ANNONS
Annons

Att vägra fotografera lesbiskt par ...

Produkter
(logga in för att koppla)
MattiasL skrev:
Om jag ser till min egen umgängeskrets, så är det nästan norm att inte äta kött, att rösta till vänster, att vara emot värnplikt osv. Det finns starka normer på lägre nivå, men kanske inte samma normer som i samhället i stort.
Men då har du ju valt det hörn av trägårn, där det är mörkast, kallast, fuktigast, hemskast, ogynnsamast, mest omänskligt att leva i.

Kom ut till oss andra i mitten och börja ett nytt liv.

._/h.

MattiasL skrev:
Alternativt, ju mer normerna luckras upp och blir oviktiga, desto fler människor kan leva sitt liv som de vill. Men det blir mindre enkelt för dem som passade in i mallen.
Vad menar du med: 'leva sitt liv som de vill'?

Leva loppan?

Inte ta ansvar?

Ligga i slafen å slagga?

Spela musik som ingen lyssnar på?

Skriva dikter som ingen ids höra?

Bara gå å driva?

Sitta på parkbänken å mata duvorna?

Stryk det som ej önskas eller fyll i vad du vill.

._/h.

red-top skrev:
Vad menar du med: 'leva sitt liv som de vill'?

Leva loppan?

Inte ta ansvar?

Ligga i slafen å slagga?

Spela musik som ingen lyssnar på?

Skriva dikter som ingen ids höra?

Bara gå å driva?

Sitta på parkbänken å mata duvorna?

Stryk det som ej önskas eller fyll i vad du vill.

._/h.

Välja vem man vill leva med, om man vill leva med någon.

Tänka som man vill.

Det är väl det jag tänker på i första hand.

Spela musik och skriva dikter som ingen vill höra är väl trevligt också, om man känner för det. Gå och driva för att man känner för det kan man ju också göra om andra slipper försörja en.

red-top skrev:
Förstår inte ord vad du menar..?
._/h.

Antagligen är det bortkastat att svara på detta, men jag ska väl försöka förtydliga mig.

Jag skrev i ett inlägg att alla borde få älska vem man vill oavsett kön och få vara den man är. Då svarar du att jag "slår in öppna dörrar". Jag menar att ett homosexuellt par med den utsatthet som de stundtals lever i nog inte alltid upplever sin kärlek som accepterad på samma sätt som heterosexuella. De lever i en utsatthet som heterosexuella inte behöver uppleva bara pga deras sexuella läggning.
På nästa inlägg svarar du med en redogörelse för hur din trygghet sett ut tidigare och nu. Jag antog att om detta var ett svar på det jag skrev, måste det följdaktligen vara så att du antingen beskriver ditt liv som homosexuell och med förmånen att ha fått leva tryggt och säkert under lång tid av ditt liv eller svarar som en heterosexuell som inte har kunskap eller förmåga att sätta sig in i hur en homosexuell person i värsta fall kan uppleva sin tillvaro utifrån trygghetsperspektiv.
Det finns ju skäl till varför många homosexuella försöker dölja sin sexuella läggning för omgivningen, vilket den heterosexuelle inte behöver.
/Nonno

nonno skrev:
Antagligen är det bortkastat att svara på detta, men jag ska väl försöka förtydliga mig./Nonno

OK - men vad jag vill säga är ungefär, att i dagens samhälle är det en mikroskopisk skillnad i risk att utsättas för våld mellan en 'bög' och en 'icke-bög'.

red-top skrev:
OK - men vad jag vill säga är ungefär, att i dagens samhälle är det en mikroskopisk skillnad i risk att utsättas för våld mellan en 'bög' och en 'icke-bög'.

Är det?

Om den kvantitativa skillnaden är mikroskopisk, så bör vi kanske titta på den kvalitativa skillnaden - Varför utsätts människor för våldet? På grund av heterosexuell läggning? På grund av homosexuell läggning? Utan koppling till sexuell läggning?

Vi vet att människor utsätts för våld för att de inte tillhör normen vad gäller sexuell läggning. Jag har aldrig hört talas om någon som utsatts för våld på grund av heterosexuell läggning.

Googla gärna på "hatbrott" ;-)

Senast ändrad:
nonno skrev:
Antagligen är det bortkastat att svara på detta, men jag ska väl försöka förtydliga mig./Nonno

Som jag ser det i belysning av min erfarenhet av en lång levnad i medvetande om vad som rör sig i 'staden'.

DVS om man inte medvetet provocerar med att visa fingret åt Hells Angels.

Eller går med händerna utåt och vickar på rumpan, om man nu råkar vara man och intresserad av pojkar...

._/h.

MattiasL skrev:
Är det?

Om den kvantitativa skillnaden är mikroskopisk, så bör vi kanske titta på den kvalitativa skillnaden - Varför utsätts människor för våldet? På grund av heterosexuell läggning? På grund av homosexuell läggning? Utan koppling till sexuell läggning?

Vi vet att människor utsätts för våld för att de inte tillhör normen vad gäller sexuell läggning. Jag har aldrig hört talas om någon som utsatts för våld på grund av heterosexuell läggning.

Googla gärna på "hatbrott" ;-)
Men nu jämför du väl IAF bananer med jordgubbar..?
._/h.

red-top skrev:

Som jag ser det i belysning av min erfarenhet av en lång levnad i medvetande om vad som rör sig i 'staden'.

DVS om man inte medvetet provocerar med att visa fingret åt Hells Angels.

Eller går med händerna utåt och vickar på rumpan, om man nu råkar vara man och intresserad av pojkar...

._/h.

Nu börjar du sätta fingret på något. Du ser alltså den allmäna omgivningen som något hotfullt, om man råkar ha en gångart som antyder att man är sexuellt avvikande? Liksom man inte muckar med hells angels? Kanske det ringer en klocka om att det inte är helt oproblematiskt att leva som homosexuell, ens i vårt samhälle?

MattiasL skrev:
Nu börjar du sätta fingret på något. Du ser alltså den allmäna omgivningen som något hotfullt, om man råkar ha en gångart som antyder att man är sexuellt avvikande? Liksom man inte muckar med hells angels? Kanske det ringer en klocka om att det inte är helt oproblematiskt att leva som homosexuell, ens i vårt samhälle?
Nä, det är inte oproblematiskt att leva som varken det ena eller andra.
._/h.

red-top skrev:

Det är ju inte bara våld som gör att man kan känna sig utsatt. Vem som helst kan anse sig ha rätt att skymfa en homosexuell person, inte för vem den är utan för vad den är. Bara ett av flera exempel: När det i en familj blev klart att ett av barnen är homosexuell, bemöttes det med att denne inte var välkommen att ta med sig hem sin älskade, medans övriga heterosexuella syskons partners togs emot med öppna armar. Den homosexuella ungdomen beodrades att inte på något sätt visa att den möjligen hade en kärleksrelation. Vilken oerhörd kränkning och det utav dem som står närmast!
/Nonno

red-top skrev:
Nä, det är inte oproblematiskt att leva som varken det ena eller andra.
._/h.

Livet och kärleken är överhuvudtaget inte oproblematiska, naturligtvis. Men det är kanske inte så relevant här. Jag kan bara tala för mig och dem jag känner och dem jag mött, men jag har aldrig varit med om att heterosexualitet har varit ett problem i sig. Däremot har de flesta homosexuella jag känner haft en jädra pärs inför att komma ut.

nonno skrev:
Det är ju inte bara våld som gör att man kan känna sig utsatt. Vem som helst kan anse sig ha rätt att skymfa en homosexuell person, inte för vem den är utan för vad den är. Bara ett av flera exempel: När det i en familj blev klart att ett av barnen är homosexuell, bemöttes det med att denne inte var välkommen att ta med sig hem sin älskade, medans övriga heterosexuella syskons partners togs emot med öppna armar. Den homosexuella ungdomen beodrades att inte på något sätt visa att den möjligen hade en kärleksrelation. Vilken oerhörd kränkning och det utav dem som står närmast!
/Nonno
OK - kan bara hänvisa till vad jag skrev tidigare:
Det tar en tid innan nya normer accepteras av alla - gamla som unga...
._/h.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar