Annons

Att vägra fotografera lesbiskt par ...

Produkter
(logga in för att koppla)
pial skrev:
David, du har rätt i att homosexualitet är en normal och naturlig företeelse som observerats hos andra djur än människan.

Men just Annika Dahlström skulle jag vilja säga är inte den bästa källan för information. Hennes böcker och artiklar om könsskillnader i hjärnan är mycket starkt ifrågasatta. Hon är visserligen läkare och professor men detta är INTE hennes eget forskningsområde.

Det har visats gång på gång att hennes påståenden om skillnader mellan olika delar av hjärnan hos kvinnor, män och hetero-och homosexuella inte har något stöd i vetenskapliga studier. Läs tex här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=618872

/Pia

Jag kan hålla med dig om att hon är kontroversiell men det som togs upp i dn-kritiken berörde till viss del perifera delar från det jag syftade på. Att hjärnan "utsätts" för en sexualisering under fosterperioden och att både könsidentitet och sexuell läggning har en stark biologisk grund är dock mindre kontroversiellt men bra att du påpekade det.
 
Konstigt sätt att plötsligt dra sig ur efter att ha skrivit ett långt inlägg..

Jag tar mig ändå friheten att reflektera lite över några saker.

God ordning. Allt har sina sidor. Ena sidan av "god ordning" är att man lär sig samarbeta och ta hänsyn till varandra. Andra sidan är ett osunt auktoritetstänkande. Jag hittar min "sanning" någonstans mittemellan.

Fördomsfriheten hos olika generationer är intressant att fundera över.
Jag ser två varianter av frihet. Om "traditionen" i form av någon sorts gemensam värdegrund var starkare förr, kan det på sitt sätt innebära en frihet för de flesta. Så länge man passar in i normen är det lugnt. Platsar man inte inom normen blir det inte så kul. Extremformen är ett totalitärt samhälle.

I ett mer "uppluckrat" samhälle har människor som avviker från normen större chans att leva sina liv efter egen önskan. Samtidigt kan friheten bli en börda genom alla valmöjligheter.

Som jag ser på friheten har jag svårt att se hur den äldre generationen som vuxit upp i ett mer normstyrt samhälle skulle vara mer fördomsfria. Men jag är osäker.

Och detta med att "klä ut sig till oigenkännlighet". Är det verkligen något nytt? Det är kanske så att toleransen för hur man "får" se ut ökat, och att det krävs mer för att provocera. Min pappa brukar berätta om klasskamrater i realskolan som av rektorn tvingades klippa sig i början av Beatles-eran.

Sen kan man fundera på hur medelsvensson spökar ut sig i jeans och t-shirt på vardagarna och kostymer till fest. Är det för att det är så praktiskt och bekvämt, eller är det för att markera grupptillhörighet med majoriteten?
 
dJb skrev:
att både könsidentitet och sexuell läggning har en stark biologisk grund är dock mindre kontroversiellt
Helt klart! :) Ville bara påpeka att det är säkrast att ta Dahlström med ett trucklass salt. DN-referensen var det bästa jag hittade i en hast.
 
Senast ändrad:
Annika Dahlström är jo Särartsfeminist och då måste hon väl på något sätt pusha för detta i sina studier, samma sak med de som studerar gud inte "fan" är de opartiska mot sin forskning :)

Det som jag tycker är horribelt i all denna idioti om homosexualitet samt könsutryck är att någon över huvudtaget "kan tycka" något om nåpgon annan människa.

Är man homo och vill vara det varför skall de då inte få vara det? De gör väl inga andra illa, de skadar inte ens sig själva, jag har inget över för moralister och andra dubbelmoraliska människor som tycker det ena och det andra. Är inte troende och har inget över för det som står i bibeln, varför skall jag rätta mig etfter en bok jag inte tror på och varje dag bli matad med kristendomstänkande som bara vill kontrollarea människor?

Kontentan är att vi alla är så in i helvete fördomsfulla mot allt omkring oss som vi inte känner till, detta leder i värsta fall till rädslor mot div naturliga saker, vi lär våra barn att säga bögjävel och lebb, vi lär den redan från unga år att normalt är man + kvinna inget annat :) Det kommer ta många år att tvätta bort denna idioti av lögner och fördommar.
Vad är det som homosexuella gör som är så farligt?
 
