Vi har nog pratat förbi varann litegrann men det gör inte så mycket, tycker vi kommer nånstans nu. Lite svårt att få överblick i ett forum på mobilen också
Jag köpte D800E för att den har så bra DR vid bas iso så det är inte svårt att förstå. Att utnyttja det och exponera för högdagar tycker jag inte riktigt passar in på att fota isolöst, det är ett dåligt uttryck i det fallet.
Men för att ta ett exempel på när man kunde ha fotat isolöst så har jag en bild på kometen Lovejoy.
http://astronet.se/view_image.php?id=2953
30 sek på ISO 800. Hade D800E sensorn varit isolös skulle jag kunna ta samma bild på ISO 100 och inte bränna en enda stjärna. Nu vinner man dock lite på att höja ISO för de partier som är relevanta för bilden. Svansen är nästan helt i nedre 4e delen av histogrammet innan man stretchar bilden. En rätt extrem lyftning av skuggor.
Hade jag lyft skuggorna lika mycket från ISO 100 skulle det krypa fram ganska mycket brus. Om skillnaden bara beror på läsbruset låter jag vara osagt. Men det blir bättre med lite analog gain. Jag har fler varianter på olika ISO men jag har inte riktigt hunnit testa vad som är bäst och var gränsen går för sensorn men gissningsvis 1250-1600 nånstans. (om jag ens kan avgöra det själv, riktigt så haj är jag kanske inte)
Ett mer jordnära exempel hade varit på ett bröllop. Ska man fota isolöst, ISO 100 underexponera bruden för att rädda himlen utanför kyrkfönstret och lyfta fram bruset i brudgummens kostym. Eller ska man höja ISO lite lagom tills klänningen inte klipper och lyfta fram förhoppningsvis en brusfri kostym med teckning i alla delar. Kyrkfönster be damned.
Ett löjligt exempel kanske men jag tror att sensorn i D800 och A7R fortfarande ska hanteras som i sista fallet. Det var egentligen det jag menade från början.