Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att köpa Photoshop CS6 studentversion..

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett systerprogram till Adobe Premiere Pro.
Premiere Pro är ett videoredigeringsprogram.

Encore är till för att kunna producera DVD o Blue-ray skivor.
Har ingen påverkan på PS men utnyttjar PS för redigering.

Ok...det är inget jag behöver fundera på om jag köper Photoshop CS6?

Om jag vänder hela frågeställningen nu då, och köper den vanliga versionen, på skiva.
Får den installeras på två datorer? Men inte användas samtidigt?
Eller får den bara installeras på en dator?

Hur många år kan CS6 tänkas räcka för nån som inte har så höga krav på uppdateringar och nya funktioner?
Som det är nu har jag en gammal version av Photoshop. Den allra äldsta skulle jag tro...och den har jag haft sen jag köpte min laptop för ett antal år sedan...Så jag har ju klarat mig ett tag med den. Men efter att jag har testat CS6 så skulle jag gärna vilja ha det...

Ok...det är inget jag behöver fundera på om jag köper Photoshop CS6?

Om jag vänder hela frågeställningen nu då, och köper den vanliga versionen, på skiva.
Får den installeras på två datorer? Men inte användas samtidigt?
Eller får den bara installeras på en dator?

Hur många år kan CS6 tänkas räcka för nån som inte har så höga krav på uppdateringar och nya funktioner?
Som det är nu har jag en gammal version av Photoshop. Den allra äldsta skulle jag tro...och den har jag haft sen jag köpte min laptop för ett antal år sedan...Så jag har ju klarat mig ett tag med den. Men efter att jag har testat CS6 så skulle jag gärna vilja ha det...
Nej, det behöver inte du fundera på. det var mer en hjälp till andra som läser tråden.

Ja du får installera på två datorer. Men bara använda 1 licens i taget.
I verkligheten kan du köra båda samtidigt men man kanske skall undvika att bli skizofren(om det nu stavas så).

JAG räknar med minst 10 år.
JAG räknar med att en vacker dag går det inte att köra CS6 på en ny dator pga av att OS inte vill

Nej, det behöver inte du fundera på. det var mer en hjälp till andra som läser tråden.

Ja du får installera på två datorer. Men bara använda 1 licens i taget.
I verkligheten kan du köra båda samtidigt men man kanske skall undvika att bli skizofren(om det nu stavas så).

JAG räknar med minst 10 år.
JAG räknar med att en vacker dag går det inte att köra CS6 på en ny dator pga av att OS inte vill

Aha, ok!

Det är både och det här...Överallt läser man nu hur bra det är att prenumerera, för att man alltid får alla uppdateringar.
Men om jag ser till mina egna behov så har jag klarat mig utan Photoshopuppdateringar på den version jag har nu i säkert 6 år...
Och ett års prenumeration går på ca 3000 kr... En skiva i handen går på ca 7000....Säg att den räcker i 5 år så är det ju lönsamt. Kanske. Eller tänker jag fel?!

Sen är det ju klart att det inte kommer fungerara i all framtid... Men CS6 funkar på Windows 8 va? Det borde ju gå ett tag till...
Och visst var det väl så att har man skivan och en licensnyckel så kan man avinstallera och ominstallera på en annan dator flera gånger? Då har man allt man behöver och behöver inte ladda hem nåt nytt?
Och CS6 fungerar väl utan att man får automatiska uppdateringar?

Alltså när Adobe släpper uppdateringar till CS6 så får du dem automagiskt.
Men det är väl som så att en vacker dag så slutar Adobe att underhålla CS6 o då finns det inga mer uppdateringar att hämta.

Det är alltid förädiskt att utgå från att framtiden kommer att se ut som dåtiden. Jag skulle inte sätta några stora pengar på att Photoshop CS6 fungerar felfritt på det vi kommer att kalla datorer om 5-6 år.

Jag skulle heller inte satsa pengar på att Photoshop är det smidigaste verktyget Adobe har för fotografer. Att Windows 8 fungerar toppfint och att datorer så som vi känner dem idag finns. Och i synnerhet inte systemkameror.

Jag tror inte att jag kan övertyga dig. Jag har ju försökt. Men att köpa CS6 till fullpris anser jag just nu vara i det närmaste kapitalförstöring.

Det är alltid förädiskt att utgå från att framtiden kommer att se ut som dåtiden. Jag skulle inte sätta några stora pengar på att Photoshop CS6 fungerar felfritt på det vi kommer att kalla datorer om 5-6 år.

Jag skulle heller inte satsa pengar på att Photoshop är det smidigaste verktyget Adobe har för fotografer. Att Windows 8 fungerar toppfint och att datorer så som vi känner dem idag finns. Och i synnerhet inte systemkameror.

Jag tror inte att jag kan övertyga dig. Jag har ju försökt. Men att köpa CS6 till fullpris anser jag just nu vara i det närmaste kapitalförstöring.

Misströsta inte! Nog går det att övertyga mig! :)
Men jag vill vända och vrida på det här så att jag i efterhand kan känna att jag valde rätt!

Jag förstår helt och hållet hur du tänker...Det är mycket pengar och man vet inte hur det ser ut framöver...

Tydligen går det fortfarande att köpa studentversionen genom Adobes hemsida? Tyckte jag läste det någonstans här...Eftersom det tydligen bara finns nedladdningsverioner av den så är det ju bättre att ta det den vägen än att gå via en återförsäljare som har två veckors leveranstid...
antar det inte spelar nån roll iaf?!

