sagan
Avslutat medlemskap
J. Patric skrev:
Du tycker inte att det är kränkande att tvingas göra något mot sin vilja? Ska inte en fotograf ha rättigheter?
Inte rättigheter att diskriminera, nej.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
J. Patric skrev:
Du tycker inte att det är kränkande att tvingas göra något mot sin vilja? Ska inte en fotograf ha rättigheter?
Herregud, fy faan!gundersen skrev:
Jag skulle känna mig obehaglig och olustig inför att plåta två bögar - fy fan...*haha*... Så ärligt talat - inget för mig. Jag plåtar för att det är kul och inte för att jag måste. Alltså kan jag välja.
Ser f.ö. rätt tröttsamt ut att läsa hur moderna och bögtoleranta människor utger sig för att vara i det offentliga rummet.
Sen utanför offentligheten så är det fritt fram för böghatarna och de riktigt skojfriska skämten med bögtouchen...*L*.
PS. Jag har inget emot bögar som människor.DS
Jag gör det samma.Calle S skrev:
Herregud, fy faan!
Nu avbryter jag bevakningnen på denna tråd innan jag bryter mot forumreglerna.
sagan skrev:
Jag förtår inte ditt svar här.
sagan skrev:
Inte rättigheter att diskriminera, nej.
Och då ska alltså en affär kunna vägra att expediera en viss kategori av kunder, läkare vägra att vårda vissa patienter osv... eller?J. Patric skrev:
Jag tycker att en fotograf ska ha rätt att säga nej till de kunder han inte vill ha, liksom en tidning inte behöver ta in annonser som de inte tycker platsar i tidningen.
Det tycker jag. Inte sjutton ska en butik behöva expidera vem de vill, butiker har rätt att avvisa vissa kunder liksom vilken företagare som helst. Faktum är att jag tycker det vore riktigt illa av en läkare att behandla vissa också om denne läkare inte var säker på att kunna utföra ett bra jobb. I likhet med fotografen som stod för att han inte kunde utföra jobbet bra. För det var ju vad det handlade om. Jag tycker att han gjorde rätt i att neka om han kände så..ulltand skrev:
Och då ska alltså en affär kunna vägra att expediera en viss kategori av kunder, läkare vägra att vårda vissa patienter osv... eller?
Ojdå. Så snart ser vi skyltar med "EJ HOMOSEXUELLA" på ICA-butiken då?lotelo skrev:
Det tycker jag. Inte sjutton ska en butik behöva expidera vem de vill, butiker har rätt att avvisa vissa kunder liksom vilken företagare som helst.
ulltand skrev:
Ojdå. Så snart ser vi skyltar med "EJ HOMOSEXUELLA" på ICA-butiken då?
Så menade jag absolut inte. Men nog ska en butik kunna vägra expidera vissa, dock inte hela kategorier utan såna de kan anse störa på något sätt. Då menar jag även såna som uppenbart stör intrycket för andra kunder. Mitt svar var alltså inte menat som att hela kategorier skulle uteslutas, dock som att valmöjligheten att avvisa kunder ska finnas för alla företagare, även för den tillfrågade fotografen.ulltand skrev:
Ojdå. Så snart ser vi skyltar med "EJ HOMOSEXUELLA" på ICA-butiken då?
Jag ångrade mig efter lite tänkande. Själv skulle jag ju avvisa uppdrag om det motsatta i mitt yrke. Jag skulle t e x aldrig åta mig ett uppdrag om reklam för ett "utrota homoparti", nazistparti eller liknande. Är det bättre eller är det lika illa? Min tanke och det jag ville framhäva var att man måste få ha rätten att tycka vad man vill, men sen måste inte andra sympatisera. Jag sympatiserar inte med motståndare till homsexuella, men tycker ändå det var rätt att avvisa kunden p g a känslan som fotografen hade även om det var orsak. Hans känsla om att inte klara det borde accepteras oavsett orsak..lotelo skrev:
Och f ö så hade det inte ens med Homosexualitet att göra heller. Min åsikt om det ämnet i sig anser jag orelevant i denna tråden. Det handlade ju om att neka uppdrag.
Självklart ska man få tycka vad man vill! Jag tycker tex att en person som vägrar att fotografera två nygifta människor, som antagligen har sin lyckligaste dag i hela livet, på grund av att de råkar ha samma kön - är en dålig och intolerant människa.lotelo skrev:
...Min tanke och det jag ville framhäva var att man måste få ha rätten att tycka vad man vill...
Av vad som framgick i artikeln som länkades i första inlägget så ansåg sig fotografen inte kunna göra ett bra jobb. Dert var vad jag läste iaf..ulltand skrev:
Men - anser nu den fotografen att världen skulle bli bättre utan homosexuella, då får han väl tycka det.
JanOlofHärnström skrev:
En fotograf som avstår från att ta bilder på ett lesbiskt bröllopspar är enligt min åsikt en dålig fotograf och yrkesman.