hansen2
Aktiv medlem
sagan skrev:
Javisst, det är ju två helt olika saker!
Fobi är när man är rädd för något som det inte finns rimligt fog för...öppna platser, trånga utrymmen, spindlar (som inte är giftiga), personer med en viss sexuell läggning exempelvis.. o.s.v
Precis. Själv är jag orimligt skraj för getingar vilket nog kan klassas för fobi men jag är på bättringsvägen efter föregående sommars getingtäthet
Men vad jag är ute efter är att, i den här frågan, ropas det fobi så fort någon säger emot. Den oppositionelle svartmålas å det kraftigaste. Jag tror det är väldigt få som uppnår diagnosen homofob i dess rätta bemärkelse. Homofob har istället blivit ett skällsord, steg ett. Steg två är att anklaga honom/henne för att vara smyghomo och debatten dör. Jag har aldrig sett att folk betett sig på det här viset i någon annan fråga.
Inga av dessa situationer har något med åsikter att göra.
Det har gått politik i det och är rykande aktuellt. Man är i färd med att avgöra om huruvida homosexuella ska få gifta sig t.e.x.
Att inte vara överens om sakfrågar, har inte med fobi att göra.
Håller med dig fullständigt men i den här frågan ger man folk stämpeln homofob alldeles för fort och ogrundat. Naturligtvis för att svartmåla och trycka ner. Finns ingen som helst tolerans i att bete sig på det viset. Likväl är det tolerans man vill att andra ska ha ...
Jag har läst din fråga..men jag ser inget rimligt med den.
Hoppas att jag uttryckt mig klarare nu
/Johan
Senast ändrad: