Annons

Att vägra fotografera lesbiskt par ...

Produkter
(logga in för att koppla)
Michael f8 skrev:
Jag hoppas verkligen att du kan backa upp ditt påstående: En _vanlig_ följd av alkohol är våldsbrott.
Kanske formulerade mig lite klantigt, det erkänner jag.



Vänta här nu, i Sverige har du ingen kontroll på ditt alkoholintag och i Italien så har du det? Beror det på vädret tro?
Läs om. Läs igen. Läs rätt. Läs innebörden. Tolka innebörden. Sluta vara dryg.
 
Curium skrev:
http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Alkoholsamhalle/alkoholovaldBolaget.htm

Jag tror ärligt talat inte att vi hade haft så många hatbrott om vi inte hade haft alkohol. Med lite alkohol i kroppen blir helt plötsligt "bög" en anledning till att någon ska ha spö.

Jag har inte sagt att du har en dubbelmoral. Men jag sa att om man själv förtär alkohol är man bara patetisk om man pratar om det hemska våldet i vårt samhälle.

Tror du verkligen att det är alkoholen som gör att man plötsligt börjar tycka så illa om vem någon okänd person är att man får för sig att spöa dem?
Själv brukar jag vara ungefär som vanligt fast med sämre självkontroll när jag druckit alkohol.

Jag skulle bli synnerligen förvånad om jag plötsligt tyckte att någon skulle ha spö utifrån sexuell läggning (eller av någon annan anledning), eftersom jag inte tycker det annars.
 
MattiasL skrev:
Tror du verkligen att det är alkoholen som gör att man plötsligt börjar tycka så illa om vem någon okänd person är att man får för sig att spöa dem?

Anledningen till att alkohol är inblandat i så många våldsbrott är för att det gör att spärrar släpper och man gör saker som man annars inte hade gjort (pratar du inte själv lite extra när du luktat på glöggen). Alkohol är ett nervgift om du inte nu inte redan visste det...
 
Michael f8 skrev:

Se tidigare inlägg om att klädstil eller om man går med händerna på ett visst sätt, får folk att reagera negativt och nedsättande.
/Michael

(Jag uppfattar inte riktigt ditt ställningstagande här, så det kanske inte är riktat till dig specifikt)

Men vem är det som har problem och bör fundera över sin attityd? Den som "går med händerna på ett visst sätt", eller den som störs av detsamma?

Något som är intressant, och som Fanny Ambjörnsson tar upp i sin doktorsavhandling I en klass för sig, där hon studerat kvinnligt beteende i två gymnasieklasser, är att den enda homosexuella tjejen i en av klasserna betraktas som oerhört stereotypt "lesbisk" och osjälvständig, genom sitt korta hår och att hon inte sminkar sig. Detta samtidigt som den grupp som utgör normen i klassen har mycket starka klädes- och utseendekoder som man inte avviker från hur som helst.

Hur avvikande tillåter vi varandra att vara?
 
Curium skrev:
Anledningen till att alkohol är inblandat i så många våldsbrott är för att det gör att spärrar släpper och man gör saker som man annars inte hade gjort (pratar du inte själv lite extra när du luktat på glöggen). Alkohol är ett nervgift om du inte nu inte redan visste det...

Jodå, jag både pratar, sjunger och dansar lite extra när jag luktat på glöggen. Men jag blir inte en annan person med andra åsikter än annars.

Med hänsyn till herrns ringa ålder, och därmed troligen begränsade erfarenhet av Bacchi påverkan, så kan jag förstå att han inte riktigt har koll på sådant.
 
MattiasL skrev:
Jodå, jag både pratar, sjunger och dansar lite extra när jag luktat på glöggen. Men jag blir inte en annan person med andra åsikter än annars.

Med hänsyn till herrns ringa ålder, och därmed troligen begränsade erfarenhet av Bacchi påverkan, så kan jag förstå att han inte riktigt har koll på sådant.

Intressant att du undviker argumentet att alkohol är ett nervgift de facto och istället använder personangrepp...

Jag har träffat bekanta när de har varit nyktra och även när de varit stupfulla (och jag var nykter) och nej, det var inte samma personer. Prova att vara nykter på en fyllefest sedan kan du börja snacka om erfarenhet istället för att gömma dig från faktum och din (förövrigt ganska unga) ålder.
 
Ja, ursäkta, det var lite billigt av mig.

Jag har många gånger varit nykter när andra varit fulla, och jag är mycket medveten om att alkohol är ett gift. Att spärrar släpper och att folk blir stökiga är såklart ett faktum. Men jag har aldrig varit med om att folk helt byter åsikter och livsinställning.

Jag har lite svårt att se alkoholen som något annat än en utlösande faktor för saker som redan finns där. Finns det en konflikt så ligger våldet mycket närmare till hands än i nyktert tillstånd. I fallen med hatbrott är min gissning att det faktiskt handlar om att det finns ett hat, som man under alkoholens påverkan har lättare att låta komma fram. Alkoholen släpper spärrar, på gott och ont. Men jag har väldigt svårt att tro att man under en fylla plötsligt blir nazist, miljöpartist, idrottsintresserad, nyliberal eller något annat, utan att ha haft det från början.
 
