red-top
Aktiv medlem
ETT ord - naturligtvisred-top skrev:
Förstår inte ord vad du menar..?
._/h.
._/h.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
ETT ord - naturligtvisred-top skrev:
._/h.
Men då har du ju valt det hörn av trägårn, där det är mörkast, kallast, fuktigast, hemskast, ogynnsamast, mest omänskligt att leva i.MattiasL skrev:
Om jag ser till min egen umgängeskrets, så är det nästan norm att inte äta kött, att rösta till vänster, att vara emot värnplikt osv. Det finns starka normer på lägre nivå, men kanske inte samma normer som i samhället i stort.
Vad menar du med: 'leva sitt liv som de vill'?MattiasL skrev:
Alternativt, ju mer normerna luckras upp och blir oviktiga, desto fler människor kan leva sitt liv som de vill. Men det blir mindre enkelt för dem som passade in i mallen.
red-top skrev:
Om du inte vet vad 'politiskt korrekt' innebär, så går det inte att debattera med dig.
._/h.
Googla på "politiskt korrekt".MattiasL skrev:
Eller så förklarar du vad du menar.
red-top skrev:
Vad menar du med: 'leva sitt liv som de vill'?
Leva loppan?
Inte ta ansvar?
Ligga i slafen å slagga?
Spela musik som ingen lyssnar på?
Skriva dikter som ingen ids höra?
Bara gå å driva?
Sitta på parkbänken å mata duvorna?
Stryk det som ej önskas eller fyll i vad du vill.
._/h.
red-top skrev:
._/h.
Ja, det svar som jag hade väntat mig.MattiasL skrev:
Välja vem man vill leva med, om man vill leva med någon.
Tänka som man vill.
Det är väl det jag tänker på i första hand.
red-top skrev:
Googla på "politiskt korrekt".
./h.
red-top skrev:
Ja, det svar som jag hade väntat mig.
._/h.
nonno skrev:
Antagligen är det bortkastat att svara på detta, men jag ska väl försöka förtydliga mig./Nonno
red-top skrev:
OK - men vad jag vill säga är ungefär, att i dagens samhälle är det en mikroskopisk skillnad i risk att utsättas för våld mellan en 'bög' och en 'icke-bög'.
nonno skrev:
Antagligen är det bortkastat att svara på detta, men jag ska väl försöka förtydliga mig./Nonno
Men nu jämför du väl IAF bananer med jordgubbar..?MattiasL skrev:
Är det?
Om den kvantitativa skillnaden är mikroskopisk, så bör vi kanske titta på den kvalitativa skillnaden - Varför utsätts människor för våldet? På grund av heterosexuell läggning? På grund av homosexuell läggning? Utan koppling till sexuell läggning?
Vi vet att människor utsätts för våld för att de inte tillhör normen vad gäller sexuell läggning. Jag har aldrig hört talas om någon som utsatts för våld på grund av heterosexuell läggning.
Googla gärna på "hatbrott" ;-)
red-top skrev:
OK - men vad jag vill säga är ungefär, att i dagens samhälle är det en mikroskopisk skillnad i risk att utsättas för våld mellan en 'bög' och en 'icke-bög'.
Som jag ser det i belysning av min erfarenhet av en lång levnad i medvetande om vad som rör sig i 'staden'.
DVS om man inte medvetet provocerar med att visa fingret åt Hells Angels.
Eller går med händerna utåt och vickar på rumpan, om man nu råkar vara man och intresserad av pojkar...
._/h.
red-top skrev:
Men nu jämför du väl IAF bananer med jordgubbar..?
._/h.
Nä, det är inte oproblematiskt att leva som varken det ena eller andra.MattiasL skrev:
Nu börjar du sätta fingret på något. Du ser alltså den allmäna omgivningen som något hotfullt, om man råkar ha en gångart som antyder att man är sexuellt avvikande? Liksom man inte muckar med hells angels? Kanske det ringer en klocka om att det inte är helt oproblematiskt att leva som homosexuell, ens i vårt samhälle?
red-top skrev:
red-top skrev:
Nä, det är inte oproblematiskt att leva som varken det ena eller andra.
._/h.
OK - kan bara hänvisa till vad jag skrev tidigare:nonno skrev:
Det är ju inte bara våld som gör att man kan känna sig utsatt. Vem som helst kan anse sig ha rätt att skymfa en homosexuell person, inte för vem den är utan för vad den är. Bara ett av flera exempel: När det i en familj blev klart att ett av barnen är homosexuell, bemöttes det med att denne inte var välkommen att ta med sig hem sin älskade, medans övriga heterosexuella syskons partners togs emot med öppna armar. Den homosexuella ungdomen beodrades att inte på något sätt visa att den möjligen hade en kärleksrelation. Vilken oerhörd kränkning och det utav dem som står närmast!
/Nonno