och oftast diskriminering mot personer som personen upplever som ett hot mot sin kultur eller livsstil.

Visst kan man avstå från ett jobb om man tycker att man gör ett dåligt jobb.
En fotograf som avstår från att ta bilder på ett lesbiskt bröllopspar är enligt min åsikt en dålig fotograf och yrkesman. Oavsett om man har s.k. "homofobiska" drag eller inte så bör man kunna se till människan (paret) och deras behov.
 
lotelo skrev:
Och f ö så hade det inte ens med Homosexualitet att göra heller. Min åsikt om det ämnet i sig anser jag orelevant i denna tråden. Det handlade ju om att neka uppdrag.
Jag ångrade mig efter lite tänkande. Själv skulle jag ju avvisa uppdrag om det motsatta i mitt yrke. Jag skulle t e x aldrig åta mig ett uppdrag om reklam för ett "utrota homoparti", nazistparti eller liknande. Är det bättre eller är det lika illa? Min tanke och det jag ville framhäva var att man måste få ha rätten att tycka vad man vill, men sen måste inte andra sympatisera. Jag sympatiserar inte med motståndare till homsexuella, men tycker ändå det var rätt att avvisa kunden p g a känslan som fotografen hade även om det var orsak. Hans känsla om att inte klara det borde accepteras oavsett orsak..
 
Att vägra fotografera någon pga sexuell lägning är förkastligt tycker jag.
-Hoppas den fotografen som vägrade detta har en registrerad firma och blir anmäld till diskriminerings ombudsmannen eller motsvarande.
Det är bara att inse att vi lever i ett samhälle som inte liknar det som fanns på 1800 talet.. (och tur är väl det...) Man o kvinna tjatet som vissa kristna grupper slår sig för bröstet för är inte längre det enda som gäller, kyrkan har inte längre den sanslösa makt den en gång haft. Fördomar skall bekämpas i det moderna samhället och som tur är finns det tydliga lagar gällande denna punkt.
-Tänk om folk bara kunde respektera andras läggningar o sluta lägga sig i vad som försiggår när lyset släckts...
Hoppas verkligen denna förbannade fotograf som vägrade ta detta pars bröllopsfoto blir dömd för diskriminering.

Till er homofober, religiösa fanatiker o annat löst folk finns det bara en sak att säga:
- Sköt er själva o strunta i vem er nästa väljer att älska.
 
lotelo skrev:
...Min tanke och det jag ville framhäva var att man måste få ha rätten att tycka vad man vill...
Självklart ska man få tycka vad man vill! Jag tycker tex att en person som vägrar att fotografera två nygifta människor, som antagligen har sin lyckligaste dag i hela livet, på grund av att de råkar ha samma kön - är en dålig och intolerant människa.

Men - anser nu den fotografen att världen skulle bli bättre utan homosexuella, då får han väl tycka det.
 
ulltand skrev:
Men - anser nu den fotografen att världen skulle bli bättre utan homosexuella, då får han väl tycka det.
Av vad som framgick i artikeln som länkades i första inlägget så ansåg sig fotografen inte kunna göra ett bra jobb. Dert var vad jag läste iaf..
 
Det kanske inte är lämpligt ur parets synvinkel att bli fotograferade av en fotograf med dessa tankar och synpunkter. För mig känns det bättre om fotografen är bekväm med sitt uppdrag. Det finns nog andra som klarar jobbet bättre.
 
JanOlofHärnström skrev:
En fotograf som avstår från att ta bilder på ett lesbiskt bröllopspar är enligt min åsikt en dålig fotograf och yrkesman.

Tvärtom. En fotograf med ryggrad är oftast bättre än dussinfotografer.

Det sägs ju vara hedervärt att kunna säga "nej", men det gäller tydligen bara så länge det är politiskt korrekt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.