Jaså, det får du gärna gå in närmare på.

Men visst, hat är oftast irrationellt och åsikter bygger på någon sorts rationellt tänkande (ibland baserat på känslor).

Men allvarligt, menar du att man plötsligt under ett alkoholrus börjar känna ett okontrollerbart och slumpmässigt hat mot vänsterhänta, folk av medellängd, homosexuella, barn eller hästar, och sedan börjar slå ner dem? Jag tror inte det.
 
Så.. Våldsbrott kan grunda sig i att det kollektiva medvetandet hos vissa gäng finns ett undergrävt hat mot medelålders män som bär hatt och, enligt det kollektiva medvetandet hos gruppen, som stirrar på dem? När de sedan dricker lossas spärrarna och de kan utan förvarning ge sig på en medelålders man iklädd hatt som råkar dröja kvar blicken lite för länge på ett gäng som står och halsar folköl? Hade de inte gjort det om det var varit en äldre dam iförd kalasbyxor ty det finns inget undergrävt hat mot damer i kalasbyxor i det kollektiva medvetandet i gruppen?

Eller är det så enkelt att hat är irrationelt och kan uppkomma vid en snedtändning?
 
Och med det menar du att hatbrott inte existerar, utan att allt våld är helt slumpmässigt och kan skyllas på alkohol, eller vad?

Jag tror inte det är så enkelt.
 
Hur förklaras i så fall angrepp mot prideparader i Warszawa och Riga? Folk som råkat gå förbi och hade druckit för mycket sprit, och därför bara måste kasta olika saker på paraddeltagarna?
 
MattiasL skrev:
Och med det menar du att hatbrott inte existerar, utan att allt våld är helt slumpmässigt och kan skyllas på alkohol, eller vad?

Jag tror inte det är så enkelt.

Nej. Men du verkar vilja påstå att alkohol inte är en kraftigt bidragande orsak utan bara en milt bidragende orsak. Sedan tror jag också att många hatbrott har varit rent slumpmässiga.

MattiasL skrev:
Hur förklaras i så fall angrepp mot prideparader i Warszawa och Riga? Folk som råkat gå förbi och hade druckit för mycket sprit, och därför bara måste kasta olika saker på paraddeltagarna?
Varför gå så långt som till Riga?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_hatbrott_i_Sverige#2006

Lite statistik sitter väl aldrig fel heller? ~600 hatbrott mot homosexuella ANMÄLDES förra året medan 7 960 LAGFÖRDES för misshandel förförra, varav 790 var grov misshandel. Mörkertalen är runt misshandlarna iaf stort, hur det är runt hatbrotten vet jag inte men antar att det är stort där med. 600 mot 8000.. Alkohol i vartannat fall...

EDIT: Oj, läste precis att "Statistiken över antalet misstänkta för misshandelsbrott innehåller endast cirka en femtedel av de polisanmälda misshandelsfallen."


http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=6&module_instance=2
"Som exempel på en ökning i statistiken som troligen rör sig om en faktisk ökning kan nämnas misshandel utomhus mellan personer som inte är bekanta med varandra. Huvudorsaken till denna våldsökning är sannolikt den ökande alkoholkonsumtionen."

"Enligt offerundersökningar är den faktiska våldsbrottsligheten, om man också inkluderar hot om våld, ungefär tio gånger högre än vad som framgår av polisanmälningarna. "

EDIT #2: Nu börjar jag få ordning på siffrorna:
Antal anmälda fall av misshandel 2006: 77 019
Antal anmälda fall av homofobiska hatbrott 2005: 563
Homofobiska hatbrott utgör ungefär 0,8% av våldsbrotten..

..och mörkertalet är stort

EDIT #3: Just det ja, det var ju jag som ville ha korrekta källor: http://www.bra.se/extra/pod/?action...statsType=100&statsCounty=La&Year=2006&type=0
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=82&module_instance=4
 
Senast ändrad:
Det spelar ju ingen roll vilken sorts demonstration det gäller , dom blir ju attackerade alla! Det finns grupper som känner att deras uppgift här på jorden är att sätta sig emot allt som är nytt eller annorlunda. Att en del i dessa grupper har sprit eller droger i kroppen är det väl ingen som på allvar betvivlar! Om det gäller fotboll eller hockey så ser det likadant ut. Motständarlagets supporters skall ha på käften! Alla som inte är som vi skall ha på käften! Vilka är då förövarna? Säkert misslyckade typer som inte har det läshuvud eller intresse för skolan så att de har kunnat ta åt sig kunskap till den höjd att deras intellekt har berikats med sådan visdom att de har förståelse för att alla inte är lika och har rätt att vara det.
 
