Photocon
Aktiv medlem
Vi har nog pratat förbi varann litegrann men det gör inte så mycket, tycker vi kommer nånstans nu.
Jo, det är förbiprat och det var väl bra egentligen. Vi förstår varandra. För att förtydliga vad jag menar är att metoden ska användas när man står inför förutsättningar som inte fungerar på annat sätt, eller när man vet vad man vill uppnå.
Exempel: Du har i uppdrag att plåta i ett rum endast upplyst av en TV. Bilden i TV-rutan ska synas liksom en konstig kruka i ett hörn till vänster om den. Vidare ska man se förgrunden och rummet. Du har en vidvinkelzoom 14-24/2.8 och har redan ställt in full öppning, tiden ska enl mätaren vara 1 sekund för att du ska kunna teckna ut bilden, fast då kommer Tv-bilden att bli totalt utfrätt och ej återställningsbar. Blixt (för indirekt blixt) och stativ glömde du i bilen och bilden från TV:n ska visa en speciell scen som snabbt försvinner. Du behöver 1/25 sek vid 24mm/2.8 eftersom skakningsoskärpa diskvalificerar bilden.(Krystat exempel, men bara för att visa att det går.
1/25 sek och f/2.8 räcker för att teckna ut själva bilden från TV:n, men resten är skugga och mörker. Du vet att iso 100 ger mest DR och tar bilden samt justerar den i rawkonverteraren.
Första bilden visar bilden i ACR default
Andra bilden visar bilden efter bearbetning
Tredje bilden visar del av bilden som visas i TV:n i 100%
Fjärde bilden visar del av krukan i 100%
Det blir brusigt men du har 36 mp att gå på och du vet att tidningstrycket för en femspaltare som täcker en tabloidsida endast behöver 25 cm bredd i 180 dpi så skalar du ned den kommer bruset inte att synas. Jag väljer dock att visa som det blev där utsnitten är 100% och utan NR.
Utrustning: D800+ 14-24/2.8
24mm, f/2.8, manuell tid 1/25 sek vid iso 100. Konverterad i CS6 senaste version av ACR.
//Lennart