Ja, det här är en härlig tråd! Först har vi David som så mästrande talar om för alla oss andra vad vi ska tycka. Verkar dessutom vara expert på samtliga vetenskapliga dicipliner. Inte illa! Tyvärr blir det mest tragikomiskt när han tar sig själv på så stort allvar att han inte ens förmår se det roliga i vissa kommentarer.

Sedan har vi Pia, som på samma sätt är så full av politiskt korrekta floskler, att hon inte ens vill förstå varför en hjärnforskare med i huvudsak biologiska förklaringsmodeller, drar på sig vulgärfeminismens ilska i ett samhälle där vänsteretablissemanget bestämt att könsmaktsordningen är den enda giltiga trosuppfattningen. Män är djur!

Och nu senast har vi Jaroslaw, som först säger att han inte kan förstå ”att någon överhuvudtaget ’kan tycka’ något om någon annan människa” och sedan häver ur sig en harang om Bibeln och de människor som är övertygat troende. Antingen beror det bara på bristande logik i resonemanget, eller total oförmåga att inse att det är lika fel att tycka illa om kristna och deras värnande om den kyrkliga traditionen som det är att ha synpunkter på hur människor utövar sin sexualitet.

Därmed tackar också jag för mig i denna tråd och fortsätter på annat håll diskutera det som vi är här för, nämligen fotografering och därtill närliggande områden.
 
Jag tror i grund och botten det hela handlar om att vara avvikande, att inte platsa inom ramarna för våra inlärda normer vi fått med oss sedan barnsben. Här är några av de avvikare som skall passa sig noga...he he :) Tjockisar,smalisar, småväxta, alldeles för långa, rödhåriga, de som kommer från en annan stad, alla 08:eek:r m.m. För 50 år sedan skulle de som kom från grannbyn ha på käften om de sneglade på våra flickor när det var dans på folkets hus. Nu har vi som tur är fått in lite utlänningar som vi kan spy lite galla över så killarna i grannbyn kan känna sig lugna. Med detta perpektiv så är det inte så svårt att förstå varför samhället ser ut som det gör. Frågan som alla ställer sig är bara vad skall vi göra åt det? Jag tror jag vet en del av svaret! Utbildning, information och att våga umgås. På detta sättet kan en del av denna rädsla för det okända minska.
 
red-top skrev:
Snacka om å slå in öppna dörrar...
._/h.

Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men ingen skulle bli mer glad än jag om det handlade om att "slå in öppna dörrar". Läget är nog inte riktigt så när människor fortfarande måste dölja sin sexuella läggning från en ofta fördömande omgivning, riskerar våld och att bli utsatt på olika sätt bara för att man är den man är.
/Nonno
 
MattiasL skrev:
Konstigt sätt att plötsligt dra sig ur efter att ha skrivit ett långt inlägg..
------
Om "traditionen" i form av någon sorts gemensam värdegrund var starkare förr, kan det på sitt sätt innebära en frihet för de flesta. Så länge man passar in i normen är det lugnt. Platsar man inte inom normen blir det inte så kul. Extremformen är ett totalitärt samhälle.
OK, då...
Ju snabbare normerna ändras, desto fler människor passar inte in i dem. Finns det inga normer alls, passar ingen in i dem. Då blir det inte 'så kul' för någon..?
._/h.
 
Fläsk-Tarzan skrev:Utbildning, information och att våga umgås. På detta sättet kan en del av denna rädsla för det okända minska.
Människans rädsla för det okända är nedärvd sedan långt innan det öht fanns en art som nu kallas 'homo (!) sapiens'...
._/h.
 
red-top skrev:
Människans rädsla för det okända är nedärvd sedan långt innan det öht fanns en art som nu kallas 'homo (!) sapiens'...
._/h.
Då är det kanske dags att lära sig att det inte är farligt för andra...?
 
pial skrev:
Helt klart! :) Ville bara påpeka att det är säkrast att ta Dahlström med ett trucklass salt. DN-referensen var det bästa jag hittade i en hast.

Du glömde länka hennes svar... Men jag antar att det inte hade varit bra för då hade man förståt att de där feministerna är så pk man bara kan bli.
 
xandx skrev:
Är inte troende och har inget över för det som står i bibeln, varför skall jag rätta mig etfter en bok jag inte tror på och varje dag bli matad med kristendomstänkande som bara vill kontrollarea människor?

Haha! Du är för rolig du, noll koll på tillvaron! :)

Nej jag säger som Lars-Erik Möllerström:
Och nu senast har vi Jaroslaw, som först säger att han inte kan förstå ”att någon överhuvudtaget ’kan tycka’ något om någon annan människa” och sedan häver ur sig en harang om Bibeln och de människor som är övertygat troende. Antingen beror det bara på bristande logik i resonemanget, eller total oförmåga att inse att det är lika fel att tycka illa om kristna och deras värnande om den kyrkliga traditionen som det är att ha synpunkter på hur människor utövar sin sexualitet.
 
nonno skrev:
Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men ingen skulle bli mer glad än jag om det handlade om att "slå in öppna dörrar". Läget är nog inte riktigt så när människor fortfarande måste dölja sin sexuella läggning från en ofta fördömande omgivning, riskerar våld och att bli utsatt på olika sätt bara för att man är den man är.
/Nonno
Under nära 6 decenniers leverne som någotsånär vuxen i 'storstaden' Stockholm har jag aldrig känt, att jag 'riskerar våld och att bli utsatt på olika sätt bara för att man är den man är'.

DVS inte förrän de senaste åren.

Idag törs man knappt möta blicken från mötande - bögar i par hållande varandras händer eller hellsangelsmedlemmar eller missbrukare eller till synes helt vanliga 'svenssons' eller ett gäng 'fjortisar'.

Risken är, att man får ett "Vaglorupå? Skaruhaensnyting?"

Eller motsvarande...

._/h.
 
Toleranströskeln för vad folk uppfattar som integritetskränkande har krympt betydligt de senaste 15 åren. Folk tar ihjäl varandra för bagateller och det oprovocerade våldet har nått oanade gränser. Beror detta på att stressen i samhället har ökat eller vad är orsaken?
 
red-top skrev:
OK, då...
Ju snabbare normerna ändras, desto fler människor passar inte in i dem. Finns det inga normer alls, passar ingen in i dem. Då blir det inte 'så kul' för någon..?
._/h.

Alternativt, ju mer normerna luckras upp och blir oviktiga, desto fler människor kan leva sitt liv som de vill. Men det blir mindre enkelt för dem som passade in i mallen.

Jag har svårt att tänka mig att ett samhälle utan normer skulle uppstå. Det är nog snarare formen, och på vilken nivå normerna ligger som ändras. Om jag ser till min egen umgängeskrets, så är det nästan norm att inte äta kött, att rösta till vänster, att vara emot värnplikt osv. Det finns starka normer på lägre nivå, men kanske inte samma normer som i samhället i stort.

Förresten: ni som gastar om politisk korrekthet, förklara gärna vad ni menar, och varför det ni kallar politisk korrekthet automatiskt är dåligt. Ofta känns det bara som något man slänger i ansiktet på folk utan att tänka.
 
red-top skrev:
Under nära 6 decenniers leverne som någotsånär vuxen i 'storstaden' Stockholm har jag aldrig känt, att jag 'riskerar våld och att bli utsatt på olika sätt bara för att man är den man är'._/h.

Jaså, så du är homosexuell och din erfarenhet är att du blir bemött av alla människor och i alla lägen precis som vilken heterosexuell som helst? Vad bra att du inte behöver dela de negativa erfarenheterna som andra homosexuella tvingats göra. Det gläder mig. :)
/Nonno
 
Senast ändrad:
MattiasL skrev:
Förresten: ni som gastar om politisk korrekthet, förklara gärna vad ni menar, och varför det ni kallar politisk korrekthet automatiskt är dåligt. Ofta känns det bara som något man slänger i ansiktet på folk utan att tänka.
Om du inte vet vad 'politiskt korrekt' innebär, så går det inte att debattera med dig.
._/h.
 
nonno skrev:
Jaså, så du är homosexuell och din erfarenhet är att du blir bemött av alla människor och i alla lägen precis som vilken heterosexuell som helst? Vad bra att du inte behöver dela de negativa erfarenheterna som andra homosexuella tvingats göra. Det gläder mig. :)
/Nonno
Förstår inte ord vad du menar..?
._/h.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.