Det som känns otrevligt med nedladdningsversion är ju ifall något händer med min dator så att den korkar ihop helt..då försvinner väl programmet...?
Eller är det så att så länge jag har en licensnyckel så kan jag ladda hem det igen på nästa dator?
Eller måste det ha avinstallerats på den tidigare datorn? Kommer det ens gå att ladda hem från Adobe på nytt till ny dator om ett år?

Går det att bränna ner det nerladdade programmet på en egen skiva för att på så vis "sejfa" så att man har det kvar till nästa dator?

Många frågor...

Du kan ladda ner programmet hur många gånger som helst från Adobes sidor. Det finns enligt mig ingen som helst poäng med att ha programmet på en skiva som kan gå sönder eller slarvas bort.

Jag håller med Mattias om att det nog inte är så vettigt att köpa CS6 löst nu längre, i och med att det inte kommer att gå att köpa några uppgraderingar till den. Med studentrabatt kan det kanske vara värt det, men om du skaffar en ny kamera om något år kan du då bli tvungen att gå omvägen via DNG Converter.

Ok... Nu har väl jag aldrig laddat ner något alls typ...nånsin...så jag förstod inte så mycket av den där länken... men det ger sig kanske när det väl är aktuellt...?

Men hörrni....jag tror jag testar att köpa studentversionen. Ska fota mitt Mecenatkort och se hur det går.. Går det vägen så går det vägen...

Går det att ladda hem på nytt om man byter dator så är det ju lugnt...Var väl mest det att jag inte vill bli av med programmet om det händer nåt med datorn. Men om det inte är nån fara med att man inte kan ta hem det på nytt så kvittar det ju.

Tack allahopa för erat tålamod!

Måste bara fråga...
När jag köper studentversionen via Adobes hemsida...Vad händer efter att jag klickat på "köp"?

Hur betalar man? Laddar man ner det på en gång? Eller ska man vänta på nån bekräftelse?
Får man licensnyckel via mail eller kommer det med ett brev på posten?
Måste man ladda ner det inom viss tid från det att man köpt det?

Nån som vet hur länge till dom kommer sälja nerladdningsversionerna via hemsidan?

Måste bara fråga...
När jag köper studentversionen via Adobes hemsida...Vad händer efter att jag klickat på "köp"?

Hur betalar man? Laddar man ner det på en gång? Eller ska man vänta på nån bekräftelse?
Får man licensnyckel via mail eller kommer det med ett brev på posten?
Måste man ladda ner det inom viss tid från det att man köpt det?

Nån som vet hur länge till dom kommer sälja nerladdningsversionerna via hemsidan?
Kreditkort, VISA Mastercard

Ja du laddar ner det vid köpet.
Och kommer att skapa ett "konto" mha en mailadress och ett lösen hos Adobe.
Du kommer att få möjlighet att registrera dina studentbevis direkt eller kommer det ett mail via kontot.
När du sedan har registrerat studentbevisen så tar det ett par dagar o så kommer licensnyckeln till din mail. Spara den, även på papper.

Du kan ladda vilket Adobeprogram som helst o testa gratis i 30 dagar.

Måste det gamla Photoshoppet som jag har på datorn avinstalleras innan jag börjar ladda hem studentversion från Adobes hemsida?

Nu måste jag få fråga er här som kan det här...För jag är så jävla skamligt fåhäv när det kommer till datorer och programinstallationer..

Jag har gjort en beställning på studentversionen via Adobes hemsida. Fyllde i kortuppgifter och la in en bild på mitt CSN-kort...Sen stod det att ordern va under behandling.

På internetbanken ser pengarna ut att ha dragits prelinimärt...

Har fått mail med bekräftelse att dom fått in "studentidentifieringen" och att dom nu ska kontrollera det..

Vad är nästa steg jag ska göra nu? Vänta på besked om det godkänns?
Om det inte godkänns, drar dom inte pengarna då? (det kan dom väl ändå inte göra?)

Har för mig att nån skrev förut att programmet skulle laddas hem vid själva köpet...men jag har inte laddat hem något alls än...Har jag gjort fel då? :-S
Eller kan man ladda hem nåt sen? Om man får licensnyckeln och ordern blir godkänd?

Nu måste jag få fråga er här som kan det här...För jag är så jävla skamligt fåhäv när det kommer till datorer och programinstallationer..

Jag har gjort en beställning på studentversionen via Adobes hemsida. Fyllde i kortuppgifter och la in en bild på mitt CSN-kort...Sen stod det att ordern va under behandling.

På internetbanken ser pengarna ut att ha dragits prelinimärt...

Har fått mail med bekräftelse att dom fått in "studentidentifieringen" och att dom nu ska kontrollera det..

Vad är nästa steg jag ska göra nu? Vänta på besked om det godkänns?
Om det inte godkänns, drar dom inte pengarna då? (det kan dom väl ändå inte göra?)

Har för mig att nån skrev förut att programmet skulle laddas hem vid själva köpet...men jag har inte laddat hem något alls än...Har jag gjort fel då? :-S
Eller kan man ladda hem nåt sen? Om man får licensnyckeln och ordern blir godkänd?
hmmm många frågor

Ja du skall sitta still i båten, kanske 1-3 dar.
OM du får ett nej Så kommer du nog behöva kontakta supporten i Stockholm o så får du pengarna tillbaka (om det inte sker automagiskt)

Ja det skrev jag.
Nej du har inte gjort fel.

Har du bara licensnyckeln så kan du ladda ner det. Jag har installerat om datorn från scratch 3 ggr sen jag installerade CS5.5 första gg. Nu har jag iofs skivan men det skall inte vara ngn direkt skillnad.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto