Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att köpa Photoshop CS6 studentversion..

Produkter
(logga in för att koppla)
Alltså....jag har ju hittat flera återförsäljare nu som säljer det....Så det borde väl gå...eller??

Kan nån förklara lite snabbt hur det går till..
Jag lägger en order på Photoshop CS hos en återförsäljare...Jag får hem en skiva med posten...Sen då? Vad gör man? Man måste registrera sig nånstans för att kunna använda programmet?
Räcker det att göra det en gång? Så om jag avinstallerar det från en dator så är det bara att installera det på nytt på en annan dator?
ja finns det så är det bara att slå till direkt.

Order
Skiva hem(tror det är tillval som du betalar för men jag vill ha den i bohyllan)
Skapar ett konto hos Adobe, behövs mailadress o lösen.
Testversionen för 30 dagar installeras.
Mycket updateringar hämtas från nätet.
Du skickar in din bild på ditt studentbevis.

Får tillbaka ett serienummer.
Programvaran frågar efter serienumret vid start o det bara matar du in när du fått det.
Klart

Du får installera det på 2 datorer men inte använda dem samtidigt.

Tips! köp engelsk version. ALLA videohjälpmedel använder engelsk version(vad jag vet), mycket literatur behandlar engelsk version. De flesta som kan hjälpa dig använder engelsk version.

ja finns det så är det bara att slå till direkt.

Order
Skiva hem(tror det är tillval som du betalar för men jag vill ha den i bohyllan)
Skapar ett konto hos Adobe, behövs mailadress o lösen.
Testversionen för 30 dagar installeras.
Mycket updateringar hämtas från nätet.
Du skickar in din bild på ditt studentbevis.

Får tillbaka ett serienummer.
Programvaran frågar efter serienumret vid start o det bara matar du in när du fått det.
Klart

Du får installera det på 2 datorer men inte använda dem samtidigt.

Tips! köp engelsk version. ALLA videohjälpmedel använder engelsk version(vad jag vet), mycket literatur behandlar engelsk version. De flesta som kan hjälpa dig använder engelsk version.

Ok, om jag köper den vanliga dyar versionen då, är det samma förvarande? Förutom att man inte behöver skicka in bild på studentbeviset?

Ok, om jag köper den vanliga dyar versionen då, är det samma förvarande? Förutom att man inte behöver skicka in bild på studentbeviset?
Det vet inte jag.
Men studentversionerna är nedladdningsversioner.
En riktig licens tror jag du får allt i hyllan hemma, ja förutom dagens CC.

Sen var det ju här att man inte får använda det kommersiellt....QUOTE]
Den regeln är borta sedan flera år tillbaka.
Står på Adobes hemsida att det är tillåtet.

Hmm....kan du länka till det?

Kan det va skillnad om man laddar ner det från Adobe eller köper det på skiva från en återförsäljare? Återförsäljaren lät väldigt säker på att det inte får användas kommersiellt.

För jag ska ha det på skiva hemma, inte som nedladdningsversion...

http://forums.adobe.com/message/4915990

ALLA studentversioner är en form av nedladdningsversion.
Vet inte hur det är med icke studentverion.
Men alla hämtar garanterat uppdtaeringar på nätet.

Jag har skivor i hyllan för mitt master collection.
Men det räknas tydligen fortfarande som en nedladdningsversion enligt supporten.
Supporten är för övrigt väldigt vänlig o de ger sig inte utan hjälper dig verkligen på alla sätt de kan.

När jag köpte CS4 i studentversion så fick jag en skiva hem, men det kanske inte är så nu med CS6. Jag köpte ju CS6 som nedladdning bara. Men ville tillägga precis som tidigare personer skrivit att det är jätteenkelt att skicka in student-ID, så det lilla omaket är absolut värt den rabatten man får med studentversionen. När jag köpte CS6 blev jag hänvisad till en sida hos Adobe där jag enkelt fyllde i mina uppgifter och bifogade student-ID. Jag hade kunnat scanna in mitt studentkort, men orkade inte starta skrivaren;) så jag hämtade hem ett kursintyg från skolans hemsida istället. Det är jätteenkelt om man läser vid universitet/högskola: man går in på studentportalen eller motsvarande och klickar på "skapa registreringsintyg" eller liknande rubrik. Brukar finnas bland Ladoktjänsterna. Sedan får man upp intyget som PDF-fil direkt och kan spara ner det på datorn och bifoga på Adobe-sidan. Tar inte ens 5 minuter. (Nu skrev jag ut mitt ändå och strök över personnummer och scannade in igen, då det rekommenderades, men det gick också fort).