En sak som man bör vara uppmärksam på när det gäller hatbrottsstatistiken är att det är ganska väl dokumenterat dels att polisen "ibland" (vet inte hur ofta) kan vara nog så dåliga på att identifiera en anmäld misshandel som ett hatbrott även om anmälaren tydligt uppger att det är ett sådant. Dels att anmälare "ibland" inte tar upp hatmotiven i anmälan av ren skam och kanske rädsla för att polisen inte ska ta dem på allvar.
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Det spelar ju ingen roll vilken sorts demonstration det gäller , dom blir ju attackerade alla! Det finns grupper som känner att deras uppgift här på jorden är att sätta sig emot allt som är nytt eller annorlunda. Att en del i dessa grupper har sprit eller droger i kroppen är det väl ingen som på allvar betvivlar! Om det gäller fotboll eller hockey så ser det likadant ut. Motständarlagets supporters skall ha på käften! Alla som inte är som vi skall ha på käften! Vilka är då förövarna? Säkert misslyckade typer som inte har det läshuvud eller intresse för skolan så att de har kunnat ta åt sig kunskap till den höjd att deras intellekt har berikats med sådan visdom att de har förståelse för att alla inte är lika och har rätt att vara det.
Det är väldigt sant! EU, Q8, SD, AFA, Pride... Spelar inte så stor roll, egentligen. Någon ska ha på käften, vem det är spelar inte så stor roll. En ur AFA eller en bög, bara han inte är som jag... Tragiskt...

Paragrafryttaren skrev:
En sak som man bör vara uppmärksam på när det gäller hatbrottsstatistiken är att det är ganska väl dokumenterat dels att polisen "ibland" (vet inte hur ofta) kan vara nog så dåliga på att identifiera en anmäld misshandel som ett hatbrott även om anmälaren tydligt uppger att det är ett sådant. Dels att anmälare "ibland" inte tar upp hatmotiven i anmälan av ren skam och kanske rädsla för att polisen inte ska ta dem på allvar.
Vissa blir man ju mer eller mindre irriterad på... Som jag redan har sagt och som det står i källorna jag nämnde så är mörkertalet stort både när det handlar om så kallade hatbrott och andra våldsbrott.

Läs i länken om hur det fungerar.
 
MattiasL skrev:
Men vem är det som har problem och bör fundera över sin attityd? Den som "går med händerna på ett visst sätt", eller den som störs av detsamma?
-------
Hur avvikande tillåter vi varandra att vara?
Det måste vara tio miljoner gånger lättare för en fjolla att tillfälligt på stan undvika ett provocerande beteende, än för en person på +60/70 att ändra en åsikt, inpräglad för 50-60 år sedan - kanske tom nedärvd. Och som 999 av 1000 dessutom nogsamt döljer, att den har.
-------
Eftersom bara Riksdagen kan utfärda förbud mot någon att vara avvikande, så är frågan retorisk.
./h.
PS - Nu tar jag bort min bevakning av denna tråd.
 
Ja fy vad det är synd om vita heterosexuela kristna män :)

Ärligt talat så är bibeln och gud ingen verklighet, dvs vi har aldrig sett gud och bibeln är bara en bok dvs död sak.

Homosexualitet ett faktum den finns här och den motarbetas av människor som "tror" att det antinegn är en synd eller att det på något sätt är onaturligt. Sedan försöker vissa här bevisa att det minsann inte är så synd om de homosexuella, det är så skrattretande att läsa era inlägg där ni istället för at tänka efter en smula och inse att i Sverige 2007 så dödas och misshandlas homosexuella för att de just visar kärlek til sama kön! Ja det finns 1000 andra brott i sverige som är minst lika viktiga men det gör knappast hatbrott mot homsexuela mindre viktigt? Bara för att killar bankar andra killar betyder det inte att hatbrott mot homosexuella skal förbises?

*jöses*
 
red-top skrev:
Det måste vara tio miljoner gånger lättare för en fjolla att tillfälligt på stan undvika ett provocerande beteende, än för en person på +60/70 att ändra en åsikt, inpräglad för 50-60 år sedan - kanske tom nedärvd. Och som 999 av 1000 dessutom nogsamt döljer, att den har.
-------
Eftersom bara Riksdagen kan utfärda förbud mot någon att vara avvikande, så är frågan retorisk.
./h.
PS - Nu tar jag bort min bevakning av denna tråd.

Vilket djävla nys!
Ursäkta mitt uttryck, men nu blir jag bara så trött. Människan har enorm förmåga till förändring om rätta viljan finns. Om någon stör sig på annans sätt att röra sig eller hårfärg eller vad det nu kan vara, är det ju inte den andre som ska göra förändringarna. Det är ju ett absurt resonemang!
Dessutom har jag inte kunnat hitta belägg för att åldersgruppen 60 - 70 är överrepresenterade bland dem som utför kränkningar av olika art eller grad.
/Nonno
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.