Tolerans är fan något knepigt. Och eftersom det är lite av ett nyckelord i en sån här diskussion så är det viktigt att prata lite om det. Jag tycker att homofobi är något beklagligt. Det finns homofober och de lider av att det finns homofobi. Vi är antagligen alla överens om sexuell läggning inte är någonting man väljer och därför är det dåligt att särbehandla efter sexuell läggning. Jag tycker att det är viktigt att använda ordet dåligt och inte fel. Fel förknippar jag med moral och moral är en substitution för tänkande. Och med dåligt menar jag helt enkelt att det är en handling som jag tror gör välden till ett sämre ställe.
Men, man måste nog gå lite längre i sitt toleranstänkande. Även homofobi är något man enligt min uppfattning inte alltid har valt. Det här med att välja eller inte heller alltid fullt meningsfullt. Vi är vad vi har ärvt av våra föräldrar och vad samhället eller naturen har lärt oss vara. Kan man välja vad man vill välja? Istället för att gå in längre på det vill jag fortsätta med att säga att homofobi, rasism och alla annan xenofobi är något fullständigt naturligt. Och tro inte att jag menar att naturligt betyder bra. Det är helt enkelt en egenskap som har varit evolutionärt gynnsam. Man har vunnit på att vara rädd eller förakta det okända. Vad jag vill komma till är helt enkelt att jag inte tror att förakt av homofoben är ett bra sätt att göra världen till ett bättre ställe. Det gäller att vara tolerant, inte för de egenskaper man tycker är dåliga, men för människorna som besitter dem. Det finns en risk med att aggressivt hoppa på en människa med åsikter man tycker är fel, att man bara gör saken värre genom att än mera öka grupperingarna i samhället. Om jag sitter och trycker på en politisk inkorrekt åsikt och ständigt blir påhoppad när jag ventilerar den resulterar det antagligen bara i att jag slutar ventilera mina åsikter, känner mig förtryckt, söker mig i hemlighet till liktyckande och börjar med terroristhandlingar. Jag skämtar inte. Jag tror att det här är grundproblemet i världen. Jag tror att alla måste hjälpas åt för att se till att det finns forum där alla kan få sina åsikter ventilerade. Även de dåliga åsikterna eftersom det är först då man kan hjälpa människor att bli av med dem.
Jag tycker att det är dåligt att fotografen inte vill fotografera det lesbiska paret. Jag tycker att det är dåligt att det lesbiska paret blir förargade och smutskastar honom istället för att hjälpa honom tolerera. Och jag tycker att det är dåligt att DU (vem lever som han lär?) verkar bli förargad och helst bara vill vinna diskussionen med de vassaste argumenten. Istället för att hjälpa de andra att inse vad du tror är det bästa för att göra världen till ett bättre ställe.
Tolerara inte intolerans, men tolerera de intoleranta. Hjälp dem att bli bättre människor och göra världen till ett bättre ställe. Hoppar du på dem eller försöker få dem dömda tror jag bara du gör världen till ett sämre ställe. Folk har redan hoppat av den här tråden för att den har blivit för aggresiv. Det är dåligt.
Vad fan har det här med foto att göra?