Velar fortfarande så snart är jag väl utan helt....

Det är ju det där med att man tydligen, enligt återförsäljaren, inte får använda studentversionen kommersiellt... Jag vet inte om sånt kollas upp? Vad man redigerar sina bilder i alltså...

Sen så vill jag ju ha programmet på skiva. Tydligen skulle det ta 2 veckor att få hem den där skivan, när det gällde studentversionen. Om jag skulle köpa den nu då, kan det bli nåt strul att när jag får hem den skivan så funkar det inte att aktivera den, pga att Adobe slutat med sånt?
Förstår ni hur jag menar?

Det är ju det där med att man tydligen, enligt återförsäljaren, inte får använda studentversionen kommersiellt... Jag vet inte om sånt kollas upp? Vad man redigerar sina bilder i alltså...

Sen så vill jag ju ha programmet på skiva. Tydligen skulle det ta 2 veckor att få hem den där skivan, när det gällde studentversionen. Om jag skulle köpa den nu då, kan det bli nåt strul att när jag får hem den skivan så funkar det inte att aktivera den, pga att Adobe slutat med sånt?
Kommer jag ihåg rätt så betalar man med kreditkort direkt.
Och då är det ditt.

Rent teoretiskt skulle dobe kunna lägga in spår från studentversioner, kan inte tänka mig att det finns.
Så jag påstår att man inte kan se från vilken sorts version en bild är bildbehandlad.

Syftet från Adobes sida att hålla med desa studentversioner är att de vill att företag sedan jobbar med deras produkter. Det är där pengarna finns.
De vet att förr eller senare så behöver man byta version.
Troligtvis pga av nya operativsystem.
5 eller 10 år? tja för Adobe spelar nog inte det ngn roll.

Ta vårt ord på att du får använda det hur du vill. Återförsäljaren har fel.

En snabb fråga bara: Många här i tråden rekommenderar att man ska skicka in sitt pass (eller annan ID-handling) och mecenatkort, men på Adobes hemsida skriver de explicit att man inte ska skicka in pass, körkort eller liknande. Vem ska man lita på?

Du skickar en bild på ditt studentintyg. Om det kräver någon form av ID för att fungera tar du en bild på det. Adobe vill ha allt digitalt ändå. Så lägg det på en plan yta och ta en bild. Skicka sedan in bilden.

Ta vårt ord på att du får använda det hur du vill. Återförsäljaren har fel.

Är det så?
Återförsäljaren tog själv upp det utan att jag frågade och det lät så säkert...Är hos Scandinavianphoto jag tänkt köpa...

En annan fråga då, nu är ju terminen slut och jag vet inte än om jag kommer in på nån kurs till hösten. Men den här terminens Mecenatkort räcker till september...Så det borde väl gå att använda om jag köper programmet nu ändå?

Och om det nu tar 2-3 veckor innan jag får skivan, kan Adobe ha slutat med tjänsten så att man inte kan aktivera programmet genom dom?

http://forums.adobe.com/message/4915990

ALLA studentversioner är en form av nedladdningsversion.
Vet inte hur det är med icke studentverion.
Men alla hämtar garanterat uppdtaeringar på nätet.

Jag har skivor i hyllan för mitt master collection.
Men det räknas tydligen fortfarande som en nedladdningsversion enligt supporten.
Supporten är för övrigt väldigt vänlig o de ger sig inte utan hjälper dig verkligen på alla sätt de kan.

Men du...Så även om jag köper en studentversion på skiva. Så att jag får en skiva i handen..så måste det laddas ner ändå? Eller hur menar du?
Vad är då syftet med en skiva?

Men du...Så även om jag köper en studentversion på skiva. Så att jag får en skiva i handen..så måste det laddas ner ändå? Eller hur menar du?
Vad är då syftet med en skiva?
Jag har master collection.
När jag installerar så kommer allt från skivan.

Startar om datorn o begär en uppdatering av Adobeprobramvarorna.
Vissa program får mindre uppdateringsfiler.
Andra program verkar i princip bytas ut helt o hållet.

Det sköts automagiskt.

Förutom Encore.

Det j...a programmet kräver separat nedladdning av biblioteksfiler som du inte bör installera PÅ SAMMA PLATS som Encore finns.
Packa upp det ngn annanstans och peka sedan ut ifrån Encore VAR dessa filer finns.
Sen funkar det! :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto